۱۸۹۹۸۷
به گزارش خبرگزاری تهران پرس؛ رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا گفت: با وجود کاهش نسبی موارد بستری و مرگ و میر کرونا، شرایط کنونی بسیار شکننده است و تا زمان مهار و کنترل کرونا باید محدودیت‌های سختگیرانه و پرهیز از هر گونه تجمع انسانی اعم از خانوادگی و مراسم مذهبی ادامه پیدا کند.

حمید سوری افزود: ویروس کرونا عامل یک بیماری است که تابلوهای بیولوژیک متغیری دارد و به لحاظ بیماری زایی و انتشار بیماری، نوسانات زیادی وجود دارد و بر خلاف ویروس آنفلوانزای فصلی تابع تغییرات دما نیست زیرا دامنه مقاومت ویروس در مقابل دما گسترده است و خیلی متاثر از دما نیست.

وی ادامه داد: گر چه ویروس کرونا به سرما بیشتر تمایل دارد اما تجربه و مطالعات نشان می دهد که سرما خیلی در گسترش بیماری تاثیر نمی گذارد، گر چه شرایط محیطی از جمله ماندن بیشتر مردم در فضاهای بسته و ماندن بیشتر در منزل با پنجره های بسته در فصل زمستان می تواند بر گسترش این بیماری تاثیر بگذارد.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی با اشاره به جهش های ویروس کرونا گفت: اگر تغیییرات ژنتیکی ویروس را مورد توجه قرار دهیم و نگران شیوع گسترده تر بیماری به علت تغییرات ژنتیکی آن باشیم نیز فعلا به جز رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی و کاهش حضور در اجتماعات چه به شکل مهمانی و چه حضور در مراسم مذهبی و عزاداری و پرهیز از تراکم های جمعیتی و تماس های نزدیک با افراد و به حداقل رساندن سفرهای درون و برون شهری در حد ضرورت کار بیشتری نمی توانیم انجام دهیم تا این مرحله را پشت سر بگذاریم.

سوری افزود: در هفته های گذشته با اعمال محدودیت های مختلف و اجرای طرح شهید سلیمانی بیش از ۷۰ درصد میزان موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا در کشور کم شد اما این شرایط شکننده است، اکنون به هیچ وجه نباید به فکر کاهش محدودیت ها باشیم و باید تجمعات به هر شکل آن چه مراسم مذهبی و عزاداری ها و چه مهمانی ها و سفرهای خانوادگی به شدت کاهش پیدا کند و به حداقل برسد و اگر این محدودیت ها تا دو یا سه ماه آینده ادامه پیدا کند و به شرایط کنترل شده ای برسیم می توانیم به کاهش محدودیت ها فکر کنیم.

وی گفت: زمانی به شرایط پایدار می رسیم که مخازن انسانی بیماری کووید۱۹ تحت کنترل درآید، رسیدن به این مرحله و سرعت کنترل اپیدمی کرونا با میزان همکاری مردم در رعایت پروتکل ها ارتباط مستقیم دارد. زمانی می توانیم از کنترل اپیدمی صحبت کنیم که گروه ها و مخازن انسانی انتقال ویروس کرونا را به شدت تحت کنترل قرار داده باشیم.

سوری افزود: برای رسیدن به فاز کنترل کرونا باید به شدت افراد ناقل تحت کنترل درآِیند و در خانه بمانند و همه افراد مرتبط با بیماران و افراد ناقل رصد شوند و تحت نظارت و کنترل باشند و اگر در جاهایی با افزایش موارد ابتلا و طغیان بیماری مواجه شدیم باید تدابیر بسیار سختگیرانه تر و در حد قرنطینه شهر اعمال شود تا از انتشار کانون آلودگی به مناطق دیگر کشور جلوگیری شود.

ماهها تا تولید واکسن کرونا فاصله داریم

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا درباره روند تولید واکسن کووید۱۹ در ایران گفت: تولید واکسن کرونا اکنون مراحل مطالعاتی و تحقیقاتی خود را طی می کند و تا تولید و دستیابی به واکسن مطمئن در کشور چندین ماه فاصله داریم حتی اگر واکسن از منابع مطمئن و موثق هم وارد کشور شود، معنای آن این نیست که از فردای شروع واکسیناسیون می توانیم وارد زندگی عادی بشویم زیرا یک شبه و یک روزه نمی توانیم همه کشور را واکسینه کنیم و همچنان تا ماههای آینده باید دستورالعمل های سختگیرانه بهداشتی را رعایت کنیم. در هر صورت بهترین روش ایمنی جمعی در یک کشور، واکسیناسیون گسترده است.

وی درباره نوع واکسن کرونا که در ایران مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: واکسن هایی که در دنیا ساخته شده اند، از تکنولوژی های مختلفی مانند ویروس کشته یا ضعیف شده یا تولید پروتئین هایی که تزریق آنها موجب ایجاد پادتن در بدن می شوند، برخوردار هستند، باید دید کدام واکسن با شرایط کشور ما مطابقت بیشتری دارد و از آن استفاده کنیم.

سوری افزود: کشورهایی که جمعیت و وسعت کمی دارند ممکن است بتوانند از واکسن هایی استفاده کنند که با شرایط کشور بزرگی مثل ایران مطابقت نداشته باشد و الزاما نباید هر کاری که کشور دیگری انجام داد ما هم در ایران آن را کپی کنیم.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا درباره استفاده از واکسن های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: سازمان بهداشت جهانی برای تایید واکسن ها یکسری مقررات مشخص دارد اما دستورالعمل های این سازمان برای کشورها بیشتر جنبه توصیه ای دارد و اینکه یک کشور توصیه های سازمان بهدشت جهانی را بپذیرد یا نپذیرد به مدیریت بخش سلامت هر کشوری مربوط می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از حدود یک سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۵۷ هزار و ۲۲۵ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند. شمار جانباختگان روزانه کرونا به زیر ۱۰۰ کاهش یافته اما بیش از چهار هزار بیمار با شرایط سخت در آی سی یو هستند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۹۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. ایران از نظر تعداد تلفات کرونا وبدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت، نهمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس، فرانسه و روسیه بیش از ایران بوده است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی وچشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان که موجب افزایش سرایت و بیماری‌زایی آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا
کد خبر: ۳۷۱۴
۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha