Screenshot_۲۰۲۱۰۲۲۰-۱۳۳۱۲۰_Chrome
به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس؛ اسکندر مومنی صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: رویکرد ما در راستای مطالبات رهبر انقلاب اسلامی و همراه با سیاست دولت مقابله با قاچاقچیان و ساماندهی معتادان متجاهر و ایجاد روش‌های درمانی موثر است.


وی افزود: در دهه‌های گذشته در زمینه‌های اقدامات فرهنگی برای مقابله با مصرف مواد مخدر کمی غفلت صورت گرفته است و باید اقدامات موثر صورت در این زمینه صورت بگیرد که معتادی به چرخه اضافه نشود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در دنیا ۳۰۰ میلیون مصرف‌کننده وجود دارد گفت: در گزارش سازمان ملل آمده است که برخی از کشورها مصرف مواد مخدر را آزاد کردند و همین امر باعث افزایش مصرف تولید و قاچاق مواد مخدر شد.

مومنی گفت: همچنین در این گزارش آمده است که سه کشور اروپایی به تنهایی تولیدات و پخش مواد مخدر در فضای مجازی را در دست دارند؛ همچنین مصرف مواد مخدر در میان بانوان و نوجوانان رو به افزایش است.

به گفته دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ۱۰ ماهه سال ۹۹ حدود ۱۲ میلیارد تومان به بنیان‌های مالی قاچاقچیان ضربه خورده است که این رقم ۳ برابر سال ۹۷ تخمین زده شده است.

مومنی گفت: با تلاش شبانه روزی تمامی دستگاه‌های طی ۲ سال اخیر ۱۴ اردوگاه نگهداری معتادان راه اندازی شد و ۲ اردوگاه هم برای معتادان دارای بیماری خاص راه اندازی شدند و البته ۲ مرکز هم برای نگهداری معتادان زن و ۲۷ مرکز توانمندسازی معتادان در سراسر کشور راه‌اندازی شد.

وی افزود: در تهران ۱۵ هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری می‌شوند و بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر در کشور ساماندهی شده‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: متأسفانه مانایی در درمان پایین است و خروجی ما هم در درمان معتادان پایین است و برای جلوگیری از نشت متادون و داروهای مشابه سیستم یکپارچه‌ای را با هماهنگی وزارت بهداشت راه اندازی کردیم.

وی بیان کرد: ایجاد و راه اندازی سیستم تشخیص معتادان بر اساس تشخیص عنبیه یکی دیگر از کارهایی است که در زمینه شناسایی معتادان متجاهر توسط سازمان بهزیستی انجام شد.

دبیرکل ستاد کل مبارزه با مواد مخدر گفت: ۴۰ هزار مدرسه با استفاده از سامانه شاد تحت پوشش طرح یاریگران قرار گرفت و ۴ و نیم میلیون دانش آموز مهارت‌های پیشگیری از ابتلا به مواد مخدر را فرا گرفتند.

مومنی گفت: به‌روزرسانی قانون مبارزه با مواد مخدر علیرغم تلاش‌های ما هنوز به نتیجه نرسیده است و با قانون فعلی تلاش و فعالیت در حوزه مواد مخدر هدر دادن منابع و وقت است، باید توجه کرد بهترین قانون‌ها در طول زمان نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: از حدود دو دهه گذشته از متادون برای درمان معتادان استفاده می شود متادون از تریاک گرفته می شود. ما رهگیری این داروها را در دستور کار قرار دادیم متاسفانه نشت متادون در بازار آزاد وجود داشت و قابل توجه بود و برای همین سامانه هویتی معتادان راه اندازی شد و همچنین با نصب هولوگرام بر روی داروها از جمله متادون و‌ وصل آن به سامانه تیتک از نشت آن جلوگیری می شود.

مومنی افزود: عموما قاچاقچیان بین المللی که دستگیر می شوند همکاری کشورهای اروپایی مناسب نیست حتی ما تمام آمارها را به آنها می دهیم اما برخی کشورها همکاری لازم را ندارند.

وی درباره مصرف مواد مخدر گفت: تریاک، حشیش، شیشه و هرویین ترتیب مصرف مواد مخدر در کشور است و البته در گذشته شیشه رتبه سوم را داشت.

مومنی  در پاسخ به سوال خبرنگار انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد  همکاری بین المللی ایران با دیگر کشورهای منطقه برای مقابله با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد در حوزه منطقه ای یک ابتکار سه جانبه با کشورهای افغانستان و پاکستان انجام دادیم برای تغییر در الگوی کشت در حوزه بین المللی هم کمکهایی صورت گرفته است مانند تجهیزات مراقبتی و بهداشتی و دستگاههای ایکس ری اما این کمکها در مقابل حجم عظیم اقدامات ایران برای مقابله با مواد مخدر کافی نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  با اشاره به افزایش تولید شیشه در افغانستان گفت: تولید شیشه با حمایت آمریکا در افغانستان انجام می شود و صددرصد تولید آن افزایش داشته است و بخشی از مقصد این تولیدات کشورهای اروپایی است این موضوع در مجامع بین المللی مطرح شده اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته است.

وی درباره مصرف مواد مخدر در بین زنان گفت: مصرف مواد مخدر در زنان در دنیا رو به افزایش است در ایران هم افزایش داشته اما نرخ آن پایین است و ۶ دهم درصد جمعیت زنان است و فراوانی آن پایین است اما نسبت به گذشته افزایش داشته است و ۶ درصد معتادان را زنان تشکیل می دهند.

کد خبر: ۴۴۳۶
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha