۱۵۷۸۷۷۹۳۴
به گزارش تهران پرس ،محمد جواد ظریف یکشنبه شب که در برنامه گفت و گوی ویژه تلویزیونی شرکت کرده بود، افزود: ایران در برجام هست و علاقه مندیم که آمریکا نیز به آن باز گردد.

وی گفت: طرفی که برجام را نقض کرده، از آن خارج شده و به تعهدات عمل نکرده آمریکا و اروپایی ها بوده اند و بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب آن کسی که در موضوع برجام طلب کار است؛ ما هستیم.

** برجام اضافه و کم نخواهد شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: به برجام چیزی اضافه و کم نخواهد شد. کل برجام مذاکره شده و اینطور نیست که راجع به مسائل دیگر مذاکره نشده باشد. ایران در برجام هست و آنکه باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده است. ما مراحل مختلفی که در ماده ۳۶ برجام معین شده را طی کرده‌ایم اما رژیم ترامپ بدون هیچ دلیل و بدون طی کردن این مراحل ماده ۳۶ برجام را نقض کرد.آمریکا نه تنها برجام را نقض کرد بلکه کشورهای دیگر و اعضای اتحادیه اروپا را هم وادار کرد تا برجام را نقض کنند. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد ایران حتی در زمان نقض برجام توسط ترامپ به مدت یکسال تعهدات خودش را اجرا کرد.

**اروپا به ما بدهکار است 

ظریف درباره ادعای غربی ها مبنی بر مطرح نشدن برخی موضوعات در جریان گفت و گوهای برجام گفت: بعضی از خواسته ها را در قطعنامه ۱۹۲۹ آوردند مثل محدودیت های موشکی اما بعضی از این مسائل را تبدیل کردند؛ مثلا تحریم را تبدیل به محدودیت تسلیحاتی کردند و ۵ سال تحریم را ادامه دادند. ما ۵ سال محدودیت داشتیم، چون چون حاضر نشدیم راجع به برخی موضوعات صحبت کنیم و هزینه آن را هم دادیم.اروپایی ها در واقع بدهکار مردم ما هستند. اروپایی ها نه تنها قدرتی در شرکت های خودشان ندارند بلکه این شرکت ها به آمریکا گوش می دهند... بروید مشکل خودتان را حل کنید. مساله اروپا این است که مثلا مکرون می گوید درباره چین نباید دنباله رو آمریکا باشیم و اروپا باید به دنبال حل مشکلات راهبردی خود باشد.

**بایدن وقت دارد اظهارات خود را اصلاح کند

ظریف تصریح کرد: امروز رهبر انقلاب موضع ایران را صریح مشخص کردند. حتما توپ برجام در زمین ما نیست. رهبری و ما گفتیم امریکا برجام را نقض کرده و ما در چهارچوب برجام پس از یک سال تعهدات خود را کاهش دادیم. بایدن باید درباره برجام تصمیم بگیرد. بایدن هنوز تصمیم نگرفته که می خواهد چه کار کند. انها باید تصمیم بگیرند سیاست ترامپ را ادامه می دهند یا سیاست جدید اتخاذ می کنند. دولت بایدن هنوز تصمیم نگرفته می خواهد چه کار کند و حرف های انها مبهم و بی معنا است و هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.

**سوال ظریف درباره تسلیحات آمریکا و اعراب

ظریف در پاسخ به ادعای سعودی‌ها برای حضور در مذاکرات جدید با ایران گفت: قرار نیست مذاکره جدیدی در باره برجام داشته باشیم که سعودی‌ها در آن باشند یا نباشند.

وی این چالش را مطرح کرد که « آیا آمریکا آماده است که فروش تسلیحات خود را به منطقه ما که یک چهارم صادرات سلاح در جهان است، متوقف کند؟»

ظریف تاکید کرد: در موضوع تسلیحات مدعی هستیم نه متهم...آمریکا است که سالانه صدها میلیارد دلار تسلیحات به منطقه صادر می کند. عربستان و امارات با جمعیت کم آیا حاضرند هزینه های تسلیحاتی خود را (به سطح منطقی) کاهش دهند؟ اگر عربستان بخواهد صحبت کند باید هزینه های تسلیحاتی خود را به کسری از میزان موجود کاهش دهد تا بتواند پای میز مذاکره بنشیند.

**راستی آزمایی نفتی ایران

ظریف درباره تعهدات آمریکا در برجام در ارتباط با فروش نفت ایران گفت: راستی‌آزمایی برای آمریکا ساده است، ما باید نفت بفروشیم و پولش بازگردد. باید نفت بفروشیم هر مقدار می خواهیم. برجام کاملا واضح است محدودیتی در فروش نفت بازگرداندن پول آن نداریم.

**بایدن وارث بدنامی است

وی با اشاره به معضلات داخلی آمریکا افزود: دولت بایدن وارث بدنامی است. سه شنبه قرار است ترامپ در سنا محاکمه شود اما به خاطر دعوای حزبی هم ممکن است به جایی نرسند و این ننگ باقی بماند. اختلاف بین ایالت های قرمز و آبی اساسی است راجع به جداشدن ایالت تگزاس صحبت می کنند. این یک فاجعه در داخل است و نیز در خارج...اگر آمریکا حیثیتی هم داشت، ترامپ در خارج آن را نابود کرد.

**اگر بخواهیم با عربستان مذاکره کنیم به فرانسه و غرب ربطی ندارد

ظریف درباره ادعای امانوئل مکرون برای مشارکت دادن عربستان سعودی در گفت و گو با ایران گفت: ما اگر در منطقه بخواهیم با عربستان مذاکره کنیم شما (فرانسه و غرب) جایی ندارید.

ظریف افزود: بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ تصریح کرده که ۸ کشور منطقه خلیج فارس و دبیر کل سازمان ملل متحد بنشینند درباره امنیت منطقه صحبت کنند نه با فرانسه و آمریکا نه حتی شورای همکاری...چرخ را از نو اختراع نمی کنند و نباید برای خودشان دست به ابداع بزنند. چرا این ۸ تا پای میز (مصالحه و مذاکره) ننشستند؟ چون سعودی ها همیشه امید داشتند جنگ هایشان را از طریق دیگران انجام دهند. یک بار از طریق صدام حسین و اخیرا از طریق دونالد ترامپ... از اجلاس شورای همکاری خبر داریم که بعد از پیشنهاد امیر درگذشته کویت برای حل و فصل مشکلات با ایران، سران دو کشور از سران کنونی شورای همکاری خلیج فارس گفته بودند صبر کنید ترامپ بیاید ایران را سر عقل بیاورد؛ دیدند که ترامپ رفت و ایران ماند…حالا هم به نتانیاهو امید بسته اند. بدانید نتانیاهواز ترامپ و صدام بدتر است. روزی که بایدن انتخابات را برد، نتانیاهو عکس ترامپ را از توییتر خود برداشت. چطور توانستید به آدمی اعتماد کنید که خودش در داخل با پرونده های فساد دست به گریبان است و زندان خواهد رفت؟

**توصیه به سعودی‌ها و سایر همسایگان؛ دور یک میز بنشینیم بدون آقا بالاسر

ظریف توصیه کرد: به عربستان، امارات، بحرین و چهار کشور دیگر که در قطعنامه سازمان ملل آمده پیشنهاد می‌کنم بنشینیم دور یک میز و مسائل منطقه را خودمان حل کنیم. اگر دوستان قطری و کویتی بخواهند مساعی جمیله شان را پیش ببرند، ما مانعی نداریم. طرح صلح هرمز که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رئیس جمهور کشورمان ارائه دادند روی میز است. اگر امید دارید که «آقا بالاسر» بیاید، او وجود نخواهد داشت. ما آمادگی داریم بر اساس قطعنامه ۵۹۸ بنشینیم گفت و گو کنیم و دبیر کل سازمان ملل نیز اگر بخواهند می توانند شرکت کنند و در غیر این صورت، خود ۸ کشور باید بخواهند.

**آمریکا چگونه ضمانت می دهد نظیر ترامپ زیر میز نزند؟

ظریف درباره ملاحظات گفت و گوهای احتمالی بعدی گفت: یکی از چیزها قبل از برگشتن به برجام از سوی آمریکا این است که چگونه دوباره این تجربه تکرار نشود؟ چگونه کسی مانند ترامپ نیاید و توافق را به هم بزند؟ باید آمریکایی ها نشان دهند که تجربه ترامپ تکرار نشود و این، پیش شرط نیست، موضوع گفت و گو است .

ظریف خاطرنشان کرد: خسارات ایران باید معلوم شود.. باید تضمین شود که تکرار نشود...اما گام اول، اجرای تعهدات است.

**حالا که فهمیدید، چک سفید امضای تجاوز سعودی به یمن را متوقف کنید

ظریف درباره درک جدید دولت آمریکا از بحران یمن گفت: محمد بن سلمان بعد از اینکه یمنی ها طرح صلح را ۶ سال پیش پذیرفتند گفت در عرض سه هفته یمن را شکست می‌دهد.۶ سال است یمن را به خاک و خون کشیدند و آتش بس روی میز تخریب شد. صرفا به خاطر خیالبافی محمد بن سلمان و خام شدن مقامات آمریکایی و ترامپ ۶ سال فاجعه را به مردم یمن تحمیل کردند. حالا که دولت بایدن فهمیده رویه دولت آمریکا غلط بود پس چک سفید امضای در اختیار سعودی را متوقف کنید.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: سه هفته ۶ سال شد مثل ۱۱ سال سوریه...این تفکر محکوم به شکست است. نمی توانید در مدارس و فروشگاه ها و بیمارستان ها بمب بریزید و انتظار داشته باشید مردم یمن از خود دفاع نکنند.

** توافق ۲۵ ساله با چین بزودی نهایی می‌شود

ظریف درباره توافق ۲۵ ساله با چین به این نکته اشاره کرد که «کمربند چین، ایران را دور می زد» و گفت: با توافق ۲۵ ساله که انشاالله به زودی نهایی می شود ایران باید جزئی از کمربند مواصلاتی با مشارکت چین و سایر کشورها باشد. در ارتباطات مخابراتی، مواصلاتی و خطوط انرژی، ایران در حال نقش یابی مجدد در منطقه است و در آن، ایران نقش اساسی در تجارت و حمل و نقل دارد. ایران می‌تواند حلقه وصل تمام خطوط مواصلاتی روسیه، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان باشد.
کد خبر: ۴۱۳۳
۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha