۱۵۷۸۱۹۵۰۱
به گزارش تهران پرس به نقل از روابط عمومی فستیوال، بیانیه مطبوعاتی فستیوال سینمای ایران که در تاریخ هشتم ژانویه، (۱۹ دی ماه) توسط شهرداری شانی، مجموعه کاخ شانتی و بنیاد مرکز ایران و فرانسه به امضا رسیده، به شرح زیر است: در چارچوب پروژه فصل بین المللی هنر هفتم شانتی (Saison internationale du ۷ème Art de Chantilly) که هدف آن تبدیل این شهر به یک سکوی بنیادین، مختص به جنبه های مختلف هنر هفتم فرانسه و اروپا و جهان است، شهرداری این شهر با مشارکت مجموعه کاخ شانتی- بنیاد دومال و مرکز ایران و فرانسه، دفتر گردشگری شهرهای شانتی و سانلیس و سینمای الیزه این شهر، از پنجشنبه ۴ تا یکشنبه ۷ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۳ الی ۱۶ آبان سال ۱۴۰۰) اولین دوره جشنواره فیلم ایرانی را برگزار می کند.

این فستیوال، بر اساس ابتکار مرکز ایران و فرانسه (سازمان مردم نهاد فرانسوی) و با هدف معرفی دستاوردهای بدیع چهره های نوین هنر هفتم ایران برگزار می شود. هنر هفتم ایران که با تولید سالانه ۱۰۰ فیلم سینمایی و ۳۰۰۰ فیلم کوتاه، جوایز متعددی را در جشنواره های بین المللی از آن خود ساخته است، امروزه به عنوان یکی از پویاترین سینماهای جهان شناخته می شود. چه کسی نام فیلمسازان برجسته ای همانند عباس کیارستمی یا اصغر فرهادی را نمی شناسد؟ اما در پسِ این نام های بزرگ، کانونی جوشان از کارگردانان جوان و مستعد به عنوان نمایندگان آتی سینمای ایران نهفته است که شایسته شناخته شدن در سطح جهان هستند.

در این بیانیه آمده است: سینمای ایران به تنهایی نماد برجسته پیوندهای فرهنگی میان ایران و فرانسه است؛ در ژوئن سال ۱۹۰۰ میلادی، پادشاه قاجار آن دوره، پس از حضور در نمایشِ نخستین دوربین فیلمبرداری در شهر کونترِکسِویل فرانسه، دستور داد عکاس شخصی وی برای خرید یک دوربین مارک گومون اقدام نماید و این گونه هنر سینما وارد ایران شد.

بدین ترتیب، شهر معروف و تاریخی شانتی فرانسه و مجموعه کاخ اعظم آن، میزبان سینمای ایران خواهند بود و برمبنای یک فراخوان عمومی که در ایران منتشر خواهد شد، یک کمیته پیش انتخاب، مستقر در شانتی و متشکل از شخصیت های هنری و سینمایی ایران و فرانسه، از میان تمامی فیلم های دریافتی، ۷ فیلم را برای حضور در بخش رقابتی فستیوال انتخاب خواهد نمود. یک هیات داوران برجسته نیز مسئولیت انتخاب آثار منتخب فستیوال سال ۲۰۲۱ را بر عهده خواهد داشت. همچنین «اتین ژاکوبی» مجسمه ساز معروف ساکن شهر شانتیئی اثری هنری را خلق خواهد نمود که جایزه فیلم منتخب جشنواره خواهد بود.

تماشاگران نیز تماما در روند برگزاری جشنواره مشارکت خواهند داشت و بر اساس رای آنها یک جایزه ویژه تماشاگران نیز به یکی از فیلم ها اعطا خواهد شد.

همچنین در پایان، دانشجویان سال تحصیلی ۲۰۲۱/۲۰۲۲ کارشناسی سینما دانشگاه سوربن پاریس نیز با اعطای جایزه ویژه دانشجویان در این فستیوال سهیم خواهند بود. از این رو، جشنواره فیلم ایرانی شانتی سرآغاز فصل بین المللی هنر هفتم شانتی خواهد بود که با بسیج هم افزایی هایی نوین و مستتر موجبات یک حرکت نوین فرهنگی را در راه خدمت به این قلمرو فراهم می سازد.

به دلیل شیوع ویروس کرونا زمان برگزاری فستیوال سینمای ایران به تعویق افتاده و براین اساس قرار است از  تاریخ ۴ الی ۷ نوامبر (۱۳ تا ۱۶ آبانماه ۱۴۰۰) برگزار می شود. پیش از این، قرار بود این رویداد در اسفندماه (ماه مارس میلادی) برگزار شود.

فستیوال سینمای ایران در شانتی، به ابتکار مرکز ایران و فرانسه ، همکاری شهرداری شهر شانتیئی، مجموعه کاخ اعظم این شهر، شهرداری سانلیس و دانشگاه سوربن فرانسه ونیز حمایت پنج موسسه هنری و شرکت سینمایی از ایران در راستای شناخت سینمای نوین و معرفی کارگردانان مستعد سینمای ایران در عرصه جهانی برگزار می شود.

همزمان از پوستر این فستیوال که توسط عدنان مصلایی طراحی شده نیز رونمایی شده است.

علاقمندان به شرکت در این رویداد میتوانند از اول فوریه ۲۰۲۱ (۱۳ بهمن ) با مراجعه به سایت اینترنتی جشنواره از شرایط شرکت در فستیوال مطلع شوند. همچنین جهت کسب اطلاع بیشتر می توانند از طریق آدرس الکترونیکی contact@france-iran.org مکاتبه کنند.
کد خبر: ۳۴۷۱
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha