۱۹۷۸۸۳۲

به گزارش  تهران پرس؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ظهر امروز در نشست چالش ها و فرصت های توسعه شهری در محل اندیشکده سیاست گذاری شهری پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مشهد اظهار کرد: تمرکزگرایی در تهران باید از بین برود و نهادهای کشوری نیز باید از تمرکزگرایی فاصله بگیرند و به همین دلیل بنا داریم مجموعه های همکار پژوهشی مجمع تشخیص مصلحت نظام را در استان ها توسعه دهیم و مشهد و خراسان رضوی برای مدیریت محلی، شهرداری ها و شهرسازی اختصاص داده شده است.

وی افزود: مشهد دارای سابقه تمدنی بزرگ است و توسعه شهری در دوران جمهوری اسلامی باید بار مذهبی و دینی قوی داشته باشد و مشهد این ظرفیت را دارد و می تواند جنبه مذهبی برجسته ای در توسعه شهری را رقم بزند و از طرفی استان خراسان رضوی کمتر دولت زده است و در بسیاری از استانهای دیگر دخالت دولت در اداره شهرها زیاد است.

رضایی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد اقتصاد خوزستان دولتی است گفت: تنها ۲۰ درصد اقتصاد مشهد دولتی است و دولت زدگی کمتری در خراسان رضوی وجود دارد؛ دولت زدگی در فرهنگ رضاشاه با انگیزه امنیت وارد ایران شده است ولی امنیت سازی ایران خودش حصار قوی بود که جلوی پیشرفت ایران را گرفت.

وی افزود: توصیه های انگلیس در محور امنیتی شهرسازی بی تأثیر نبود لذا باید مباحث مدیریت شهری جدی گرفته شود و به الگوی صحیح شهرسازی به عنوان زیرساخت تمدن سازی باید باشد و نگاه شهرسازی باید در نهایت به تمدن نوین ایرانی اسلامی برسد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آسیب های فراوان اجتماعی و انسانی از شهرسازی به ایران وارد شد ادامه داد: باید پایه ریزی الگوهای جدید شکل بگیرد و نقش شهرهای مدرنیسم در وضعیت فرهنگی کشور و هویت های جدید در ایران بالا است و تغییرات هویتی را نتیجه می دهد لذا باید مسائل شهرسازی از نظر تمدنی و راهبردی به آن بیندیشیم و از بعد کالبدی و رفاهی نیز بررسی داشته باشیم.

وی افزود: خراسان رضوی باید جایگاه مؤثری در تمدن آینده کشور داشته باشد و بعد از این نقش تمدنی مسائل راهبردی مطرح است و خراسان نیز باید از بعد نزدیکی به مرز و مسائل قومی و اجتماعی دیدگاه راهبردی داشته باشد و اگر این دید راهبردی بود هیچگاه اجازه نمی داد حاشیه‌نشینی در مشهد بوجود بیاید.

رضایی با اشاره به رویکرد خانه سازی در شهرها و رفتن به سمت مدیریت شهرسازی تصریح کرد: هنوز مدیریت شهرسازی صورت نگرفته و فعلا شهرک‌سازی شروع شده و شهرسازی ایجاد شده از مدیریت ما خارج بوده و معضلاتی مانند حاشیه نشینی پدیده آمده است و مدیریت شهری به معنای مدیریت راهبردی است و لذا تثبیت جمعیت و کنترل آن تنها به محدود به جغرافیای شهری نمی شود و طرح جامع بر این اساس طراحی کردن اشتباه است.

وی افزود: هر طرح جامع بدون نگاه راهبردی قابل پیاده سازی نیست چون موج جدید مهاجرت آن را فرا می گیرد و لذا تأثیرات راهبردی را باید در این طرح های جامع پیش بینی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمات رفاهی را نکته پرجاذبه ای برای شکل گیری مهاجرت به شهرهای بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: مهاجرت موضوع راهبردی است و نباید شهرسازی مشهد را فقط در چارچوب مشهد بررسی کنیم بلکه عوامل بیرونی طرح جامع شهر باید بررسی شود و آینده‌پژوهی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مهاجرت، محیط زیست و تغییر اقلیم را باید در نگاه تمدنی در نظر داشته باشیم افزود: در درون شهر باید موضوع محله محوری را جدی بگیریم چراکه محلات هویت جمعی به خانواده ها می دهد و خانواده ها در کنار این هویت به هویت انسانی خودشان بازمی گردند و باید شهر را موجود زنده با ماهیت انسانی بدانیم.

رضایی گفت: افراد ساکن در شهرها نباید شهر را تمام شده بدانند و باید احساس کنند این شهر امتداد زیاد و بی پایانی برای زندگی کردن دارد و شهر باید شهر بی پایانی در زندگی انسانی باشد و اینطور نباید باشد که با سالها زندگی تصور دارند که از این شهر خارج شوند لذا ساماندهی زندگی در شهرها به آرایش و تعریف معنایی محلات و تعاملات آنها و پویایی آن وابسته است.

وی ضمن تأکید بر اینکه محلات نباید یکسان باشد افزود: محلات باید معنا داشته باشند و اینجاست که زندگی نشاط و شادابی بیشتری پیدا می کند و می توان با آرامش در این محل زندگی کرد که مسئله ای انسانی و روحی است و تنها در فیزیک خانه نیست و دنیابه این سمت خواهد رفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اقتصاد آینده نیز اجتماعی خواهد بود و اقتصادی سیاسی صرف نخواهیم داشت و اظهار کرد: دولت مطرح نیست و شهر و دولت ها جایگزین می شود و خانواده ها می توانند کسب و کارهایی را ایجاد کنند و انقلاب صنعتی به پایان رسیده است و در ایران اسلامی که مهد تمدن های بزرگ جهان در تاریخ بوده است باید توجه بیشتری در نتایج پژوهش ها در ابعاد معنایی و کالبدی مسائل شهرسازی داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: ۴۲۹۸
۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha