۱۵۷۸۲۱۹۸۴
به گزارش تهران پرس علیرضا زالی  در حاشیه نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان تهران در جمع خبرنگاران افزود: با هر بیماری تنفسی هم احتمال ابتلا به کرونا افزایش و هم شدت علائم تغییر می یابد و هم در مرگ و میر موثر خواهد بود.

وی یادآورشد: با آلوده تر شدن هوا زمینه بیماری کسانی که ناراحتی تنفسی و یا بیماری آلرژیک و آسم دارند، تشدید می شود و خود بیماری تنفسی و ابتلای همزمان به کرونا خطر مرگ را افزایش می دهد.

زالی اظهارداشت: در تهران علاوه بر آنکه با پدیده وارونگی هوا روبرو هستیم، در روزهای اخیر میزان نزدیکی این لایه ها به سطح زمین بیشتر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: کرونا، ویروس سنگینی است و در شرایط نبود تهویه و چرخش هوا، زمان بیشتری در محیط باقی می ماند و بر همین اساس مدت زمان بقای آن و احتمال ابتلای شهروندان به این بیماری افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط همانگونه که امروز اکثر شاخص ها نشان می دهد، حتی افراد سالم نیز در معرض خطر هستند و سطح آلودگی به میزانی است که آنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

زالی تاکید کرد: در این میان افرادی با بیماری قلبی و تنفسی، کودکانی با زمینه آسم و افراد مسن بیشتر در معرض خطر هستند.

وی به اقدامات موثر از سوی شهروندان برای کاهش مخاطرات اشاره کرد و مسئولیت اصلی این وضعیت را متوجه نهادهای اجرایی دانست.

زالی اعلام کرد: در این شرایط هر گونه فعالیت ورزشی باید متوقف شود چراکه هر نوع فعالیتی که ظرفیت ریوی را افزایش دهد می تواند خطرناک باشد.

وی تاکید کرد: در این شرایط خاج نشدن از منزل تنها راهبردی است که می توان در پیش گرفت اما تعطیلی شهر و اقدامات مداخله ای از این دست می تواند موثر باشد اما اجرای آن از اختیار شهروندان خارج است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خواستار تعطیلی چند روزه پایتخت شد و افزود: باید مراقب بود این تعطیلی منجر به خروج از شهر نشود و مردم بدانند که مسافرت به نقاطی که شرایطی مشابه دارد، خطر جدی در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی در حمل و نقل عمومی شهر تهران، اظهار داشت: حمل و نقل عمومی پایتخت به عنوان معضلی جدی هم در آلودگی هوا و هم در موضوع شیوع کرونا نقش دارد.

زالی یادآورشد: شهرداری تهران در این میان تلاش بسیاری کرده است اما به لحاظ مالی و بودجه‌ای شرایط خاصی دارد که باید نسبت به افزایش ناوگان مترو و اتوبوسرانی و تغییر در زیرساخت ها اقدام کنیم.

کاهش مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در تهران

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت در خصوص جلسه تشکیل شده در استانداری تهران در حوزه سلامت، زنان و خانواده گفت: بررسی علل مرگ کودکان و نوزادان نشان می دهد که تعداد اینگونه فوتی ها در ۹ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: ناهنجاری های مادرزادی رتبه نخست علت مرگ و میر کودکان زیر پنج سال است که باید با افزایش دامنه غربالگری نسبت به کاهش آن اقدام کنیم.

زالی ادامه داد: ۱۳.۹ درصد نسبت به سال گذشته در کودکان زیر پنج سال شاهد کاهش مرگ و میر بوده ایم که بیشتر این آمار مربوط به افراد غیرایرانی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اطلاعات برخی از اتباع در نظام سلامت ثبت نشده است ولی در آمار استان تهران گنجانده می‌شود لذا باید تمهیدات ویژه ای برای آسان سازی روند مراجعه آن ها به نظام سلامت ایجاد شود.

وی اضافه کرد: مرگ ناشی از حوادث به ویژه سقوط در سه سال ابتدایی زندگی و همچنین غرق شدگی از موارد عمده در مرگ و میر کودکان است که بی تردید کاهش آن نیازمند آموزش خانواده است.

زالی تاکید کرد: بسیاری از این موارد قابل پیشگیری است بر همین اساس پیشنهاد شد در برنامه آموزشی وزارت آموزش و پرورش برای دختران به عنوان مادران آینده کشورمان، این آموزش ها گنجانده شود.

وی با بیان اینکه در بیشتر موارد مرگ های ناشی از حوادث قابل پیشگیری است، افزود: در این زمینه افزون بر ۱۵ راه حل با مشارکت سه دانشگاه علوم پزشکی در قالب بسته ای تدوین و مقرر شد توسط استاندار تهران به دستگاه های مختلف ارجاع شود.
کد خبر: ۳۵۱۶
۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha