۱۰۹۰۹۶۴_۴۱۵
به گزارش خبرنگار تهران پرس ، افتتاحیه همایش دانشجویی « پلاک دیپلمات» با موضوع « سیاست خارجه و راه‌های پیش روی آن» با حضور علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شریف برگزار شد.

علیرضا زاکانی طی سخنانی در این همایش گفت: در شهریور ۸۰ هجوم به افغانستان و عراق و از طرفی حمله به جنوب لبنان، باعث شد تا ۴ کشور عراق، لبنان، سوریه و ایران در منطقه نوع جدیدی از شرایط مقاومت را رقم زدند و ظرفیت های جدیدی در این بین ایجاد شد.

وی افزود: در دولت آقای احمدی نژاد شعار سیاست خارجه، بازگشت به اصل آرمان های انقلاب بود و در دولت آقای روحانی شعار، گره زدن مشکلات داخلی به سیاست خارجی بود.

زاکانی تاکید کرد: در سیاست خارجه اگر در روابط با مستکبرین مصلحت و عزت و حکمت نادیده گرفته شود مطالبات یک طرفه است و این چیزی است که آنها می خواهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: ما موقعی موفق خواهیم شد که در روابط خارجی الگویی مانند شعارهای اول انقلاب بسازیم.

وی افزود: ما باید از یک طرف نگاه‌مان به ظرفیت های شرق باشد و از یک طرف نباید سیر ارتباط منطقی با غرب را از دست بدهیم و نکته مهم این است که اولویت اول تمام این موارد نگاه به ظرفیت های داخلی است.

زاکانی اظهار داشت: ما به حفظ منطقه کمک کردیم اما هنر انتقال فرهنگ و اقتصاد به منطقه را نداشتیم. ترکیه در بعضی موارد بود بهتر از ما در انتقال اقتصاد و فرهنگ عمل کرد و تمام بازار های کشورهای منطقه را بدست گرفته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: وقتی تصمیم گرفتند که بنزین ما را  در دوره احمدی نژاد تحریم کنند آمدیم از طریق پتروشیمی ها نیاز بنزین را برطرف کردیم و این یعنی خنثی سازی تحریم.

وی گفت: در مورد دور زدن تحریم بعنوان مثال آنها بانک های ما را تحریم کردند و این حلقه تحریم ها گسترده تر می شد و ما با استفاده از روابط مختلف توانستیم تحریم ها را دور بزنیم و انتقال مالی داشته باشیم.

زاکانی با بیان اینکه رفع تحریم ها با التماس نمی شود، گفت: سیاست دولت فعلی به شدت سیاست التماسی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: مشکل ۲ چیز است، عدم خودباوری و نشناختن توانمندی ها و خودباختگی در مقابل آمریکا و نظام غربی
کد خبر: ۴۱۳۴
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha