مجتبی-توانگر
مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس با اشاره به آخرین پیشنهادات مجلس درباره سهمیه بندی بنزین خانواده های فاقد خودرو اظهار داشت: نمایندگان مجلس و به ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس در طول ماه های گذشته جلسات مختلفی در خصوص ساماندهی طرح سهمیه بندی بنزین داشته اند تا از این طریق عدالت را برای خانواده های فاقد خودرو هم در نظر بگیرند و در بودجه ۱۴۰۰ طوری برنامه ریزی کنند که این خانواده ها هم بتوانند از یارانه انرژی استفاده کنند.

وی ادامه داد: در سهمیه بندی بنزین، خانواده هایی که خودرو دارند، ماهانه از ۶۰ لیتر بنزین استفاده می کنند اما خانواده های فاقد خودرو بهره ای از این یارانه انرژی نمی برند و یقینا ساماندهی سهمیه بندی بنزین می تواند به نفع این خانواده ها باشد که اغلب از دهک های پایین جامعه هستند.

توانگر تاکید کرد: طبق پیشنهادات من و تعدادی از نمایندگان مجلس، از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ به هر خانوار مشمول دریافت یارانه فاقد خودرو، به ازای هرنفر، ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای اختصاص می یابد و به خانوارهای دارای خودرو که تعداد اعضای آن بیشتر از چهار ۴ نفر باشد، به ازای هر نفر بیشتر، ۱۵ لیتر در ماه سهمیه بنزین یارانه ای تعلق می گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: البته این مطالب پیشنهادی است و هنوز به تصویب نهایی صحن علنی مجلس نرسیده است اما جای کار دارد و مجلس مصمم به اجرای این طرح است.

گفتنی است، سایر پیشنهادات مجلس در خصوص ساماندهی طرح سهمیه بندی بنزین و ارائه یارانه انرژی به خانواده های فاقد خودرو به شرح زیر است:

- از ابتدای فروردین ۱۴۰۰ سهمیه بنزین خودروهای دوم و بیشتر خانوارهای یک نفره و سهمیه بنزین خودروهای سوم و بیشتر سایر خانوارهای دارای خودرو حذف خواهد شد. همچنین سهمیه بنزین خودروهای وارداتی با حجم موتور بیشتر از ۲۰۰۰ سی سی حذف خواهد شد.

- در سال ۱۴۰۰، سایر سهمیه های بنزین وسایل نقلیه شخصی و عمومی (ازجمله انواع تاکسی، وانت بار و موتورسیکلت) مانند گذشته به قوت خود باقی می ماند.

- در سال ۱۴۰۰ دولت مجاز به افزایش قیمت سهمیه های بنزین یارانه ای(۱۵۰۰ تومان) و غیر یارانه ای(۳۰۰۰ تومان) در سال ۱۴۰۰ نیست.

- همه دارندگان سهمیه بنزین می توانند سهمیه خود را از طریق ‎سامانه بازار داخلی که به همین منظور حداکثر تا پایان شهریورماه توسط وزارت نفت با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ایجاد خواهد شد، به فروش برسانند؛ قیمت در بازار تعیین می شود و دولت حق قیمت گذاری ندارد.

- دولت مجاز است صرفا برای خانوارهای فاقد خودرو، امکان مشارکت در درآمد صادراتی بخشی ازسهمیه بنزین خانوار را دربازار صادراتی فراهم کند.سقف سهم دولت پس از کسر هزینه های اجرایی برابر۵۰٪ درآمد صادراتی خواهد بود.

- آیین نامه اجرایی این بند تاپایان ‎شهریورماه، توسط وزارت نفت با همکاری وزارت اقتصاد، سازمان برنامه وشورای رقابت تهیه و درهیات دولت به تصویب می شود."/

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۵۳۵
۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha