به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، سعید نمکی، بعد از ظهر چهارشنبه بیست و نهم بهمن ۹۹ ، در دیدار مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، افزود: ایران یک سرزمین گسترده با یک فرهنگ دیرینه است.
۳۶۹۵۹۷۲


به گزارش گروه اجتماعی تهران پرس، سعید نمکی، بعد از ظهر چهارشنبه بیست و نهم بهمن ۹۹ ، در دیدار مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، افزود: ایران یک سرزمین گسترده با یک فرهنگ دیرینه است.






وی گفت: توانستیم در اوج تحریم های ظالمانه دستاوردهای خوبی در عرصه مدیریت کرونا داشته باشیم و گزارش های آنها را نیز فرستاده ایم.


وزیر بهداشت با اشاره به آماده سازی ۱۰۰ هزار تخت نقاهتگاهی در ایران، افزود: ما یک ماه و نیم قبل از شیوع کرونا در ایران، آمادگی های لازم را فراهم کردیم.


وی با عنوان این مطلب که وقتی که هیچ کیت تشخیصی به ما نرسیده بود خودمان توانستیم کیت ها را طراحی کنیم، گفت: سریعا دو آزمایشگاه تشخیص کرونا را راه اندازی کردیم که بعدا به ۶۴ آزمایشگاه ارتقا دادیم.


نمکی گفت: وقتی موج کووید ۱۹ به ما رسید، هیچ بیمار ما پشت در بیمارستان نماند.


وزیر بهداشت ادامه داد: ما توانستیم بیش از ۲۰۰ هزار نفر از تبعه افغانستان را که حتی خیلی از آنها کارت اقامت نداشتند، بستری و درمان کنیم.


وی افزود: در مدت دو ماه توانستیم به عنوان تولید کننده ماسک، دستگاه های ونتیلاتور و داروهایی مثل رمدسیویر، تولید کننده بشویم و حتی صادرات داشته باشیم.


نمکی گفت: ما توانستیم مرگ ها را در مدت ۵۰ روز به شدت کاهش دهیم و این آمارها به WHO ارسال شده است.


وزیر بهداشت، از رهبر انقلاب به عنوان پیشرو در حمایت از برنامه های ستاد ملی مقابله با کرونا یاد کرد و افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور رئیس جمهور اداره می شود، تصمیمات این ستاد بسیار کمک کرد.


وی در ادامه به چالش های مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: اولین چالش ما موتاسیون ویروس است. تنها چیزی که می دانیم و دانش آن را داریم، فاصله گذاری و رعایت پروتکل ها است که می تواند به ما کمک کند.


نمکی افزود: ویروس ها نه ویزا می خواهند نه پاسپورت و عن قریب ویروس های جدیدی را شاهد خواهیم بود.


وی گفت: دومین چالش ما واکسیناسیون است.


نمکی افزود: امیدواریم اولین تولید داخل در پاستور که با مشارکت کوبا است، به بازار بیاید و حتی بتوانیم صادر کنیم، اما تا قبل از تولید واکسن در داخل، مجبور به واردات واکسن هستیم.


وزیر بهداشت ادامه داد: اولین واکسن وارداتی اسپوتنیک وی از روسیه است که چند هزار دوز وارد کرده ایم و به زودی ۳۰۰ هزار دوز دیگر وارد می شود. همچنین، واکسن چینی و هندی را نیز در دستور کار داریم که بتوانیم وارد کنیم.


وی خطاب به مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، گفت: تقاضای ما این است که هر چه زودتر سهمیه کووکس را دریافت کنیم تا قبل از اینکه گرفتار موج جدید بیماری شویم، بتوانیم گروه های در معرض خطر را واکسینه کنیم.


وزیر بهداشت همچنین از مدیر منطقه مدیترانه شرقی در سازمان جهانی بهداشت درخواست که آمارهای کرونا در کشورهای منطقه شفاف سازی شود. ما نمی توانیم قبول کنیم کشوری که مورتالیتی بالایی دارد، آمار مبتلایان آن کشور پایین باشد. لذا، درخواست داریم در این موضوع شفاف شازی صورت بگیرد.


انتهای پیام/


کد خبر: ۴۳۹۴
۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha