۱۵۷۸۰۷۱۵۷
به گزارش تهران پرس ، محمد حسین فرهنگی روز شنبه در نشست خبری با تسلیت ایام فاطمیه (س) با تشریح مصوبات و برنامه‌های اخیر مجلس اظهار کرد: یکی از فراکسیون‌های غیرسیاسی نظری درباره حذف اجباری بودن غربالگری زنان باردار مطرح کرد که این مصوبه مجلس نیست بلکه فقط پیشنهاد فراکسیون مربوطه بود و اینکه رسانه‌ها به عنوان مصوبه مجلس به آن بپردازند، درست نیست.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: پیشنهاد نمایندگان دیدگاه شخصی آنها است و مشابه چنین مواردی در هفته‌های گذشته نیز مطرح شده بود. البته بیان دیدگاه شخصی نماینده ایرادی ندارد ولی این نظر مصوبه مجلس نیست. این نظرات نهایی نمی‌شود مگر اینکه در صحن مصوب شده و به تایید شورای نگهبان برسد و به صورت نهایی ابلاغ شود.

فرهنگی با اشاره به قانون انتخابات ریاست جمهوری که در دستور هفته گذشته مجلس بود، افزود: در این طرح نیز شاهد بودیم در برخی رسانه‌ها مواردی خلاف آنچه که تصویب شده بود، مطرح کردند.

وی اضافه کرد: آنچه در مجلس شورای اسلامی تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده، هیچ محدودیتی برای داوطلبان واجد شرایط ایجاد نشده است و تنها محدودیت، داشتن ۴ سال سوابق مدیریت در سطح ملی و داشتن مدرک کارشناسی ارشد است. همچنین ضابطه‌مند کردن ثبت نام و تکمیل پرسشنامه و پذیرش و عدم پذیرش موقع ثبت نام از مواردی است که در این طرح مطرح شده است.

سخنگوی هیات رییسه مجلس با بیان اینکه طرح انتخابات ریاست جمهوری مطالبه ملی بوده و مجلس نیز با احترام این قدم را برداشت، عنوان کرد: مشخص نیست تحلیل‌های ناصحیح که در بعضی رسانه‌ها مطرح می‌شود، با چه عنوان و مساله سیاسی مطرح می‌شود.

فرهنگی همچنین گفت: مجلس هفته گذشته به طرح انتخابات شوراهای شهر و روستا ورود کرد و کلیات طرح تصویب شد و جزئیات آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون شوراها ارجاع شد تا مورد بررسی و اصلاح لازم قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع بودجه به صورت جدی در مجلس پیگیری می شود، گفت: مسوولان و سخنگوی کمیسیون تلفیق به صورت منظم مسائل بودجه را پیگیری و به اطلاع مردم می‌رسانند، و موارد لایحه و آنچه که در کمیسیون مورد تصویب قرار می‌گیرد، به دقت از سوی نمایندگان رصد می شود. آنچه تصمیم گیری می‌شود بر اساس نظر کمیسیون تلفیق بودجه خواهد بود و در نهایت در جلسه بررسی لایحه بودجه در صحن موارد تعیین و مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: در این زمینه نیز از رسانه‌ها و صاحب‌نظران درخواست داریم تا پیش از نهایی شدن نظر دولت و کمیسیون تلفیق، نظر آنها در حد اظهار نظرهای کارشناسی باشد.

عضو هیات رییسه با بیان اینکه جلسات علنی مجلس به دلیل تعطیلی روز یکشنبه، به صورت متوالی در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار می‌شود، اظهار کرد: موضوع جرم‌انگاری و اهانت به اقوام و ادیان رسمی و مذهب رسمی در دستور این هفته مجلس است.

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: در گذشته شاهد بودیم هر چند وقت یک بار یک موضوع مطرح می‌شد و بخش از کشور را ملتهب می کرد. در صورتی که در قانون مجازات درباره جرم انگاری موردی بیان نشده بود. مگر موضوعی که ضد امنیت ملی باشد و اقداماتی که بتوان برای آن به صورت قضایی انجام داد.

وی با بیان اینکه موضوع جرم انگاری برای نخستین بار مطرح شده است، گفت: پس از رفع ایرادها، بار دیگر به شورای نگهبان ارجاع شد و با نهایی شدن آن و تبدیل به قانون یکی از نیازهای بخش کیفری قانون مجازات اسلامی تکمیل می‌شود تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

فرهنگی خاطرنشان کرد: البته در این طرح پیش‌بینی شده مباحث علمی، تحقیقاتی و آموزشی از عموم این موضوع خارج است و شامل اهانت نمی‌شود و بنای اهانت نیز ندارد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس درباره بعضی از فرق که با تبلیغات خاص القائاتی در بخش‌هایی از جامعه بوجود می‌آورند، گفت: در این باره نیز خلاء قانونی رفع شد و جرم انگاری آن در همین مصوبه صورت گرفته است.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره طرح اصلاح موادی از قانون شوراهای شهر و روستا اظهار داشت: اختلاف دیدگاه‌ها در قوه قضائیه و در مجلس است و باید منتظر باشیم بر اساس نظر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، درباره جزئیات آن تصمیم گیری شود.

نماینده مردم تبریز با اشاره به موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه اصفهان که هفته گذشته به تصویب نمایندگان رسید، گفت: هفته گذشته کلیات طرح به تصویب نمایندگان رسید و جزئیات آن به کمیسیون صنعت و معدن بازگشت. البته در این باره نیز حاشیه زیادی توسط برخی رسانه‌ها صورت گرفت که بعضی خلاف واقع بود و بعضی دیگر برای منافع خود این مسائل را مطرح می‌کردند.

فرهنگی ادامه داد: نظر کمیسیون صنایع و معادن مجلس این است که نظم مناسبی برای این موضوع در نظر بگیرند. زیرا صنعت فولاد تاثیر گسترده ای در انواع تولیدات داخلی از جمله صنایع لوازم خانگی، خودروسازی و صنعت ساختمان دارد و هرگونه ناهنجاری در این زمینه آثار نامطلوبی بر صنایع معدنی، تولیدی، صنعتی و واردات و صادرات خواهد گذاشت و امیدواریم با مصوبه مجلس به این ناهنجاری‌ها پایان داده شود.

وی با اشاره به افرادی که در روزهای گذشته اظهار نظرهایی درباره فولاد و ذخایر معدنی کشور داشتند، گفت: این افراد بدانند که ذخایر زیرزمینی، معادن و ذخایر فولادی متعلق به همه مردم است و سیاست‌گذاری در این زمینه باید به نفع عموم جامعه باشد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ایرنا که آیا رییس مجلس شورای اسلامی بعد از حدود ۸ ماه از آغاز به کار مجلس، ‌ نشست خبری با خبرنگاران خواهد داشت یا خیر؟ گفت: برای این موضوع باید مسوول دفتر رییس مجلس شورای اسلامی هماهنگی لازم را انجام دهند. هرچند که در روزهای گذشته نشست خبری رییس مجلس با شبکه ملی برگزار شد و شاید در آینده نیز نشستی در این باره برگزار شود ولی بنده از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا نمایندگان با طرح مسائلی که مصوب نشده به وجهه مجلس یازدهم ضربه می‌زنند، گفت: این ایراد وارد نیست. زیرا اگر بخواهیم نظر نماینده‌ای را محدود کنیم، خلاف قانون اساسی است. اصل ۸۴ قانون اساسی به صراحت اعلام می‌کند که نمایندگان در اظهار نظر خود در همه زمینه‌ها اختیار دارند.

وی ادامه داد:‌ ممکن است سوال شود که همه مردم اختیار دارند ولی باید گفت برای نمایندگان در قانون اساسی حکم خاص ذکر شده است. از طرفی ممکن است نماینده‌ای تا پایان دوران نمایندگی بر نظرخود پافشاری کند و این ایرادی به او نیست. به عبارتی آنچه نیاز به اصلاح دارد این است که توسط رسانه‌ها به مردم تفهیم شود که نظر نماینده ربطی به مصوبه مجلس ندارد.

نماینده مردم تبریز با تاکید بر اینکه مصوبه کمیسیون، ‌ با قید یک یا دو فوریت یا اظهار نظر یک نماینده به معنای مصوبه مجلس نیست، گفت: پیش از این مواردی بوده که رسانه‌ای اعلام کرده که طرحی در مجلس تصویب شده در حالی که فوریت آن به تصویب مجلس رسیده است. همچنین درگذشته مواردی بوده که بیشتر از دو سوم نمایندگان به فوریت یک طرح رای دادند ولی در جمع‌بندی‌ نهایی به این نتیجه رسیدند که این طرح به صلاح کشور نیست.

فرهنگی ادامه داد: همچنین در مواردی دیگربه رغم تصویب کلیات یک طرح یا لایحه، ‌ در ادامه کلیات آن تصویب نشده است. این به معنای اشتباه در فوریت آن نیست بلکه موضوع نفع کشور در موارد اقتصادی، ‌ فرهنگی و... است. همچنین ممکن است طرحی توسط نمایندگان مصوب شود ولی در کمیسیون اصلاحات اساسی درباره آن صورت بگیرد و کاملا تغییر کند یا به رغم اینکه توسط نمایندگان در صحن به تصویب رسیده، شورای نگهبان آن را رد کند.

وی خاطرنشان کرد: ‌نیاز است همه این موارد توسط رسانه‌ها برای مردم تعریف و تبیین شود و مردم بیشتر از این مسائل آگاه شوند.
کد خبر: ۳۵۷۷
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha