خانه+تاریخی+شهرداران
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس؛ عمارت اقدسیه معروف به خانه شهرداران پس از کش‌وقوس‌های فراوان توسط شهرداری به فروش رسید. این عمارت که برای سال ۵۶ است که پس از بیست سال در سال ۷۶ پایان کار خود را اخذ کرده است. برخی بر این باورند که محمد ظهیری اولین معاون وزارت آب و برق در سال ۴۸ خانه قدیمی در اقدسی تهران خریداری می‌کنند و در اوایل دهه ۴۰ با تزئینات فراوان و منحصربه‌فرد آن را بنا می‌کند که پس از انقلاب اسلامی آن به شهرداری تهران واگذار می‌شود که به‌عنوان محل اسکان شهرداران تهران انتخاب می‌شود.


درنهایت به دستور شهردار وقت تهران محمود احمدی‌نژاد این خانه به‌عنوان فرهنگسرا مورداستفاده قرار می‌گیرد و پس‌ازآن به روابط عمومی شهرداری واگذار می‌شود. مدیریت روابط عمومی شهرداری هزینه نگهداری ملک اقدسیه ماهانه ۲۵ میلیون تومان اعلام می‌کند و خواستار فروش این ملک از طریق مزایده می‌شود. درنهایت این عمارت ۱۲۰۰ متری ارزشمند که پیشینه فراوانی دارد به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان مبلغی که بسیار کمتر از مبلغ واقعی این ملک بود، فروخته شد.

ابهامات فروش عمارت اقدسیه

ملک اقدسیه به‌عنوان بخشی از هویت شهر تهران، باوجوداینکه ملک تاریخی شناخته‌نشده، حائز اهمیت است؛ پیش از فروش آن نیز پیروز حناچی شهردار تهران بر حفظ و نگهداری این ملک تأکید کرد و گفت: قرار نیست این خانه را به هرکسی بفروشیم. به کسی می‌دهیم که شرایط فعلی‌اش را حفظ کند و بلدوزر زیر آن نیندازد. اگر قرار باشد به کسی ملک داده شود تا آن را تخریب نکند باید قیمت کم باشد.

باوجوداین اظهارات شهردار تهران، هنوز فروش عمارت اقدسیه در سامانه شفافیت ثبت‌نشده است. همچنین مشخص نیست این ملک زیر قیمت به چه کسی با چه کاربردی فروخته‌شده است.


اسباب و اثاثیه نیس عمارت چه شد؟

از طرفی سرنوشت افرادی که در این خانه به‌عنوان باغبان و نگهبان زندگی می‌کردند، نیز مشخص نیست. همچنین در این خانه به‌ظاهر سازمانی و غیر تاریخی اسباب و اثاثیه نفیسی وجود داشت که در خصوص سرنوشت آن‌ها نیز اطلاع دقیقی در دست نیست. برخی می‌گویند شهرداری بی‌سروصدا این عمارت را تخلیه کرد و اسباب و اثاثیه آن را که شامل فرش‌های گران‌بها و تابلوهای خوشنویسی بود به گفته خودشان به محلی در بوستان گفت‌وگو منتقل کردند؛ و برخی دیگر اظهار می‌کنند که این ملک دارای سه تخت فرش واجد ارزش بود که در انبار مرکز ارتباطات شهرداری قرار دارد و هیچ وسیله ارزشی دیگری هم نداشته است!

بعضی نیز مدعی هستند که یکی از همین فرش‌ها زمانی که عمارت متعلق به سازمان فرهنگی هنری بوده به موزه امام علی (ع) منتقل‌شده است. از آثار هنری ارزشمندی می‌گویند که بر درودیوار این عمارت نصب بوده، تابلو خط‌های ارزشمندی که گفته می‌شود حالا به انبار یا بوستان گفتگو منتقل‌شده است.


هاشمی: فرض بر این بود که عمارت اقدسیه تاریخی نیست/ از سرنوشت اسباب عمارت بی‌اطلاعم

در همین راستا محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار تهران پرس در پاسخ به این سوال که آیا از مزایده امارت اقدسیه مطلع بودید، گفت: بله مدتی پیش این مزایده برگزار شد برخی معتقد بودند که این ملک میراثی است و برخی دیگر گفتند نیست که در نهایت فرض شهرداری بر این بوده که تاریخی و میراثی نیست و آن را به مزایده گذاشته اند.

وی افزود: ملکی که تاریخی باشد، حتی اگر به مزایده گذاشته شود نیز از بین خواهد رفت؛ زیرا خریدار به اجبار باید قوانین نگهداری املاک تاریخی عمل کند.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص وسایل ارزشمند عمارت گفت: از سرنوشت وسایل این عمارت اطلاعی ندارم. بلاخره در خصوص آن ها نیز قوانینی وجود دارد.

 


این در حالی است که به گفته صاحب‌نظران آینه‌کاری‌ها و گچ کاری‌های ویژه این عمارت که روح صفوی دارد، ازجمله ویژگی‌های به‌یادماندنی خانه است و فرش‌های این خانه برای همین عمارت بافته‌شده بود.

شهرداری لازم است نسبت به تمام این پرسش‌ها شفاف‌سازی کند و به سؤالات اعضای شورای شهر تهران در خصوص عمارت اقدسیه پاسخ دهد؛ همچنین شورای شهر تهران نیز برای حقوق ازدست‌رفته شهر تهران قدمی بردارد و نسبت به حفظ هویت این شهر اقدامات لازم را انجام دهد. باوجوداین انتظارات از شهرداری و شورای شهر تهران یکی از مسئولان ذی‌ربط به خبرنگار تهران پرس گفت: «باوجود فروش این ملک نمی‌توانیم به حفظ بنای آن امیدوار باشیم»

چرا شورای شهر برای شفاف سازی فروش خانه شهرداران اقدامی نمی کند؟

اگر این ملک که بخشی از هویت شهر تهران را به نمایش می گذارد، به ادعای مسئولان شهرداری برای تامین بودجه عمرانی و توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران به فروش رسیده، چرا بسیار کمتر از بهای واقعی ملک و به چه کسی فروخته شده است. چرا شورای شهر در زمینه شفاف سازی فروش این ملک اقدامی نمی‌کند؛ این درحالی است که شورای شهر یک نهاد نظارتی است!

*محدثه حسینی

انتهای پیام/

 

 

 

 
کد خبر: ۳۷۴۹
۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha