۱۵۷۲۲۰۲۵۵
به گزارش تهران پرس «مجید فراهانی»،  اظهار داشت: سه حوزه گردشگری در شهر تهران داریم این سه حوزه اعم از گردشگری کهن ری، گردشگری قلب تهران و گردشگری شمیرانات در شمال پایتخت است.

فراهانی با بیان اینکه بیش از ۱۵ حوزه گردشگری وجود دارد که پنج حوزه بیشترین مزیت رقابتی دارد، گفت: این پنج حوزه اعم از سلامت، تاریخی، مذهبی، طبیعی و ورزشی است که می توانیم برنامه ریزی هایی را در آن داشته باشیم.

عضو شورای شهر تهران گفت: در حوزه شمیرانات وجود خانه های تاریخی و زمین های بزرگ که رای باغ داشته قابلیت تبدیل به فضاهای گردشگری دارند.

وی با تاکید بر اینکه، امروزه بسیاری از افراد در شهر و استان تهران و مجموعه کشور به سوی مجموعه شمیرانات می روند، افزود: شمیرانات مرکز گردشگری خانوادگی است.

وی با بیان اینکه حفظ باغات سبب شد اجازه ندهیم باغات زیادی تخریب شود و به جای برج باغ بحث باغ تالار را جایگزین کردیم، گفت: باید مراکز توسعه گردشگری افزایش پیدا کند و منطقه یک شهرداری تهران در این زمینه بیشتر فعال شود.

فراهانی بر ضرورت امکان افزایش توریست خانوادگی تاکید کرد و گفت: ۷ رود دره در منطقه شمیرانات داریم که هیچ استفاده ای از این رود دره ها نمی شود و می تواند جاذب گردشگری شود.

فراهانی با پیشنهاد استفاده از باغ راه و کوچه های محله شمیرانات گفت: موزه های متعددی در منطقه ۱ وجود دارد و هر یک پتانسیل خاصی دارند و باید شناسانده شود.

عضو شورای شهر تهران، استفاده از حریم کوهستانی و حاشیه مسیل ها و محیط های طبیعی، هوشمند سازی و لزوم توجه به حاشیه منطقه یک اعم از لواسانات، فشم، شمیرانات، پرداختن به زیر ساخت ها را در افزایش توریست خانوادگی موثر دانست.

وی ساخت هتل را نیز در افزایش این نوع توریسم موثری دانست و گفت: رفت و آمدهای زیادی در شهر تهران صورت گرفته اما هتل های در خوری ندارد؛ به همت کمیته گردشگری شورای تهران از ساخت هتل در شهر تهران حمایت شده است و نیاز به هتل های جدید داریم.

عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه کمیته تطبیق مصوبه را ابطال کرده و گفته حق تخفیف به هتل ها ندهید. نمی داند که این تخفیف نیست بلکه بعدا این مبلغ از افراد گرفته می شود.

فراهانی عنوان کرد: مساله هوشمند سازی شهر هم اهمیت دارد. به دفعات شاهد بودیم وقتی گردشگر به تهران می آید ویزا کارت و مستر کارت ندارد و امکان تبادل مالی ندارد؛ در مدیریت شهری پنجم بحث هوشمندسازی جدی گرفته شد تا زیر ساخت مستحکم در آن داشته باشیم و به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه شهری موانع زیادی داریم یا می خواهیم گردشگری را جدی نگیریم و فانتزی بدانیم در غیر این صورت باید ابزارهای لازم فراهم شود.

عضو شورای شهر تهران در بخشی دیگر از این گفت و گو بیان کرد: روند جهانی نشان می دهد که در سال گذشته و پیش از کرونا ۵.۶ تریلیون دلار درآمد خالص گردشگری در دنیا بوده است و اگر ما یک درصد جمعیت کل دنیا را شامل شویم باید درآمد گردشگری ما به تناسب درآمد نفتی مان، ۶۰ میلیون دلار باشد.

وی گفت: اما متاسفانه اینگونه نیست در صورتی که جزو ۵ کشوری هستیم که دارای جاذبه های تاریخی، طبیعی، مذهبی و گردشگری هستیم.

فراهانی با بیان اینکه رتبه گردشگری ما در دنیا قابل قبول نیست، گفت: مسئولان به لحاظ تاریخی به حوزه گردشگری به عنوان موتور محرک اقتصادی نگاه نمی کنند و دانش ما در این زمینه پایین و اطلاعات سنتی است.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: اگر چه برنامه ریزان برنامه ریزی کردند سهم ۰.۶ درصدی در سال ۹۷ را به ۱.۵ درسال ۱۴۰۴ برسانیم اما متاسفانه چشم انداز مناسبی به نظر نمی رسد و لازم است گردشگر خارجی را در حوزه های مختلف اعم از شهری، ملی و بین المللی جذب کنیم.

فراهانی گفت: مهم ترین مساله این است که باید نگاهمان به گردشگری تغییر کند و با نگاه موتور محرک اقتصادی به آن نگاه کرد.
کد خبر: ۴۷۰۵
۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha