پیروز حناچی شهردار تهران
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ پیروز حناچی، شهردار تهران صبح امروز در نشست خبری خود  که به مناسبت دهه فجر در ساختمان مرکزی شهرداری تهران برگزار کرد، ضمن گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: از نیمه سال ۹۶ وعده هایی به مردم داده ایم و نسبت به روند اداره شهر انتقاد هایی داشتیم و اعتقاد داشتیم روند اداره امور شهر ما را به بن بست خواهد رساند.

وی افزود: عارضه های سنگینی به شهر وارد می‌شد تا در شهر تهران کار صورت گیرد. کیفیت زندگی در شهر تهران نسبت به ۱۰ سال گذشته آن کاهش پیدا کرده بود. از همین رو ضرورت باغات را اصلاح کردیم بازبینی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ را انجام دادیم و از همه مهمتر سیستم صدور پروانه منطبق با ضرورت‌ها شد و این به معنای صورت نگرفتن تخلف نیست بلکه به این معناست که پروانه بدون درج در سیستم صادر نمی‌شود.

وی با اشاره به املاک شهرداری گفت: ما ۲ هزار ملک داشتیم که هزار مورد آن را می‌توانستیم تغیر ایجاد کنیم و ۹۲۴ ملک با نظارت شهرداری عمل می‌کنند ۵۸ ملک در اختیار نهادهای عمومی مانند پلیس راهور است ۹۵ ملک کاملا منطبق با ماده ۵۵ است حدود ۵۰۰ ملک فاقد شرایط لازم بودند، ۲۳۹ ملک در دست بررسی است و ۷۶۸ ملک باید بازپس گرفته شود که درحال انجام است.

حناچی با اشاره به اهمیت بودجه شهرداری گفت: لایحه منابع پایدار در مجلس شورای اسلامی فرستادیم به تصویب رسید. همچنین لایحه مالیات محلی در این مجلس در حال بررسی است. سعی کردیم قول‌هایی که در حوزه برنامه‌ریزی شهری به مردم داده بودیم را انجام بدیم.

راه بهتر اداره شهر در شرایط کرونا، تعطیلی کامل شهر است

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگار تهران پرس مبنی بر اینکه آیا راه بهتری برای اداره شهر در شرایط کرونایی وجود نداشت که مردم آسیب کنری ببینند، منابع شهر از بین نرود و کرونا تأثیر کمتری برجای می گذاشت، عنوان کرد: فکر میکنم باید شهر را تعطیل می کردیم، اما واقعیت این است که در این شرایط اقتصادی این امکان وجود نداشت.اقتصاد  بیش از ۳۰ در صد از شهروندان شهر تهارن روزانه است و باید  در آمد روزانه داشته باشند و تعطیلی کامل شهر شرایان اصلی و حیانی این افراد را قطع می کرد.

وی با بیان اینکه کرونا برای شهرداری‌های دنیا دو معنی داشته است یکی کاهش درآمد و دیگری  افزایش هزینه بوده است. سیستم حمل و نقل عمومی ما دچار آسیب شده است و این ناوگان به مانند گذشته عمل نمی‌کند، اما وضعیت آن کرونایی است و در این شرایط ما مستقیما کمکی نگرفته ایم، افزود: ما در اداره شهر تهران در شرایط کرونایی باید روش کج دار و مریض داشته باشیم تا این کنترل صورت بگیرد و  بیماری تحت کنترل در  قالب ظرفیت های بیمارستانی ما باشد و تلفات انسانی بالا نرود.

حناچی قیمت واقعی تراکم را میزان خدمات دهی به شهروندان دانست، گفت: در بحث واکسیناسیون در درجه اول بحث کادر درمان مطرح است، اما هم برای رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی و هم پرسنل پسماند این موضوع را مدنظر داریم. رانندگان تاکسی و اتوبوس و شاغلین در حوزه پسماند در اولویت های واکسیناسیون هستند. متاسفانه ۲۶ نفر از تاکسی‌رانان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و در این عرصه مظلوم واقعه شدند.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات ماده صد و افزایش آن در بودجه اظهار کرد: این اقدامی جاری و ساری است و ما آنرا جدی‌تر گرفته ایم و پرونده‌هایی که سال‌ها مانده بود را جدی‌تر گرفتیم و به چشم بودجه به آن نگاه نکرده ایم زمانی می‌توان گفت این موضوع وارد بودجه شده است که متراژ کاهش یابد و درآمد افزایش پیدا کند و این اتفاق رخ نداده است. قیمت تراکم در شهر معادل خدمات است.

شهردار تهران: در خصوص ۲ شهردار بازداشتی نظری نمی دهم

وی در خصوص دو شهردار بازداشت شده عنوان کرد: در استان تهران وسعت مباحث مالی شهرداری تهران بی مثال است. اکنون در حال بازرسی است و تا زمانی که به نتیجه نرسیدیم سعی می کنم نظری ندهم. این موضوع هنوز خاتمه نیافته است و سوالات جدی از سوی دستگاه‌های نظارتی و ما مطرح است. من قصد دفاع ندارم، اما مدیران باید به درستی کار کنند و اکنون در مرحله بازپرسی قرار دارد.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره بازداشت شهرداران مناطق تهران و تدوین نامه محرمانه به قوه قضائیه اظهار کرد: این نامه عمومی است. درباره شهرداران تهران بابد بگویم آن‌ها را با صداقت و امانت منصوب میکنم. هنوز در مرحله‌ای نیستیم که بگویم چه اتفاقی رخ داده است سوالات باید پاسخ داده شود اگر مسیر قضایی تبرئه باشد حرف ما این خواهد بود که این افراد در سیستم کار می‌کردند و باید به سوالات پاسخ دهند.

قطار ملی در اسفندماه افتتاح می شود

حناچی در خصوص قطار ملی گفت: کارهای این قطار انجام شده است، ۳ واگن این قطار برای ۲۲ بهمن آماده افتتاح بود اما به دلیل چند روز تعطیلی و اینکه چند مراسم افتتاحیه نگیریم، مقرر شد قطار ملی در اسفند ماه برگزار شود‌. اتفاق بزرگی درحال رخ دادن است و سیستم‌ها همه در داخل طراحی شده است و می‌تواند مشکل قطار شهری را در آینده برطرف کند.

وی ادامه داد: تا کنون هزار میلیارد از اوراق مشارکت را گرفته ایم و ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه اتوبوس رانی باقی مانده است که به زودی پرداخت خواهد شد‌. واقعیت اینکه شهرداری دیگر توان پشتیبانی حمل و نقل عمومی همانند گذشته را ندارد. ما بیش از ۵ میلیون نفر مسافر در تهران را مدیریت می کنیم که این موضوع حاکمیتی است. اصلی ترین کمک دولت اوراق مشارکت است که با سخت گیری بانک ملی روند اخذ آن نیز بسیار سخت شده است .

حناچی افزود: تعداد پرونده‌های توسعه بنا با کاهش چشمگیری مواجه بوده است و همچنین تعداد پرونده‌های دارای توسعه تثبیت، پرونده‌های دارای کسری پارکینگ، پرونده‌های تغییر کاربری تجاری و اداری، پرونده‌های دارای تغییرات مشاعات به مسکونی، تغییر مشاعات به تجاری همگی در سال ۹۹ به صفر مورد رسیده است و باید توجه داشت که این فقط مربوط به یک منطقه است.

شهردار تهران تصریح کرد: ما ادعا میکنیم که به قول خود برای ایجاد ضوابط عمل کردیم ما دو لایحه به مجلس فرستادیم یکی لایحه منابع پایدار و دیگری مالیات بر ارزش افزوده  که هر دو آن‌ها به تصویب رسید و ما امیدواریم این دو لایحه که تعیین و تکلیف منابع پایدار برای شهرداری‌ها است، به تصویب برسد.

وی درباره اوراق مشارکت گفت: تاکنون هزار میلیارد از این اوراق را دریافت کرده ایم و دستور پرداخت آن صادر شده است و هم اکنون ۵۰ میلیارد آن مانده است و درحال رد و بدل کردن وثایق بین بانک رفاه هستیم، اما موضوع مهم این است که ما دیگر زورمان نمیرسد تا حمل و نقل عمومی را حمایت کنیم و باید راهی برای این در نظر گرفته شود. همچنین هنوز ابلاغیه‌ای برای پرونده موسوم به معاون شهردار سابق صادر نشده است و پرونده در دست بررسی است.

حناچی با اشاره به تذکرات اعضای شورای شهر تهران گفت: تاکنون ۳۰۰ تذکر صادر شده است و حجم آن‌ها افزایش داشته است و خیلی از این تذکرات مخاطبش ما نبودیم و درحال پاسخگویی هستیم، زیرا سوال حق نمایندگان شورای شهر است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره اقدامات زیباسازی در پایتخت گفت: شاید یکی از سخت‌ترین سوالاتی که نتوان به پاسخ آن رسید، حوزه زیباشناسی باشد. سازمان زیباسازی تلاش خودرا در حوزه‌های مختلف انجام می‌دهد و بخشی از آن مرمت خانه‌های تاریخی است. موضوع دیگر مناسبت‌های تاریخی است و یکی از کار‌های خوبی که انجام گرفته طراحی ویدئو مپینگ‌ها است.

وی ادامه داد: سال گذشته پس از همدردی با ووهان چین این کشور به ما کمک مالی کرد و تمام دستگاه‌های شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۰ درآمد دارند.

شهردار تهران درباره وضعیت کودکان زباله گرد و متکدی اظهار کرد: بر اساس آمار بهزیستی ۹۰ درصد این افراد اتباغ بیگانه هستند و قرارداد پیمانکاران پسماند را تغییر داده ایم. طرح جامع پسماند را برای اولین بار به تصویب رساندیم و کاری یکپارچه تدوین کرده ایم و یکی از آیتم‌های ارزیابی شهرداران مناطق کودکان زباله گرد هستند و تمام خدمات خود را روی تهران من آورده ایم و ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد تعداد کودکان زباله گرد حدود ۳۰۰ مورد کاهش یافته است.

وی با اشاره به ردمال عیسی شریفی به شهرداری تهران گفت: تا قبل از بازداشت این فرد، وی مسئولیت دیگری جز شهرداری نداشته است و از آنجایی که پرونده در نیرو‌های مسلح بررسی شده است ما اطلاع دقیقی نداریم که چرخش مالی به جای خود بازنگشته است.

حناچی درباره اتمام پروژه‌ها گفت: ما برنامه زمانی برای آن در نظر گرفته ایم و مهم این است که به نتیجه برسد و قرار بود ایستگاه‌های مترو تا پایان سال به انجام برسد.

شهردار تهران با اشاره به پادگان ۰۶ گفت: ما در این حوزه پای حرف خود هستیم و گویا ارتش می‌خواهد خودش کار را انجام بدهد. در صورتی که کاری که ما می خواهیمم انجام نشود، تمام مصوبات در خصوص این پادگان ابطال خواهد شد.

وی درباره حادثه پلاسکو و عدم وجود امکانات ایمنی در ساختمان‌های بزرگ و رعایت نشدن موارد ایمنی بیان کرد: از نظر من پلاسکو نقطه عطفی هم در توجه مردم و هم توجه متولیان امر پیشگیری از وقوع حریق بود امروز آموزش‌ها و هشدار‌های آتش نشانی با آن زمان قابل مقایسه نیست البته حادثه سینا اطهر نشان داد ما خلأ‌های قانونی داریم، اما اکنون پیرو اخطار‌هایی که با همکاری دادستانی داده می‌شود این موضوع درحال رفع است.

حناچی درباره ارتباط میان شهرداری تهران، شورای شهر و دولت گفت: راه و روش دیگری جز تذکر اعضا وجود ندارد رابطه ما با دولت بد نیست و افتتاح ایستگاه‌های مترو با حضور رئیس جمهور انجام شد و انشاله با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری از قطار ملی رونمایی خواهیم کرد. قانون شهرداری‌ها متعلق به زمانی است که دولت متولی شهر بود خیلی از کشور‌های دنیا با کلان شهر‌های خود بصورت استثنا رفتا می‌کنند و نیازمند قانون هستیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سامانه شفافیت گفت: در سامانه شفافیت هیچ مشکلی وجود ندارد و بسیاری از مناقصات در سامانه نشان داده می‌شود و این موضوعی است که از گذشته در شهرداری وجود نداشته است.

حناچی درباره نظام مدیریت محلی گفت: شاید نتوان بصورت رسمی مدیریت دستگاه‌های متولی را به شهرداری داد، اما انجام اقداماتی امکان پذیر است برای مثال شهرداری تهران در سازمان آب و فاضلاب سهم دارد و اگر سهم شهرداری ۵۱ درصد شود حداکثر نظام مدیریتی انجام خواهد شد.

۱۰ گود با هماهنگی دادستانی پر شد

وی گفت: تهران از نظر من خاکستری است و شهرداری تنها می‌تواند برای این تغییر رنگ الگوسازی داشته باشد و این دست اقدامات بدون حضور مردم انجام نمی‌شود. حدود ۲۴۹ مورد گود پرخطر در تهران شناسایی شده است که یکی از آن‌ها در منطقه جماران بود و بعد از اخطار‌های شهرداری ۱۰ گود مقاوم سازی نشدند که با هماهنگی دادستانی این گود‌ها پر شدند و لایحه‌ای در این رابطه به شورا ارسال شد و سامانه‌ای برای آن تدوین شد.

شهردار تهران درباره تخریب آثار تاریخی شهر تهران گفت: درباره آثار با ارزش شهر تهران باید بگویم آن‌هایی با ارزش هستند که ثبت شده اند و ما تلاش می‌کنیم که این آثار را حفظ کنیم. برای این موضوع همه باید کمک کنیم و تا جایی که بضاعت شهرداری اجازه دهد از این موضوع حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به جشنواره فیلم فجر گفت: مثل تمام شهرداری‌های دنیا حمایت از این امر را وظیفه خود می‌دانیم و فضا را در اختیار قرار می‌دهیم در زمینه رعایت حقوق شهروندی، آپارتمان نشینی و ترافیک در ابتدای هر فیلم کلیپ‌هایی پخش می‌شود و اگر کمکی کرده ایم در مقابل این فیلم‌ها توسط دوستان طراحی شد و این یک اقدام دو طرفه است و وظیفه خود می‌دانیم که از این موضوع حمایت کنیم.

حناچی ادامه داد: سال گذشته فیلم خورشید را حمایت کردیم و امسال کاندیدای اسکار شده است و امیدواریم موفق باشد.

شهردار تهران با اشاره به برگزاری مناسبتهای مذهبی در تهران گفت: سال گذشته جشن پیروزی انقلاب اسلامی با وفات حضرت فاطمه زهرا همزمان شده بود و زمانی که تبلیغات ما در بیلبورد‌ها افزایش یابد عملکرد شهرداری نشان داده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره مدیریت هزینه شهرداری در دوران انتخابات بیان کرد: برنامه‌ای تدوین شده است که به نفع شهر تهران باشد .

حناچی با اشاره به حمل و نقل عمومی گفت: دوچرخه کم هزینه‌ترین نوع انتخاب است ما شروع به تبلیغ درباره دوچرخه سواری کردیم و این موضوع مورد توجه قرار گرفته است .

شهردار تهران با اشاره به طرح کاپ بیان کرد: طرح جامع پسماند و طرح کاپ برای کاهش تولید زباله است. جهت گیری عمومی ما درست است.

اکنون زباله‌ها جداگانه حمل می‌شوند و میزان حمل ما به ۵ هزار تن کاهش یافته است نقیصه‌های زیادی در این حوزه داریم و مشکلات زیادی داریم تلاش می‌کنیم تا این موضوع حل شود و درحال حاضر هدف ما این است که زباله‌ها برای دفع به سمت آراد کوه بروند.

وی درباره چرایی عدم پاسخگویی ۱۸۸۸ در روز‌های تعطیل گفت: رسیدگی به شکایت در دست این شماره است و اگر اقدام حادی وجود داشته باشد توسط ۱۳۷ انجام می‌شود.

حناچی در پاسخ به سوالی درباره دریافت عوارض از اتوبان‌های شهری بیان کرد: در دنیا این روش انجام می‌شود و برای مثال در کوالالامپور اتوبان‌ها توسط بخش خصوصی ایجاد شدند و عوارض می‌دهند، اما در داخل شهر تهران به نظر می‌رسد که این کار را نتوان انجام داد برای آنچه موجود است، چنین بحثی نداریم. اما در آینده می‌توان راجع به این موضوع بحث کرد.

شهردار تهران درباره منع ارتفاع جماران بیان کرد: طرح جامعی در این رابطه تدوین شده است و اگر به نتیجه برسد موثر خواهد بود.

وی درباره لایروبی تهران و جلوگیری از آب گرفتگی بیان کرد: لایروبی‌های متعددی در این حوزه انجام گرفته است و یکی از مشکلات ما برج آزادی بود که آن هم انجام شده و مشکل لایروبی نداشته ایم.

حناچی درباره کمپین آرزو‌ها بیان کرد: در شهر‌های بزرگ برای مدیریت راهبردی آرزو‌هایی داریم و آن را در سند چشم انداز خود قرار داده ایم این کار به ابتکار یکی از اعضای شورای شهر انجام شد تا در مقیاس ریز‌تر آرزو‌ها دریافت شود. این کار می‌تواند ایده‌های خوبی را به مدیران محلی بدهد.

شهردار تهران با اشاره به عملکرد شهرداری در انتخابات بیان کرد: تلاش ما این است که شهرداری را از امور سیاسی به دور نگه داریم و برای انتخابات برنامه‌ای ندارم.

وی درباره ادامه روند بازداشت‌ها گفت: در مورد قبلی هم ما موضوع را به راحتی نپذیرفتم و تقاضای دلیل متقن داشتیم و تا آخرین سطوح این موضوع را پیگیری کردیم و با رئیس شورا با این دو نفر ملاقات کردیم. نمی‌توان گفت در این سازمان عریض و طویل از این دست اتفاقات رخ نمی‌دهد. ما خودمان باید جلوی تخلفات را بگیریم و از تمام مدیران خود می‌خواهیم که در برابر تخلفات خود دلیل قانع کننده داشته باشند. نمی‌توان قسم خورد که دیگر موردی نباشد، اما ما خودمان با این موضوع برخورد میکنیم.

حناچی با اشاره به حمل و نقل عمومی شهر تهران بیان کرد: تا شهریور ۹۶ و ۹۷ آلودگی و ترافیک  و برخورد با فساد اصلی‌ترین خواسته مردم بود اینکه گفتم نمی‌توانیم کاری کنیم به معنای این نیست که عملکردی نداشته ایم. هر کیلومتر مترو در سال ۹۰ حدود ۵۰ میلیارد هزینه داشت و اکنون این هزینه به هزار میلیارد تومان رسیده است و با این نگاه نمی‌توانیم خودمان تمام هزینه هارا تقبل کنیم. قرارداد‌های بسته شده با ایران خودرو را خودمان بسته ایم.

شهردار تهران درباره آلودگی هوای تهران گفت: ما در اواخر پاییز و اوایل زمستان با وارونگی دما مواجه هستیم، اما این موضوع روند کاهنده‌ای داشته است ما در سال‌های گذشته توانایی تشخیص بسیاری از آلودگی هارا نداشتیم، اما امکان این کار انجام می‌شود.

بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در حال حرکت هستند

وی درباره الزام به دریافت کد ملی در مترو و مشکلی که برای اتباع ایجاد می‌شود گفت: بر اساس آمار ستاد مبارزه با کرونا بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به کرونا در حال حرکت هستند و این موضوع برای آن مطرح شد تا مبتلایان شناسایی و کنترل شوند، زیرا یکی از مراکزی که ازدحام زیادی دارد مترو و اتوبوس هستند و درباره اتباع افغان باید بگویم که بلیط فروشی تک سفره متوقف نشده و افراد می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.

حناچی درباره آزمون دستیاران بیان کرد: پس از سال‌ها شهرداری فراخوانی برای جذب نیرو اعلام کرد. حدود ۲ هزار نفر در این برنامه رقابت کردند و قرار شد ۲۴۰ نفر جذب و به بدنه شهرداری متصل شوند و ۱۱ مصاحبه اختصاصی انجام شد و هرکدام از آن‌ها هم اکنون جذب شدند ما تلاش کردیم بهترین هارا جذب کنیم و قرار نبود برای این افراد سهمیه‌ای ایجاد شود و در فراخوان بعدی ضوابط قانونی را اعمال خواهیم کرد.

شهردار تهران در پاسخ به خبرنگار تهران پرس در خصوص عدم انتشار لیست ساختمان‌های نا ایمن گفت: افرادی که ذی نفع هستند باید این لیست را بشناسند.آیا کیفیت پژو سفید رنگ با پژوه سیاه رنگ متفاوت است؟ خیر اما قیمت آن در بازار مفادت است و این تفاوت را دلالان در بازار ایجاد می کنند. در خصوص لیست ساختمان های نا ایمن معتقیم که نباید کاری انجام دهیم که دلالان  و کسانی که معامله های غیر واقعی انجا می دهند، وارد بشوند. کسانی که ذی نفع مستقیم هستند و در معرض خطر هستند باید از اسامی ساختمان های ناایمن اطلاع داشته باشند.

وی با اشاره به تهران شهری دوستدار کودک گفت: تلاش شده هست در پروژه‌های مقیاس محلی به این موضوع توجه داشته باشیم و عمده این برنامه در مقیاس محلی درحال تعقیب است و یکی از کار‌های خوبی که انجام شد توسعه پارک‌ها بوده است و در ۶ محله طرحی پایلوت درحال انجام است.

حناچی با اشاره به رتبه جهانی تهران گفت: بستر زیر ساخت فضای مجازی تهران قوی است و زیرساخت خوبی فراهم شده است و تلاش کرده ایم در این راستا عمل کنیم . برنامه تهران من تدوین شده است و به کاهش سفر‌های درون شهری کمک می‌کند و بر اساس گزارش آقای ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رتبه اسمارت بودن ما خوب است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۲۶۷
۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha