به گزارش تهران پرس : مهم نیست کدام محله شهر حسن‌آباد ساکن باشید، مهم این است که قطعاً در محله شما حتماً یک ساختمان ۵ طبقه در حال احداث بوده و احتمالاً هیچ‌کس به مالک ساختمان نگفته که بالای چشمت اَبرو است.
۱۳۹۹۱۲۰۳۰۰۰۷۱۷_Test_PhotoN

به گزارش تهران پرس : مهم نیست کدام محله شهر حسن‌آباد ساکن باشید، مهم این است که قطعاً در محله شما حتماً یک ساختمان ۵ طبقه در حال احداث بوده و احتمالاً هیچ‌کس به مالک ساختمان نگفته که بالای چشمت اَبرو است.


بر اساس طرح تفضیلی در حسن‌آباد فشافویه مالک یک ساختمان در حالی می‌تواند یک ساختمان ۴ طبقه بنا کند که پارکینگ ساختمان تأمین شود، عرض خیابان(معبر) حداقل ١۴ متر و متراژ زمین در حال احداث بالای ٢۵٠ متر باشد.


بنا شدن این ساختمان ۴ طبقه هم بستگی به رعایت لیستی از ضوابط دارد و به همین سادگی نمی‌شود آن را احداث کرد.


اضافه کردن طبقه پنجم به ساختمان غیرمجاز و غیرقانونی است اما اگر مالک بتواند آن را به کمیسیون ماده ١٠٠ برساند با پرداخت جریمه تبدیل به طبقه پنجم قانونی می‌شود.


در این روند ساخت طبقه پنجم باید سازنده اصطلاحاً زرنگ باشد و ساخت طبقه پنجم را از چشم تیم گشت نظارت شهرداری پنهان نگه‌دارد و یا اینکه دست به کاری بزند تا تیم گشت شهرداری هنگام انجام مأموریت آن ساختمان را نبیند تا مالک بتواند با خیال راحت طبقه غیرمجازش را بسازد سپس با ارجاع پرونده به کمیسیون ماده ١٠٠ طبقه‌اش را قانونی کند.


در حال حاضر نرخ جریمه‌ها بر اساس نرخ ملک و زمین سال گذشته تعیین شده است و به سبب افزایش قیمت مسکن، این جریمه‌ها بازدارنده نیست و بیشتر از آن که سازنده را از ساخت طبقه خلاف منصرف کند، مشوق ساخت طبقه خلاف شده است.



جریمه ناکافی/ هر متر خلاف فقط ۸۰۰ هزار تومان


حسن ایلانلو عضو شورای شهر حسن آباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: میزان جریمه ساخت طبقه غیرمجاز به ازای هر متر ۸۰۰ هزار تومان است که بنا به تشخیص اعضای کمیسیون ماده ۱۰۰، اگر ضوابط شهرسازی رعایت نشود این جریمه تا ۴ برابر یعنی ۳۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد.


هر متر مسکن با بهترین مصالح نهایتاً ۴ میلیون تومان می‌شود


مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران یک ماه پیش با حضور در شبکه سه سیما گفت: ساخت یک واحد مسکونی در تهران با بهترین مصالح بین ۲.۵ الی ۴ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد.


شهرداری حسن آباد با معضل کمبود نیرو مواجه است 


محمد قدس محلاتی شهردار حسن آباد در مورد تخلفاتی که سازندگان در افزایش تعداد طبقات انجام می‌دهند، گفت: پروانه‌ای که ما در حال حاضر صادر می‌کنیم بر اساس طرح تفصیلی بوده و اگر تخلفی هم سازنده‌ها مرتکب شوند قطعاً برخود می‌شود.


وی افزود: متأسفانه شهرداری حسن آباد برعکس شهرداری‌های دیگر با معضل کمبود نیرو مواجه است و فقط ۶۸ پرسنل دارد و این مقدار حتی کفاف کارهای ستادی خودمان را هم نمی‌دهد، نیروهای شیفتی ما به جای ۲۴-۴۸ با ساعت کاری ۲۴-۲۴ در حال فعالیت هستند و قانون هم اجازه جذب نیرو را هم نمی‌دهد.


شهردار حسن آباد در پایان گفت: ما به کسی اجازه تخلف را نمی‌دهیم و اگر هم موردی بوده زمان ریاست قبل از ما اتفاق افتاده است و سیاستی برای برخورد نکردن با متخلفان وجود ندارد.



سود ۴۵۰ میلیونی با ساخت طبقه پنجم خلاف


با توجه به اینکه شهر حسن آباد از گستردگی بالا برخودار نیست و عمده تخلفات ساختمانی به وضوح قابل رویت است، بنابراین کمبود نیرو نمی‌تواند دلیل اصلی ساخت‌وسازهای غیرمجاز باشد همچنین همانطور که در سطح شهر و تصاویر موجود مشخص است، اضافه بناهای ساخته شده مربوط به همین روزها و ماه‌های اخیر است.


خودتان را جای یک سازنده ساختمان بگذارید، در یک زمین ۲۵۰ متری می‌توانید حدود ۱۵۰ متر بنا احداث کنید، قیمت هر متر ساختمان نوساز در حسن آباد بین ۵ الی ۷ میلیون تومان است، به طور میانگین اگر مالک ساختمان برای ساخت هر متر ۳ میلیون تومان هزینه کرده باشد و طبقه پنجم را به شکل خلاف احداث کند و چون تمام ضوابط شهرسازی را رعایت کرده است حدود یک میلیون تومان به ازای هر متر جریمه می‌شود یعنی ۱۵۰ میلیون تومان؛ در نهایت این ساختمان را به قیمت متری ۷ میلیون تومان به مصرف کننده می‌فروشد و از مابه التفاوت آن مبلغی حدود ۴۵۰ میلیون تومان سود می‌کند. حال شما بگوئید که این جریمه آیا بازدارنده است یا مشوق؟


آسمان آبی و خورشید تابان و نسیم صبحگاهی جزو عناصر طبیعی است که با ساخت‌وساز غیرمجاز و ساختمان‌های تو در تو از مردم سلب می‌شود و مسؤولان گشت شهرداری که باید حافظ حقوق قانونی و انسانی مردم باشند، غالباً در مواجه با این ساختمان‌ها «شتر دیدی ندیدی» رفتار می‌کنند و از کنار آن به سادگی عبور می‌کنند.

کد خبر: ۴۴۸۵
۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha