نژادبهرام
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس-محدثه حسینی؛ زهرا نژادبهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران درباره نظارت این شورا بر عملکرد شهرداری، کمپین آرزوها، علت گودبرداری و ناایمن شدن مرکز همایش‌های برج میلاد در گفتگو با خبرنگار تهران پرس توضیحاتی را ارائه کرد.

به گفته نژادبهرام اگر اتهامات دو شهردار بازداشت شده تهران ثابت شود و جرمی صورت گرفته باشد نشان دهنده ضعف سازمان‌های نظارتی درون شهرداری است.

همچنین وی با اشاره به ناایمن بودن مرکز همایش‌های برج میلاد به علت گودبرداری که اطراف آن صورت گرفته است؛ تصریح کرد: بیش از یک سال و نیم این موضوع را پیگیری کردم تا به یک راهکار رسیده‌ایم اما اکنون ۶ ماه است که شهرداری در اجرای آن تعلل می‌کند از همین رو طی نامه‌ای مفصل اعتراض خود را به شهردار تهران اعلام کردم.

در ادامه مشروح گفتگو آمده است.

تهران پرس: نظارت شورای شهر تهران بر عملکرد شهرداری چگونه است؟

نژاد بهرام: نظارت شورای شهر بر شهرداری از جنس نظارت مجلس شورای اسلامی بر دولت است. در شورای شهر مصوبه گذاری و نظارت انجام می‌شود و این شورا در بخش اجرایی ورود نمی‌کند.

شهرداری تهران دارای ۶۸ هزار نفر نیروی ثابت که به همراه پیمانکار آن حدود ۱۱۰ هزار نفر مشغول به کار دارد و تعداد اعضای شورای شهر تهران تنها ۲۱ نفر است که طبیعتاً نظارت شورای شهر بر شهرداری تهران بر روی کلیات است و این شورا از طریق گزارش‌های مردمی و سازمان‌های نظارتی و بازدیدهای میدانی می‌تواند بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد.

از اقدامات صورت گرفته در شهرداری ابراز رضایت می‌کنیم زیرا این اقدامات در مسیر ریل‌گذاری شورا قرار دارد ما در انتخاب شهردار تمام اصول خود را ازجمله پاک دستی و داشتن مهارت و غیره را رعایت کرده‌ایم.

البته در مدیریت‌های میانی ممکن است نقاط ضعفی وجود داشته باشد؛ زیرا در شهرداری حدود ۱۵۰۰ مدیر میانی وجود دارد که برای استخدام هر یک از این افراد استعلام‌های سه‌گانه گرفته‌شده است و حراست و سازمان گزینش شهرداری بررسی‌های لازم را انجام دادند و درنهایت احکام آن‌ها زده‌شده است ممکن است بین این مدیران تخلفاتی صورت گیرد که این مسئله را ما انکار نمی‌کنیم و حتی نمی‌گوییم که تخلف برخی از این مدیران بعید است.

رویکرد کلان شهرداری در مسیر ضد فساد است و عاملی که می‌تواند فسادزا بودن آن را تغییر دهد، ضمن نظارت‌های چندجانبه از سوی شورا و شهرداری و سازمان‌های بازرسی، "شفافیت" است.

اکنون تمامی مصوبات معاملات بالای ۲۰۰ میلیون تومان شهرداری سفرهای خارجی و حتی حقوق و مدیران شفاف است و اکنون در مسیر شفافیت حرکت می‌کنیم؛ البته من نمی‌گویم که همه موارد در شهرداری و شورای شهر شفاف است زیرا ما تنها در مسیر شفافیت قرارگرفته‌ایم یکی از زمینه‌های فساد ناشفاف بودن است و این‌که سیستم پاسخگو نباشد اکنون ما در تلاش این سیستم را پاسخگو کنیم و در این مسیر نیز گام‌های خوبی برداشته‌شده است البته تا رسیدن به ایده آل آن فاصله زیادی داریم.

تهران پرس: در خصوص آخرین وضعیت شهردارهای بازداشت شده منطقه ۲ و ۸ بفرمائید.

نژاد بهرام: این دو شهردار در آستانه رفع بازداشت هستند و قرار است که با وثیقه آزاد شوند، فکر می‌کنم که روز گذشته این دو شهردار با وثیقه آزاد شدند.

تاکنون نه جرمی ثابت شده و نه محاکمه‌های برگزارشده است. ما نمی‌توانیم قضاوت کنیم، نظری دهیم و در مرحله اتهام صحبتی نخواهیم کرد. ما تابع قانون هستیم و به قانون اعتماد داریم. اگر قانون وجود نداشت سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شد، قانون برای کشور الزامی است.

تهران پرس: با توجه به اینکه یکی از شهرداران بازار شده به عنوان شهردار نمونه و دیگری نیز ارتقاء شغلی داشته است، آیا شهردار تهران از تخلف این دو شهردار مطلع بوده است و اگر شهردار از این موضوع مطلع نبوده آیا به معنای ضعف در نظارت است؟

نژادبهرام: در ضعف نظارت درون شهرداری شک ندارم؛ شهردار در جریان اتهام این دو شهردار بازداشت شده، نبود، زیرا اگر در جریان بود حتماً به این موضوع رسیدگی می‌کرد. ما به شهردار مطمئن هستیم، حتماً ضعف در نهادهای نظارتی درون شهرداری بوده است.

اگر اتهامات این دو شهردار بررسی شود و تخلفی صورت نگرفته باشد حکم برائت صادر می‌شود و اگر تخلفی وجود داشته باشد نشانگر ضعف نهادهای نظارتی درون شهرداری (حراست و بازرسی شهرداری) است. اگر اتهامات این دو شهردار اثبات شود و آنان جرمی را مرتکب شده باشند و حراست و بازرسی شهرداری از این موضوع مطلع نبودن نشانگر ضعف جدی در در درون شهرداری است.

مسئول حراست شهرداری توسط شهردار پیشنهاد می‌شود و پس از تأیید مراجع ذیصلاح منصوب می‌شود.

تهران پرس: در خصوص کمپین آرزوها توضیح دهید و بفرمایید که بودجه این کمپین از کجا تأمین خواهد شد؟!

نژاد بهرام: در سامانه "با هم" شهرداری صفحه به نام " آرزوهای تهران" وجود دارد که شهروندان تهرانی با کد شهروندی خود به این قسمت وارد می‌شوند و آرزوهای خود را ثبت و یا اینکه آرزوهای دیگران را لایک کنند.

این کمپین از چهارم بهمن ماه سال جاری آغاز شده و تا ۴۵ روز ادامه دارد. در نیمه سوم اسفندماه مهلت ثبت آرزوها در سامانه با هم به پایان می‌رسد و پس از بررسی‌های لازم آرزوهای برتر رونمایی خواهد شد.

مطمئن هستم شهروندان تهرانی در آستانه سال و قرن جدید و همچنین در ماه رجب که ماه آرزوها نام دارد، آرزوهای خوبی برای شهر و محله خود در این سامانه ثبت خواهند کرد. این طرح یک فرصت برای توسعه مشارکت‌های شهروندی است و مطمئن هستم که شهروندان تهرانی از این فرصت به خوبی استفاده خواهند کرد.

اعتبار برآورده شدن آرزوهای برتر این کمپین از محل بودجه‌های خورد ۱۴۰۰ شهرداری تأمین خواهد شد در این محل همانند سال گذشته بودجه هزار پروژه در نظر گرفته‌شده است.

تهران پرس: آیا خیرین نیز می‌توانند در برآورده کردن آرزوهای شهروندان تهرانی سهیم باشند؟

نژاد بهرام: بله، شهرداری نیز از این ایده استقبال می‌کند به طور مثال اگر راه‌اندازی یک مرجع مرکز رسیدگی به اتیسم آرزوی یکی از شهروندان تهرانی باشد چرا در این امر خیر خیرین سهیم نباشند؟

یکی از زیباترین آرزوها، مربوط به یکی از اعضای کادر درمان است، آرزوی این عضو کادر دران نبود هیچ بیمار کرونایی در بیمارستان است. همچنین درهای بیمارستان‌ها خالی از مراجعان مبتلا به این ویروس باشند. من نیز این آرزو را دارم.

تهران پرس: آیا امسال همانند سال گذشته به دستفروشان و زنان سرپرست خانواده کمک هزینه پرداخت خواهد شد؟

نژادبهرام: سال گذشته با کمک بنیاد مستضعفان بیش از ۹ میلیارد تومان در اختیار دستفروشان و زنان سرپرست خانوار تهرانی طی دو مرحله قرار گرفت که هر یک از دستفروشان و زنان سرپرست خانواده مبلغ یک میلیون تومان دریافت کردند.

امسال نیز مشتاق هستیم تا از ظرفیت این بنیاد استفاده کنیم؛ تاکنون چندین مرتبه تماس گرفتم اما متاسفانه موفق نشدم، طی یک نامه رسمی با آقای فتاح خواهش کردم امسال نیز به زنان سرپرست خانواده و دستفروشان به علت وجود ویروس کرونا در جامعه و رکودی که بازار دچار آن است، حمایت صورت گیرد.

تهران پرس: اخیراً شنیده شده به خاطر گودبرداری که در اطراف برج میلاد صورت گرفته احتمال ریزش سازمان همایش‌های این برج وجود دارد؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

نژادبهرام: در فاز دوم برج میلاد در سال ۹۳ یک گودبرداری مربوط به طرح مشارکتی بین بنیاد تعاون ناجا و شهرداری تهران این گودبرداری صورت گرفته است؛ در این مشارکت شهرداری زمین را تأمین می‌کرد و ساخت آن نیز بر عهده بنیاد تعاون ناجا بود.

با وجودی که طراحی این سازه توسط یک معمار برجسته در خارج از کشور صورت گرفته بود اما به علت اینکه سازه و طراحی مورد نظر بنیاد مناسب برج نبوده و سیما و منظر برج را تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ آن طراحی از طرف شهرداری مورد موافقت قرار نگرفته؛ و از سال ۹۳ تا کنون گود حفاری شده اما سازهای در آن ساخته نشده است.

ایمنی شهر یکی از دغدغه‌های من است، از همین رو بیش از یک سال است که این موضوع را از بنیاد تعاون ناجا شهرداری تهران و شرکت‌های که این گودبرداری را انجام داده‌اند، پیگیری کردم و در همین راستا جلساتی را برگزار کردیم.

درنهایت بنیاد تعاون ناجا سهم خود را در برابر یک سری مطالبات به شهرداری واگذار کرد و این زمین به بانک شهر فروخته شد تا این بانک سازه مورد نظر خود را در این گود بسازد؛ اما متاسفانه بیش از شش ماه است که معاونت مالی شهرداری برای انجام امور اداری آن تعلل می‌کند و و اخیراً طی بازدیدی کرد این برج داشتم متوجه ترک‌ها و شکستگی‌های شیشه‌های ضلع غربی مرکز همایش‌های برج میلاد شدم و پس از پرس و جو متوجه شدم که هنوز کارهای ابتدایی آن صورت نگرفته است از همین رو طی یک نامه مفصل اعتراض خودم را نسبت به تعلل شهرداری در انجام این موضوع به شهردار نوشتم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۵۴۰
۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha