IMG_20210209_140150_807
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، علی خضریان، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی پیرامون لغو تعهدات فراپادمانی در سوم اسفندماه که می‌تواند آمریکا را مجبور به عقب‌نشینی نماید، گفت: مجلس با تصویب قانون اقدام راهبردی در جهت لغو تحریم‌ها، ریل سیاست خارجی ایران در حوزه‌ی هسته‌ای را تغییر داد و این ریل‌گذاری بر اساس این جمع‌بندی بوده است که ادامه‌ی راهبرد رفع تحریم نه تنها نمی‌تواند فشارها و تحریم‌ها را کاهش دهد، بلکه موجب افزایش تحریم‌ها می‌شود. این روند بایستی متوقف می‌شد و قانون مجلس با این هدف تصویب شد.

 

رییس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل نود مجلس با تاکید بر لزوم اجرای قانون از سوی دولت در رابطه با توقف تعهدات فراپادمانی، افزود: راهبرد دولت در سیاست خارجی به بن‌بست رسیده است و به خاطر همین به بن‌بست رسیدن اقداماتی صورت گرفته و می‌گیرد که شرایط کشور را سخت‌تر می‌کند. دولت از یک طرف ادعا می‌کند برجام از امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای جلوگیری کرده است، اما از طرف دیگر به درخواست‌های آژانس که بر مبنای ادعاهای رژیم صهیونیستی صورت گرفته است پاسخ مثبت می‌دهد و اجازه می‌دهد از سایت‌هایی که مربوط به فعالیت‌های گذشته ایران بوده است، نمونه‌برداری نماید. این ارائه دسترسی چیزی جز بازی در پازل امنیتی‌سازی پرونده‌ی هسته‌ای ایران نیست. از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که دولتمردان اشاره به خروج از ان‌پی‌تی می‌کنند و وزیر اطلاعات، سخنانی می‌گوید که فتوای صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی را تضعیف می‌کند. این گونه اقدامات نشان‌دهنده‌ی استیصال راهبردی است. توصیه می‌کنیم دولت به جای اینکه بهانه به دست دشمن بدهد و آب در آسیاب دشمن بریزد، قانون را اجرا نماید. عده‌ای فکر نکنند که بازی‌های رسانه‌ای و سیاسی می‌توانند مانع اجرای قانون شوند.

 

خضریان با بیان اینکه پروتکل الحاقی در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم معادل تحریم‌های بانکی و فروش نفت در نظر گرفته شده است، گفت: مرکز ثقل تعهدات ایران در توافق هسته‌ای، تعهدات بخش نظارت و راستی‌آزمایی آژانس است. اگر چه برخی از مسئولین دولتی اعتقاد دارند نظارت‌های برجام امتیاز به ایران بوده است و جلوی امنیتی‌سازی پرونده‌ی هسته‌ای ایران را گرفته است، اما به اذعان وزیر امور خارجه دولت بایدن، توافق هسته‌ای سرزده‌ترین نظام بازرسی‌ها را در خود جای داده است و بی‌سابقه است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه از نظر آمریکایی‌ها، برجام نزدیک‌ترین سازوکار به ایده‌آل آمریکایی‌ها یعنی استاندارد طلایی غنی‌سازی صفر است، ادامه داد: در قانون ما به شدت بر روی از سرگیری پروژه‌های مهم و راهبردی صنعت هسته‌ای از جمله بحث غنی‌سازی و ساخت راکتور آب سنگینی که راکتور مبدل باشد، توجه کردیم. در قانون مجلس تلاش شده است با توجه به نیازهای ایران، غنی‌سازی ۲۰ درصد از سرگرفته شود.

 

خضریان با تشریح اینکه پس از توقف تعهدات فراپادمانی، ارائه اطلاعات و دسترسی به آژانس از نظر کیفیت و کمیت کاهش قابل توجهی خواهد داشت، افزود: به عنوان مثال، در پادمان نظارت و ارائه اطلاعات مربوط به معادن سنگ اورانیوم و هم‌چنین تحقیق و توسعه چرخ سوخت هسته‌ای متوقف خواهد شد. مهم‌تر اینکه ما ملزم نخواهیم بود در قالب کد ۳.۱ اصلاحی، اطلاعات مربوط به طراحی تاسیسات هسته‌ای را قبل از ساخت و بهره‌برداری به آژانس بدهیم و این مسئله ابتکار عمل را از کشورهای بیگانه برای مزاحمت بر سر اجرای برنامه‌های هسته‌ای را می‌گیرد.

 

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اینکه فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی آژانس به شدت در برجام افزایش پیدا کرده است، افزود: در برجام ما متعهد شدیم که به آژانس اجازه بدهیم از نظارت‌های آنلاین، فناوری‌های مدرن و هم‌چنین نمونه‌گیری محیطی-گسترده و بسیاری از ابزارهای دیگر برای نظارت استفاده نماید. با توقف تعهدات فراپادمان حجم فعالیت‌های بازرسان آژانس به شدت کاهش خواهد یافت. هم‌چنین بازرسان آژانس در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای، محل کار دارند که انتظار می‌رود این موارد هم با لغو تعهدات فراپادمانی برچیده شود.

 

وی با تاکید بر اینکه با لغو تعهدات فراپادمانی، دسترسی آژانس محدود به آن مواردی است که ایران در گزارش‌های خود اعلام می‌کند و نه مواردی که خود آژانس ادعا می‌کند، ادامه داد: در پادمان تعداد دفعات بازرسی و هم‌چنین افراد با توجه به یک فرمول و قاعده‌ای مشخص می‌شود. در برجام این قاعده به هم خورده است. به عنوان مثال، ما در برجام تعهد داده‌ایم که به فردو و نطنز به صورت روزانه دسترسی بدهیم. در صورتی که در پادمان طبق قاعده‌ای که کمیت آن ظرفیت ذخیره مواد هسته‌ای است، تعداد دفعات و نفرات بازرسی مشخص می‌شود. هم‌چنین با توقف پروتکل الحاقی که جز تعهدات برجامی و فراپادمانی است، بازرسی‌های سرزده هم متوقف خواهد شد.

 

خضریان پیرامون ابهامات جدی در رابطه با اخراج بازرسان در سوم اسفندماه، گفت: طبق اطلاعاتی که بنده دارم، اکنون به طور متوسط در هر روز، ۶ بازرس در ایران حضور دارند. با بازگشت به سطح پادمانی، انتظار می‌رود این تعداد برای تاسیسات هسته‌ای که در آنها مواد هسته‌ای وجود دارد به تعداد یک بازرس در روز و حتی کمتر برسد. قاعده‌ای که پادمان تعیین کرده است نفر-روز می‌باشد و با توجه به میزان ذخیره‌ی مواد هسته‌ای در هر تاسیسات تعیین می‌شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به این مورد که ما نباید برای واردات و صادرات تجهیزات صنعتی مورد نیاز کشور از بیگانه اجازه بگیریم، تاکید کرد: با لغو تعهدات فراپادمان، ارائه اطلاعات و اخذ تاییدیه در رابطه با صادرات و واردات اقلام یگانه و دوگانه هسته‌ای در قالب کمیسیون مشترک برجام متوقف خواهد شد و تنها اطلاعات مربوط به صادرات و واردات چند ماده شکافت‌پذیر هسته‌ای که تعداد آنها محدود است، به آژانس ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۴۱۸۵
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha