۱۶۱۶۹۰۴
به گزارش تهران پرس به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود ۲ سال پیش یعنی در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا خروج از توافقنامه برجام را رسما اعلام کرد.

توافقنامه ای که ایران با طرف های ۱+۵ و اتحادیه اروپا آن را منعقد کرد تا از این مسیر جمهوری اسلامی ایران فعالیت های هسته ای خود را به میزان رضایت طرف های غربی و آمریکایی محدود و یا در برخی موارد متوقف کند و در قبال این اقدام ایران، آمریکا و اروپا تحریم های بانکی، نفتی و دارویی ایران را لغو کنند.

دولت حسن روحانی که خود را پرچم دار این توافق می دانست سرمست از امضا برجام به تمام تعهداتی که داده بود عمل کرد و در اقدامی داوطلبانه پیوستن به پروتکل الحاقی را نیز پذیرفت تا به موجب آن بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی با سهولت هر چه تمام تر امکان نظارت بر تمام فعالیت های هسته ای ایران را داشته باشند.

دولت این توافق را به عنوان بزرگترین دستاورد خود معرفی کرد و راهگشا و شاه کلید حل تمام مشکلات کشور است و با همین نگاه تعریف و تمجید های دولتمردان از این توافقنامه به قصه های هزار و یک شب دولت تبدیل شد.

حسن روحانی در آبان سال ۹۵ در جریان سفر استان مرکزی در جمع مردم برجام را به سیب و گلابی تشبیه کرد و گفت: «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است ولی امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم؟ امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است.

روحانی در این اظهارات به بهانه تمجید از برجام منتقدان این توافقنامه یک سویه را کودک خواند که فهمی از دیپلماسی ندارند.

وی در جریان روز ملی فناوری هسته ای هم در سخنانی گفت: «برجام یک ابر است. این ابر برای اینکه بخواهد ببارد و سرزمین ما را پرآب کند، این جنگل ها، سروها و مراتع است که این ابر را وادار به باران می کنند. اگر پائین سبزه، گل و درخت نباشد، ابر نخواهد بارید. بارش این ابر با این گل ها بود.»

قصه های هزار و یک شبی روحانی از برجام البته تنها به این موارد ختم نشد، چرا که رئیس جمهور در جریان یک سخنرانی دیگر برجام را به آفتاب تابان تشبیه کرد و گفت: «برجام یک، مانند آفتاب تابان بود و اگر کسی چشمانش را می‌بندد و می‌گوید شب است، باید چشمانش را باز کند تا آفتاب را ببیند.»

دندان طمع برجامی آمریکا و اروپا 

خروج آمریکا از برجام به دستور ترامپ اما ورق را برای دیپلمات های ایرانی عوض کرد. روحانی که همواره در مواضع خود غرب را تمام دنیا معرفی می کرد به یکباره تغییر موضع داد و رئیس جمهور آمریکا را دیوانه ای خواند که از اروپا و حتی سایر مقامات آمریکایی مجزا جداست.

وی در اظهاراتی دشمنی همیشگی ایالات متحده آمریکا با ملت ایران را محدود به ترامپ دانست و گفت: یک دیوانه در آمریکا جنگ بی نظیر تاریخی علیه ایران به راه انداخت.

روحانی خوشبین به سایر مقامات آمریکایی و اروپایی ها خواستار این شد که اشتباهات ترامپ خیلی سریع جبران شود اما خواسته روحانی نه از سوی آمریکا و نه از سوی اروپایی ها که خود چراغ خاموش نقض پیمان کرده بودند هیچ پاسخی به دنبال نداشت؛ روحانی اما همچنان به اروپا و آمریکا دل خوش بود و این دلخوشی تا ایام منتهی به انتخابات آمریکا نیز ادامه داشت.

دولت و دستگاه دیپلماسی در انتظار روی کار آمدن رقیب ترامپ یعنی جو بایدن بودند چرا که تحقق تمام وعده های آمریکا در برجام را در دستان بایدن می دیدند.

روحانی در افتتاح یکی از طرح های ملی در اظهاراتی با اشاره به اینکه ما نمی خواهیم آمریکا در برابر ما غیر قانونی عمل کند، تنها به قانون پایبند باشد گفت: امیدواریم جو بایدن اشتباهات تروامپ دیوانه را جبرانکند!

این اظهارات نشان دهنده امید بستن دولت به رئیس جمهور جدید ایالات متحده برای باز گردن گره های کور برجامی بود.

برجامی که از ابتدا نه پیشتوانه اجرایی داشت و نه تضمینی برای ملت ایران بلکه تنها انجام یک سوی تعهدات از طرف ایران و دادن امتیازهای مکرر به طرف های غربی و آمریکایی.

روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا اما تمام امیدهای دولت را به سراب تبدیل کرد، از رئیس جمهور آمریکا تا وزیر امور خارجه و وزیر دفاع این کشور و مقامات کشورهای اروپایی دندان طمع خود را تیز کردند تا به بهانه برجام دوباره ایران را پای میز مذاکره بکشانند اما این بار از کلید واژه های برجام طولانی تر و توافق بهتر سخن به میان آمد.

رئیس جمهور که زمانی تنها مخالف برجام را ترامپ دیوانه می خواند امروز دنیا را علیه برجام معرفی کرد و گفت: دنیا توطئه کرد کمر برجام را بشکند!

مگر نه اینکه رئیس جمهور امضا ترامپ برای خروج از برجام را خط خطی کردن های یک دیوانه نامید، خط خطی های که این بار بایدن می توانست با آن برگشت آمریکا به برجام را اعلام کند. اما حقیقت این است جا که نه بایدن خلاف شیوه ترامپ عمل کرد و نه اروپا به تعهدات قبلی خود بازگشت و این یعنی مشکل برجام ترامپ نبود، ایراد کار از بدعهدی طرف های برجامی بود، طرف هایی که مذاکره کنندگان ایرانی از ابتدا گفتند زبان آنها را بلدیم؛ اگر برجام تضمین داشت کمرش نمی شکست.

دولت برای نجات برجام تلاش کرد تا نقش بد این نمایش را به ترامپ بدهد که با رفتن او همه مشکلات حل شده اما ترامپ رفت و بایدن بر صندلی او نشست تا پای بر جای پای او بگذارد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۶۶۵
۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha