مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران
مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس اظهار کرد: سعی می‌کنم عملکرد شورای شهر پنجم تهران را ارزیابی نکنم، زیرا من خود در شورا حاضر بودم آنچه مردم در خصوص این شورا ارزیابی کنند صحیح‌تر و به‌دوراز حب و بغض خواهد بود، بهتر است در خصوص عملکرد شورای شهر پنجم به مردم مراجعه شود و در خصوص عملکرد این شورا آن‌ها بگویند که چه تغییر و تحولی را مشاهده کردند.

وی افزود: ممکن است در هرزمانی در خصوص مسائل مالی شهر خدایی نکرده اتفاقی رخ دهد که باید به‌صورت دقیق بررسی شود؛ زیرا نمی‌توان به‌راحتی به کسی اتهام زدند و یا از خلاف دیگری گذشت. در این خصوص باید تصمیم قانون موردتوجه قرار گیرد.

نظارت بر شهرداران

رئیس سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بعلاوه اداره بازرسی و حراست شهرداری، شهردار مرتب با شهرداران مناطق در ارتباط است و باید نظارت دقیقی بر کار آن‌ها داشته باشد. همچنین شهردار هر منطقه نیز باید بر عملکرد کارمندان خود نظارت دقیقی داشته باشد و باید از ارتکاب خلاف جلوگیری شود. این امر یک موضوع ضروری است که باید به آن توجه شود.

نظارت شورای شهر تهران و شهرداری‌ها

چمران گفت: نظارت شورای شهر بر عملکرد شهردار و شهرداران مناطق کلی است و به‌صورت جزئی و دقیق بر روی اموال شهرداری نظارتی ندارد. همانند نظارت مجلس شورای اسلامی بر دولت.

وی ادامه داد: شورای شهر اگر با مشکلی مواجه شود و یا گزارشی به آن‌ها شود، آن را پیگیری می‌کند و بر اساس گزارش‌های مالی که شهرداری به شورا ارائه می‌دهد می‌تواند حسابرسی کند و آن مسائل و مشکلات را پیگیری کند.

میزان شفافیت مالی در شهرداری پس از انقلاب

رئیس سابق شورای شهر تهران در خصوص میزان شفافیت مالی در شهرداری پس از انقلاب اسلامی گفت: میزان شفافیت مالی در شهرداری بستگی به قوانینی دارد که بر اساس آن‌ها موضوعات و مسائل مالی شفاف شود. در دوره‌های دوم، سوم و چهارم شورای شهر تهران قوانین مالی که ثبت شد، همانند قوانینی در خصوص مباحث نقدی و غیر نقدی اینکه همه معاملات شهرداری درآمدها و هزینه‌ها آن‌ها باید از خزانه و چند حساب مشخص صورت گیرد و همچنین در مسائل غیر نقدی همه ثبت و ضبط شود و در بودجه ثبت شود ازجمله راه‌هایی بود که توانست مسائل مالی شهرداری را شفاف کند.

چمران در ادامه بیان کرد: پیش‌ازاین شهرداران مناطق، آزادی عمل داشتند؛ به‌طور مثال اگر یک شهردار عوض می‌شد در گاوصندوق آن شهردار چندین چک که زمان وصول آن‌ها فرارسیده بود پیدا می‌شد که کسی در جریان آن نبود! از همین رو با ثبت این قوانین که کاری بسیار سخت بود توانستیم همه موضوعات مالی را ثبت و ضبط کنیم.

وی گفت: از زمان اجرایی شدن این قوانین جلوی بسیاری از انحرافات مالی گرفته شد ، ازجمله مصادیقی بود که توانست شفافیت مالی را در عمل اجرا کند. شفافیت و صراحت قوانین می‌تواند جلوی بسیاری از انحرافات را بگیرد که این کار در آن زمان انجام شد و نتیجه آن را دیدیم.

رئیس سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین شفافیت مزایده‌ها و مناقصه‌ها کوچک کردن شرکت‌ها و سازمان‌ها، منحل کردن و یا ادغام شرکت‌ها و سازمان‌هایی که زیادی بودن و یا حیات خلوت برخی افراد بودند، منجر به کاهش هزینه‌های شهرداری تهران شد. همچنین در شهرداری باید مزایده و مناقصه برگزار شود و اگر چنین اتفاقی نیفتد حتماً باید با اجازه شهردار منطقه و یا شهردار کل صورت گیرد؛ این مسائل بدون هیچ شعاری در راستای شفافیت مالی شهرداری صورت گرفت اما اکنون هرکسی می‌تواند در مسیر کار خود شعارهایی را مطرح کند.

وی در خصوص فروش املاک شهرداری به علت کمبود درآمد گفت: دو دیدگاه در این خصوص وجود دارد برخی با فروش املاک شهرداری مخالف هستند و معتقدند که این املاک سرمایه‌های شهرداری است که باید مورداستفاده قرار گیرد و باید آن‌ها را اجاره دهد و با اجاره آن درآمد پایدار برای شهرداری ایجاد شود.

چمران اذعان کرد: یک عده دیگر نیز بر این باورند که املاک شهرداری باید فروخته شود و در نیازهای و مسائل عمرانی هزینه شود؛ این عده بر این باورند که آسیب و ضرر پروژه‌های نیمه‌تمام بیشتر از نگهداری املاک شهرداری است و هر چه زمان بگذرد هزینه‌های مصالح و اتمام پروژه افزایش می‌یابد و مردم نیز دیرتر می‌توانند از آن پروژه‌ها استفاده کنند.

رئیس سابق شورای شهر تهران در پایان سخنان خود گفت: آنچه من در زمان مدیریت شهری به دنبال آن بودم این بود که برخی از املاک شهرداری املاک درآمدزا هستند و می‌توانند به‌عنوان درآمد پایدار مورداستفاده شهرداری قرار گیرند، برخی از املاک نیز مشکل‌زا هستند و برخی چشم طمع به آن می‌دوزند و می‌خواهند از آن‌ها به قیمت ارزان استفاده کنند و یا ارزان آن‌ها را بخرند و یا اینکه ملک فرسوده است و اجاره خوبی از آن عاید شهرداری نمی‌شود از همین رو ما معتقدیم که اگر این املاک فروخته شود بهتر است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۴۲۲
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha