۱۵۷۸۵۲۴۰۷
به گزارش تهران پرس حمیدرضا زکی‌زاده‌ در جمع خبرنگاران گفت: تغییر اقلیم و بارش‌های رگباری و سیلابی چند سال اخیر، هفت شهرستان پر جمعیت استان تهران شامل شهرری، تهران، فیروزکوه، پاکدشت، دماوند، شمیرانات و پردیس را تحت تاثیر قرار داده که این امر به وقوع سیلاب‌های ناگهانی طی سال‌های گذشته منجر شده است.

وی با اشاره به نقش اجرای سازه‌های آبخیزداری در جلوگیری از وقوع سیلاب افزود: با توجه به اینکه سازه‌های آبخیزداری برای حفاظت خاک و کنترل رسوب اهمیت ویژه‌ای دارد، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۷، یک‌هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ و به همین نسبت در سال ۹۹ اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری سراسر کشور در نظر گرفته شده است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران افزود: سال گذشته در استان تهران ۳۵ میلیارد تومان طرح از محل صندوق توسعه ملی و امسال نیز ۱۶.۵ میلیارد تومان در بخش آبخیزداری اجرا شده است که این امر نقش مهمی در کاهش میزان سیلاب و فرسایش خاک داشته است.

وی با اشاره به تشکیل معاونت آبخیزداری از دهه ۷۰ افزود: در طول سه دهه اخیر اقدامات موثری در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری صورت گرفته است که نتیجه آن را در سال‌های اخیر در کاهش خسارات سیلاب، مدیریت منابع زیرزمینی و جلوگیری از فرسایش خاک می‌توان مشاهده کرد.

زکی زاده گفت: بارش‌های ناگهانی به ویژه در اوایل بهار همواره با خسارات زیادی به ویژه در شهرستان‌های پرجمعیت استان تهران همراه است که جلوگیری از این خسارات به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در هفت شهر پرجمعیت استان تهران از جمله ۱۲ روددره پایتخت، ساخت و سازهای وسیعی انجام گرفته که این ساخت و سازها، ظرفیت عبور سیلاب را بسیار محدود کرده است، شهرداری‌ها موظفند تا محل ایمنی برای عبور سیلاب در محدوده شهر ایجاد کنند.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان تهران با اشاره به نقش اجرای طرح‌های آبخیزداری در تغذیه سفره‌های زیرزمینی اظهار داشت: هر جا با خشکسالی و سیلاب‌ها مواجه شدیم، آب چاه، چشمه و قنات‌ها به شدت فروکش پیدا کرده، میزان مهاجرت روستائیان به علت نبود آب افزایش یافته و دبی آب کاهش می‌یابد.

وی گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری فرصت تغذیه سفره های زیرزمینی را فراهم کرده و از خسارات ناشی از خشکسالی می‌کاهد.
کد خبر: ۴۷۹۳
۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha