۱۵۷۸۰۱۷۷۴
به گزارش تهران پرس ، آلودگی شدید پایتخت طی روزهای گذشته، هوای پاک شهر پردیس را هم نشانه گرفت و در شهرهای بومهن و پردیس برای ۴ روز متوالی جاگیر شد و مشکلات زیادی برای شهروندانی که به هوای پاک این شهرستان عادت کرده بودند ایجاد کرد.

در شهرستان پردیس تردد خودروها زیاد نیست و با توجه به صنعتی بودن این شهرستان میزان آلایندگی کارگاه‌های تولیدی و کارخانه ها به اندازه‌ای نیست که آلودگی زیادی در سطح شهرستان ایجاد کند.

این بار قرعه تقصیر آلودگی به نام سوخت مازوت افتاده است.

مازوت ارزان‌ترین ماده برای سوخت کوره‌ها، حمام‌ها و تنورِ نانوایی‌ها و موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها است که خطرات جبران‌ناپذیر قلبی و ریوی و نیز بروز سرطان‌ها را برای افراد در پی دارد.

به گفته «مسعود تجریشی» معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست برخی از واحدهای ریخته گری و کارخانه ها از سوخت مازوت به دلیل سرمای هوا بالا رفتن مصرف گاز خانگی و افزایش فشار بر منابع گاز  استفاده کردند و در این راستا کارخانه سیمان شهرستان پردیس واقع در روستای باغکمش با نظر مسئولان تعطیل شده است.

«فرشید باباخانی» معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره روند افزایشی غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد در تهران گفته: نشانه هایی از مصرف سوخت غیر استاندارد در صنایع و نیرو گاه‌های تهران وجود دارد و استفاده از این سوخت ها علاوه بر افزایش غلظت آلاینده دی اکسید گوگرد بر افزایش ذرات معلق به عنوان مهم ترین آلاینده تهران طی روزهای اخیر اثر گذار بوده و این آلایندگی شهرستان پردیس را هم بی نصیب نگذاشته است.

آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله تهران، اصفهان، کرج، اراک، قزوین، تبریز و  مشهد ادامه دار شد و وزارت بهداشت از شهروندان به ویژه گروه های حساس مانند بیماران قلبی و ریوی  و یا مبتلا به آسم زنان باردار و سالمندان خواسته تا در منزل بمانند و در شهرستان پردیس، آمار تعداد مراجعان به درمانگاه ها برای مشکلات تنفسی و ریوی بالا رفته است.

تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول، ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۷ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته  و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، پایتخت ۲۵ روز هوای پاک، ۱۹۹ روز هوای قابل قبول، ۶۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است.

کارگاه‌های شهرستان آلودگی جدی ندارند

فرماندار شهرستان پردیس به خبرنگار ایرنا گفت: کارخانه، وسایل حمل و نقل دودزا و مصارف خانگی در تهران و شهرستان‌های اطراف را می توان از عوامل ایجاد آلودگی هوا دانست اما کارگاه‌های ما در شهرستان آلودگی جدی ندارند و تردد وسایل نقلیه به اندازه ای نیست که مشکل ساز بشوند.

«عبدالعظیم رضایی» ادامه داد: بخش عمده آلودگی از تهران به سمت شهرستان پردیس هدایت می شود و در اکثر مواقع در پی آلودگی هوای پایتخت با توجه به فاصله کم ما با تهران، شاهد ایجاد و گسترش آلودگی در این محدوده هستیم.

وی با تاکید براهمیت سلامت شهروندان، اظهار داشت: کارخانه سیمان پردیس در روستای باغکمش به دلیل ایجاد آلایندگی تعطیل شد، مشکل آلودگی مربوط به زمان حال نیست از سنوات گذشته بوده و هراز چند گاهی مشکلات زیادی ایجاد می کند و با توجه به قانون هوای پاک بهتر است که تصمیمات جدی‌تری برای رفع مشکل گرفته شود.

گشت پایش کنترل آلودگی هوادر پردیس روزانه برگزار می شود

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پردیس با اشاره به برگزار مستمر گشت‌های پایش زیست محیطی ویژه آلودگی هوا، اظهار داشت: گشت‌های پایش از اواخر آذر ماه آغاز و تاکنون در حدود ۱۵۰ گشت در سطح شهرستان با هدف نظارت و کنترل آلاینده های شهرستان برگزارو گزارش آن برای دبیرخانه کارگروه آلودگی ارسال شده است.

«عزیز میکائیلیان» ادامه داد: پایش مناطق صنعتی و کارخانه سیمان در اولویت برنامه های ما بود و حدود ۵۰ مورد برخورد با ضایعات سوزی در سطح شهرستان داشتیم.

وی با اشاره به ضرورت کاهش و یا توقف فعالیت‌های آلاینده در شهرستان، اظهار داشت: تعداد زیادی از واحدهای تولید بتن با اخطار قبلی موظف به کاهش تولید یا تعطیل واحد تولیدی آلاینده شدند و تمهیدات لازم برای کنترل انتشار ذرات گرد وغبار در دستور کار قرار گرفته که ستاد معاینه فنی هم در راستا فعال شده است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پردیس گفت: یکی از دلایل تشدید آلودگی در شهرستان فعالیت‌های عمرانی پیمانکاران طرف قرار داد با شرکت عمران شهر جدید پردیس و پیمانکاران فعال در پارک فناوری پردیس هستند که با وجود اخطار با ادامه فعالیت و بی توجهی، سلامت شهروندان را به خطر می اندازند.

میکائیلیان گفت: دستگاه‌ها و ادارات شهرستان با اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی در شرایط اضطرار به رفع آلودگی هوا در کوتاه ترین زمان ممکن کمک کنند.

شرکت عمران پردیس هوا را آلوده نمی کند

«مهدی هدایت»  مدیرعامل شرکت عمران شهر جدیدپردیس با بیان اینکه عملیات عمرانی ما در حال حاضر هیچ آلودگی برای شهرستان ایجاد نمی کند، اظهار داشت: عمده فعالیت شرکت عمران درحال حاضر اجرای دیوارها و تکمیل نصبیات واحدهای مسکن مهر است و در این راستا هیچ آلودگی ایجاد نمی کنیم.

به گزارش ایرنا، شهرستان پردیس با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۷ کیلومتری پایتخت قرار گرفته و آلودگی چند روز گذشته پایتخت مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرد، امید می رود با اجرای سیاست‌های کارگروه هوای پاک و تعامل بین دستگاه‌ها و ادارات شهرستان دیگر بار شاهد آلودگی گسترده هوا در سطح شهرستان پردیس نباشیم.

ایرنا
کد خبر: ۳۳۳۱
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha