۱۵۷۸۱۴۲۰۵
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، مسعود شفیعی گفت: پدیده نوزایی روستایی در کنار مادر شهرهایی مانند تهران، پیش از این در کشورهای توسعه یافته اجرا و تجربه شده است.

وی یادآورشد: در راستای تدوین و تنظیم سند توسعه روستایی استان تهران، موضوع جلوگیری از اضمحلال روستاهای این استان در دستور کار قرار گرفت.

شفیعی اظهارداشت: در این سند که مکمل اسناد توسعه ای استان تهران تعریف شده، سناریوهای مختلفی برای توسعه هر کدام از روستاهای این استان مد نظر قرار گرفته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: این سند توسعه می تواند زمینه ای برای پویایی و فعالیت بیشتر مناطق روستایی را که با خطر اضمحلال و بلعیده شدن در کنار شهرها هستند، ایجاد کند و نقطه عطفی برای بازگشت روستاها باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی با موضوع حفظ روستاها مواجه هستیم و گاه نیز با بحث ادغام آنها با شهرها که هر دو شرایط متفاوتی را تجربه می کنند، اما در این سند در خصوص نوزایی روستایی صحبت می شود.

شفیعی ادامه داد: معتقدیم می توانیم در کنار مادرشهرهایی مانند تهران، بسیاری از روستاها و فضاهای این چنینی که توسط فضای شهری بلعیده شده اند را با موضوع تولد مجدد آنها مواجه ساخت که نام آن را نوزایی روستایی در کنار کلانشهرها گذاشته ایم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: اسناد و مدارک بسیاری در قالب دستورالعمل های مختلف در کنار هم قرار داده شد و بسیاری از قوانین و مقررات مربوط به روستاها در کنار هم برای تدوین سند توسعه روستاهای این استان مد نظر قرار گرفت.

وی اعلام کرد: این سند در کنار آنکه می تواند به عنوان مکمل به تحقق اهداف توسعه ای استان کمک کند، از دیگر سوی می تواند در اجرای برنامه های این استان برای مدیریت فضاهای روستایی موثر باشد.

شفیعی اضافه کرد: اینکه زمانی روستایی تبدیل به شهر شود بحث مجزایی نسبت به روستایی که توسط شهری بلعیده شود، دارد و برخورداری از چنین اسنادی می تواند مانع از مواجهه با پدیده های خارج از کنترلی شود که حیات روستایی را مخدوش می کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران سند توسعه روستایی را نگاهی جدید به روستاهای این استان خواند و آن را در جلوگیری از ادامه سخت تر شدن شرایط کنونی فضاهای روستایی برشمرد.

وی تاکید کرد: بر اساس این سند می توان فرصت های رشد و توسعه هر روستا را متناسب با ظرفیت های بومی، منطقه ای و محلی پیش بینی کرد، مخاطرات پیش روی آن را متوقف ساخت و به تعریف جدیدی از ساختار آن که ادامه حیات چنین فضایی را تضمین می کند، دست یافت.

سال گذشته رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرده بود که سند اقتصادی ۷۰ روستای این استان مبتنی بر فضا، فعالیت و جمعیت در روستا و پیرامون آن و برای روستاهایی صادر می شود که فضای مورد نیاز ایجاد کارگاه های صنعتی در پیرامون خود را دارند و استفاده از آن ها می تواند تحولات آینده روستا در استان تهران را به عنوان فضای مطلوب اقتصادی تحت شعاع قرار دهد.

استان تهران، ۵۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد.
کد خبر: ۳۶۸۸
۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha