۰۱
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، این روزها اخبار متعددی در خصوص دستگیری اعضای شورای شهر و شهرداری ها در نقاط مختلف کشور در خروجی خبرگزاری ها و سایت های خبری منتشر می شود که معنای زیادی به همراه دارد و نشان می دهد بعد از اردیبهشت سال ۱۳۹۶ که انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برگزار شد و اکثریت اصلاح طلبان توانستند اکثریت کرسی های پارلمان شهری را تصاحب کنند، بر خلاف شعارها و ادعاهایشان که  خواهند توانست اقدامات مفید برای اصلاح امور شهری داشته باشند، اینک به عنوان مجرم در حوزه های اقتصادی و اخلاقی شناخته شده اند و در زندان به سر می برند! به نظر می رسد شورای شهر و شهرداری ها که با انتخاب همین شورای شهر بر میز اداره امور شهری نشسته اند، به جای رفع دغدغه های مردم و مشکلات امور شهری، به فساد اخلاقی و مالی روی آورده اند و در هفته ها و ماه هایی که به انتخابات شورای شهر هم نزدیک می شویم و شاهد پایان پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهیم بود، این فسادها افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که در طول روزها و هفته های گذشته اخبار متعددی در خصوص فساد در شورای شهر در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد که استان تهران هم از چنین قافله ای عقب نمانده است.

بازداشت ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۳ شهردار در استان تهران!

بازداشت ۳۶ عضو شورای شهر و ۱۳ شهردار، فقط در طول یک بازه سه‌ساله در استان تهران نشان خلأ قانونی هم در تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، هم در نظارت بر عملکرد آن‌ها و هم در برخورد قانونی با متخلفان است؛ در حالی که چند ماه بیشتر به عمر شورای پنجم شهر و روستا باقی نمانده است و خرداد سال آینده این ساختار افراد جدیدی را به خود می‌بیند اما تخلفات رخ‌داده در طول این سه سال گذشته در مجموعه شوراهای شهر و نیز شهرداری‌ها به‌حدی بوده که میزان دستگیری و حجم تخلفات کشف‌شده به بالاترین میزان خود رسیده است.

مهدی چمران، رییس شورای شهر سابق شهر تهران با ابراز تاسف از روند بازداشتی های اعضای شورای شهر و شهرداری در استان تهران و برخی استان ها، علت آن را پیروزی برخی از اعضای شورای شهر به دلیل سیاسی کارها می داند و معتقد است که باید مشخص شود که این افراد از چه فیلتری عبور کرده‌اند و صلاحیت آنها چطور تایید شده است؟


نحوه تایید صلاحیت اعضای شورای شهر و حضورشان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مهمترین سوالی که اذهان عمومی را با توجه به دستگیری های اخیر، درگیر کرده است و  به راستی چرا افرادی به عنوان کاندیداها، در پی جمع آوری رای مردمی بوده اند تا کرسی های شورای شهر را از آن خود کنند و در کارنامه شان مشکلات اخلاقی و اقتصادی را یدک می کشند؟!

نگاهی به وضعیت بازداشتی‌ها در شهرهای استان تهران از وضعیتی نگران‌کننده حکایت دارد. در شهر نسبتا کوچکی مانند رودهن در شهرستان دماوند در مدت ۹ ماه دو شهردار و ۲۸ کارمند دستگیر می‌شوند. در شهری مانند پرند نیز از یک شورای هفت‌نفره، پنج عضو آن بازداشت شدند. شهر آبسرد دماوند نیز در این آمار با ۱۸ نفر دستگیری رکورد عجیبی داشته‌است که از آبان‌ با دستگیری سه نفر از کارمندان شهرداری آغاز و در ادامه با دستگیری پنج نفر دیگر از کارمندان شهرداری در نهایت در ۲۵ آذر و ۳ دی‌ نیز با دستگیری ۱۰ نفر شامل شهردار، دو عضو شورای شهر، ۶ نفر از کارمندان شهرداری و یک نفر پیمانکار ادامه داشته است و معلوم نیست پایان کار این شورا و شهرداری به کجا ختم شود. شهرداری قدس نیز در چند روز گذشته شاهد دستگیری ۶ نفر از کارمندان خود بود.

ضعف نظارتی، مهمترین دلیل تخلفات در شورای شهر و شهرداری ها

اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس، وجود تخلفات در شورای شهر و شهرداری ها را نشات گرفته بر ضعف نظارتی دانست و گفت: باید سازمان دهیاری ها، شهرداری ها و شورای عالی استان ها نظارت بیشتری بر عملکرد شورای شهر و شهرداری ها داشته باشند تا چنین تخلفاتی از سوی برخی از این مسئولان سر نزند.

وی ادامه داد: باید به صورت اساسی تایید صلاحیت افراد برای انتخابات شورای شهر و شهرداری ها صورت بگیرد تا امروز شاهد شنیدن چنین اخباری مبنی بر دستگیری اعضای شورای شهر و شهرداری ها در برخی از شهرهای کشور نباشیم.

اعضای پارلمان شهری و شهرداری ها در بازداشتگاه!

روز گذشته محمد حضرتپور شهردار ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد. حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور عضو شورای شهر ارومیه اعلام کرد که با توجه به استعلامات صورت گرفته، محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه برای پرسش و پاسخ توسط اداره اطلاعات فراخوانده شده است. حسین پناهی سخنگو و دیگر عضو شورای شهر ارومیه نیز با تأیید دستگیری محمد حضرت‌پور شهردار ارومیه گفت: سربازان گمنام امام زمان(عج) پس از دستگیری شهردار ارومیه، وی را برای توضیحات بیشتر به تهران منتقل کردند. گفتنی است طی هفته های گذشته شهرداران مناطق دو و چهار و چند تن از معاونان و کارشناسان شهرداری ارومیه نیز دستگیر شده بودند.


هفته گذشته هم اخباری در خصوص دستگیری شهردار مراغه به همراه دو نفر از کارمندان شهرداری به اتهام تخلفات مالی توسط اداره کل اطلاعات آذربایجان شرقی در خروجی خبرگزاریها منتشر شد.

اواخر آذرماه امسال بود که دادگستری مازندران از دستگیری هفتمین عضو شورای اسلامی شهر ساری به دلیل اتهام فساد مالی دستگیر خبر داد و اکنون تعداد دستگیری ها و بازداشتی ها بر سر پرونده فساد شهرداری و شورای شهر ساری به ۱۲ نفر رسیده است.

۵ تن از اعضای شورای شهر بابل شهریور ماه سال ۹۷ بر سر پرونده ای که عنوان اصلیش مفاسد اخلاقی بود دستگیر و روانه زندان شده بودند. ۲۵ آذر امسال، با تلاش ماموران گمنام امام زمان (عج) در

شهرستان دماوند ۸ نفر دیگر از پرسنل شهرداری، پیمانکاران شهرداری و عضوشورای شهر آبسرد به دلیل تخلفات و اتهامات مالی بازداشت شده‌اند.گفتنی است پیشتر و در تاریخ ۲۷ آبان ۳ نفر از کارمندان شهرداری آبسرد و ده روز قبل از آن در ۱۸ آبان ماه نیز ۵ نفر از کارمندان آبسرد به دست ماموران اداره اطلاعات دماوند بازداشت شده بودند.

۳ آذر ۹۹ هم خبرهایی در خصوص دستگیری یکی از اعضای دوره گذشته شورای شهر سقز توسط نیروهای امنیتی مخابره شد.

۲۹ شهریور هم خبرهایی مبنی بر بازداشت ۱۸ نفر در پرونده شهرداری بوشهر به گوش رسید که دستگیری ۲ عضو شورای شهر و یک پیمانکار را هم به دنبال داشت و حکایت دستگیری ها همچنان ادامه دارد.


لزوم نظارت بیشتر بر تایید صلاحیت و عملکرد اعضای شورای شهر

ششمین انتخابات دورهٔ شوراهای اسلامی شهر و روستا را در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در پیش رو داریم و نیاز است که مسئولان نظارت بیشتر بر تایید صلاحیت کاندیداهای اعضای شورای شهر و روستا داشته باشند تا در نهایت افرادی کاندید شوند که مورد اعتماد مردم بوده و به دور از سیاسی کارها، فقط نیت خدمت به مردم و پیشرفت شهر و روستاهای کشور را داشته باشند و یقینا تعیین کردن فیلترهای قوی برای تایید صلاحیت این کاندیداها می تواند به آینده شهری استانهایی همچون تهران و کلانشهرها کمک شایانی کند و در صورت تحقق بخشی این امر، شاهد انتشار اخباری متعددی در خصوص دستگیری اعضای شورای شهر و شهرداری ها در خبرگزاریها نخواهیم بود. دستگیری برخی اعضای پنجمین دوره شورای شهر و روستا در برخی نقاط کشور نشان داد که این افراد با نیت سیاسی کاری در انتخابات شرکت کرده و رای آورده اند و در نهایت بر خلاف وعده هایی خود، نتوانسته اند موجب حل دغدغه های مردم و مشکلات آنان شوند و امروز سر از بازداشتگاه در آورده اند که این امر زیبنده شورای شهر و روستا نیست و همین موارد، سوژه هایی داغ برای رسانه های ضدانقلاب و انگلیسی است که آن را به انقلاب اسلامی ارتباط دهند، در حالی که سربازان گمنام امام زمان(عج) در راستای خدمت به مردم و انقلاب اسلامی اقدام به دستگیری این متخلفان نموده اند تا نشان دهند حاکمیت با متخلفان هیچ تعارفی ندارد.

انتهای پیام/
کد خبر: ۳۴۶۰
۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha