۶۱۶۲۴۳۶۰
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ ۲۴ دی‌ماه خبری مبنی بر اینکه «شهرداران مناطق ۲ و ۸ شهرداری تهران دستگیر شدند» در رسانه ها و اطلاعاتی درباره دستگیری مهناز استقامتی، شهردار منطقه ۲ و حسن رحمانی، شهردار منطقه ۸ توسط یک منبع آگاه در رسانه ها منتشر شد.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران در ساعات اولیه انتشار خبر دستگیری این دو شهردار گفت: تا جایی که اطلاع دارم این دو شهردار احضار شده‌اند نه بازداشت. جزئیات بیشتری در این خصوص نمی‌دانم و دلیل این احضار را اطلاع ندارم.


مدیران شهری پس از دستگیری شهردار منطقه ۲ و ۸ خود را تابع دستگاه قضا معرفی می‌کنند

پس از یک هفته سکوت مدیران شهری، علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در سی‌ام دی‌ماه در خصوص دستگیری شهرداران مناطق ۲ و ۸ تهران، گفت: جهت‌گیری فساد ستیز شورای پنجم و شهردار منتخب آن از چه در شیوه اداره شهر و چه در انتصابات، امر پوشیده‌ای نیست، اما در موارد معدودی نیز با انحرافات و سوء جریاناتی در مجموعه عریض و طویل شهرداری پدید آمده است. اخیراً اتهاماتی مالی علیه شهرداران مناطق ۲ و ۸، در خصوص دوره فعالیت آنان در شهرداری منطقه ۲۱، به‌عنوان شهردار و معاون منطقه مطرح‌شده است.

وی ادامه داد: اتهامات مالی در رابطه با این دو مدیر در مرجع قضایی در حال رسیدگی و در مرحله تحقیقات است، طبیعتاً با توجه به ادله و مدارکی که در جهت توجه اتهام وجود دارد و ادله و مدارکی که متهمین در دفاع از خود ارائه می‌کنند، مرجع قضایی اعلام رأی خواهد کرد. رئیس شورا و شهردار، از اولین ساعات طرح اتهامات، به‌صورت مسئولانه و مجدانه به موضوع ورود کرده‌اند و گفتگوهایی با دستگاه‌های نظارتی و قضایی در رابطه با این پرونده داشته‌اند.

اعطا درباره اینکه گفته می‌شود این دو شهردار موردحمایت برخی اعضای شورای شهر بودند نیز اظهار کرد: همه مدیران شهرداری تا زمانی که در چارچوب سیاست‌های شورا و در سلامت عمل کنند، موردحمایت همه اعضای شورا هستند.

حناچی: موارد شهردار منطقه در حد اتهام است

پیروز حناچی، شهردار تهران که در خصوص دستگیری این دو شهردار سکوت کرده بود، پنجم بهمن ماه در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: منتظر هستیم دستگاه قضایی نظر خود را بدهد. شهرداران در اختیار دستگاه قضایی هستند و شعبه بازپرسی کارکنان دولت در حال بررسی است. موارد در حد اتهام است و هر چه دستگاه حقوقی و قضایی تصمیم بگیرند تابع آن هستیم.

دو اصل صداقت و امانت به‌وسیله افراد منصوب شده مخدوش شوند، رابطه ما قطع می‌شود

حناچی بیست روز بعد نیز در نشست خبری خود در پاسخ به اینکه شهردارهای دستگیر شده از سوی وی منتصب شده بودند و حتی مورد تقدیر نیز قرار گرفته بودند، اذعان کرد: معیار من برای انتخاب و انتصاب هرکدام از همکارانم بر پایه صداقت و امانت است. هر وقت هرکدام از این دو اصل صداقت و امانت به‌وسیله افراد منصوب شده مخدوش شوند، رابطه ما قطع می‌شود، لذا ما در مرحله‌ای نیستیم که به‌طور قطعی بگوییم که چه اتفاقی افتاده است.


حناچی گفت: سؤالات جدی دراین‌باره مطرح‌شده و باید به آن‌ها پاسخ داده شود. اگر جواب قانع‌کننده داده شود و مسیر قانونی که طی می‌شود تبرئه باشد، خوب همان می‌شود که ما می‌گوییم، اما این‌ها مانع ما نیستند. این‌ها افرادی بودند که کار می‌کردند و در کنار آن فعالیت‌هایی داشتند که باید پاسخگوی همه آن‌ها باشند.

 سخنگوی شورای شهر تهران درباره شهرداران بازداشتی: هیچ حرفی نخواهم زد

پس از گذشت نزدیک ۴۰ روز از دستگیری دو شهردار تهران، علی اعطا در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تهران پرس در خصوص دو شهردار بازداشت‌شده اظهار کرد: در این خصوص صحبت کردم و دیگر هیچ حرفی نخواهم زد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال خبرنگار تهران پرس مبنی بر اینکه با توجه به این تعداد بازداشتی آیا نظارت کافی صورت گرفته است، گفت: منظور از این تعداد چیست مواردی که پیش‌آمده اتهام است، باید منتظر اظهارنظر دستگاه قضایی باشیم تا نتیجه نهایی را این دستگاه اعلام کند.


نظارت کافی بوده

وی افزود: شهرداری بیش از هزار نفر مدیر دارد که ممکن است چنین مواردی پیش بیاید به‌هرحال اینکه متهم چه کسی باشد نیز فرقی ندارد و باید برخورد لازم صورت گیرد و در شورای شهر تهران ما از هر برخوردی استقبال می‌کنیم. شورای شهر به‌اندازه حدود صلاحیت و اختیارات خود کارهای نظارتی را انجام داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این نظارت کم نبوده است، گفت: نه مطلقاً، در این دوره نسبت به دوره‌های پیشین مسائل مالی بسیار شفاف‌تر بوده و نظارت بیشتری اعمال‌شده است.

قانون تنها مسیر جلوگیری از رانت و ایجاد شفافیت  

تاکید مدیریت شهری بر شفافیت مالی و ادعای شفافیت بیشتر نسبت به دوره‌های پیشین، یکی از ادعاهایی است که نیاز به اثبات دارد. یکی از اقدامات خوبی که این راستا صورت گرفت، راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری تهران با هدف شفاف سازی عملکرد شهرداری تهران بود که متاسفانه در فروش املاک شهرداری از جمله خانه شهرداران که حاشیه های زیادی به همراه داشت، نتوانست در شفاف سازی کمکی به شهروندان تهرانی کند.

این حاشیه ها و بازداشت یا از کار برکناری شهرداران، کارمندان شهرداری و اعضای شوراهای شهر و روستا در مناطق و شهرهای مختلف ایران بیش از هر زمان دیگری بر اعتماد شهروندان به مدیریت شهری لطمه وارد کرد و حتی ادعای شهردار مبنی بر اینکه انتصاب هرکدام از همکاران خود را بر پایه صداقت و امانت است و یا کافی دانستن نظارت از سوی سخنگوی شورای شهر تهران نتوانست کمکی به اعتماد لطمه خودره مردم کند و در نگاه مردم تهران شهرداری بیشترین فساد و تخلف را دارد. انتظار می‌رود شهرداران و اعضای شورای شهر تهران که ماه‌های پایانی مدیریت خود را تجربه می‌کنند، دقت بیشتری به عملکرد خود داشته باشند تا بیش از این به اعتماد مردم لطمه نزنند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۳۸۶
۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha