Screenshot_۲۰۲۱۰۱۰۹-۰۹۵۹۰۸_Chrome
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، شاید کمتر کسی را بشناسید که تلخ‌ترین اتفاق سال‌های ۶۲ و۶۳ را به یاد نداشته باشد، رخداد تلخی که دامن بسیاری را گرفت، قصه کودکان، مردان و زنان هموفیلی که با فراورده‌های خونی فرانسوی آلوده به ویروس ایدز مبتلا شدند.

در آن سالها، کمبود شدید فاکتورها و منابع خونی در ایران، مسئولان وزارت بهداشت و دولت را به تأمین نیاز بیماران هموفیلی به فرآورده‌های خونی وا‌داشت، تا آنجا که این مسئولان تصمیم به واردات این فاکتورها از کشور فرانسه گرفتند و درنهایت با «شرکت فرانسوی مریو» برای واردات فرآورده‌های خونی به توافق رسیدند.

پس از واردکردن فرآورده‌های خونی از کشور فرانسه، همه‌چیز آرام و بی‌صدا پیش رفت تا آنکه در سال ۱۳۶۶ بود که به گفته یک پزشک بیماران خاص، یک بیمار هموفیلی در اثر ابتلا به ویروس ایدز از دنیا می‌رود، این همان آغاز ماجرای پی بردن به مفهوم خیانت فرانسوی‌ها به خون ایرانیان بود، خیانتی که تاریخ هیچ‌گاه آن را نبخشیده و فرانسوی‌ها باید تاوانش را پس بدهند.

با طرح موضوع آلوده بودن فرآورده‌های خونی فرانسه، مصرف‌کنندگان خون این کشور در ایران، یکی پس از دیگری با مراجعه به پزشکان از بروز زخم‌های پوستی و یا دهانی می‌گفتند که درنهایت به خبر ابتلای ویروس ایدز می‌رسیدند.

این فاکتورها مورد تأیید شرکت مریو فرانسه بوده و بعدها معلوم می‌شود فرانسه علاوه بر آلوده کردن بیماران هموفیلی در ایران، به بیماران کشورهای آلمان و عراق و چند کشور دیگر نیز آسیب وارد کرده است.

متهم ردیف اول فاکتور خون‌های آلوده!

علاوه بر مقصر بودن شرکت 'مریو" فرانسه در عدم انجام آزمایش‌های پیش از صادرات فرآورده‌های خونی، پای یک جوانی دیگر در ابتلای چند ده نفر از مردم کشورها به‌ ویروس ایدز در میان است، نخست‌وزیر ۳۷ساله فرانسوی « لوران فابیوس»، جوانی که مدتی نیز در قامت عضو تیم مذاکره‌کننده با کشورمان در ماجرای برجام قد علم کرده بود.

فابیوس که در آن زمان نخست‌وزیر "فرانسوا میتران" رئیس‌جمهور وقت فرانسه بود، به‌رغم تصریح مدیران شرکت مریو بر احتمال آلوده بودن فاکتورهای خونی، اما او دستوری عجیب صادر می‌کند و بدون انجام هرگونه آزمایشی پای ویروس ایدز را به جان بیماران هموفیلی ایرانی و دیگر کشورها باز می‌کند. این اقدام در حالی صورت گرفته که بر اساس قوانین صادرات فاکتورهای خونی در فرانسه، باید پیش از صادرات، انجام آزمایش‌ها صورت بگیرد اما فابیو این اقدام را پس از انجام مراحل صادرات صورت می دهد که بر خلاف قوانین فرانسه است.

پس از محرز شدن اقدام ضد قانونی نخست‌وزیر جوان فرانسوی، رئیس‌جمهور وقت با اعلام شکایت علیه او، فابیو را راهی دادگاه می‌کند اما نتیجه دادگاه، او را مبری از هرگونه گناه و خطا در پرونده فرآورده‌های خونی می‌داند.

بررسی‌های متخصصان نیز نشان می‌دهد، بیش از ۹۰۰نفر از خون‌های آلوده شرکت مریو فرانسه استفاده کرده‌اند و به ویروس اچ آی وی مبتلا شده‌اند، ابتلایی که هیچ‌گاه آقای نخست‌وزیر جوان زیر بار آن نرفت و همچنان پس از سالها بدون نتیجه مانده است!

سرانجام پرونده خون‌های آلوده در ایران به کجا رسید؟

پس‌از رسوایی بین‌المللی شرکت مریو فرانسه در توزیع خون‌های آلوده به ویروس اچ آی وی، وکلای بیماران کشورهای خارجی پای به عرصه شکایت علیه کشور فرانسه نهادند اما ماجرا در ایران روایتی دیگر داشت که تاکنون سرنخ‌هایی از آن مبهم و بی‌پاسخ‌مانده است.

در سال ۱۳۷۶ با طرح دعوا دو تن از قربانیان خون‌های آلوده، با دستور رهبر معظم انقلاب قوه قضاییه پیگیر پرداخت غرامت این آسیب دیدگان شدند اما کشور فرانسه هیچ‌گاه زیر بار بزرگ‌ترین خطای پزشکی و انسانی قرن نرفت و دراین‌باره پاسخی به مردم ایران نداد!

آقای نخست‌وزیر جوان،لوران فابیوس که به‌طورقطع می‌توان او را یک جنایتکار پزشکی دانست، در ماجرای برجام و مذاکره ایران با کشورهای اروپایی، یکی از اعضای تیم مذاکره بود و بااین‌حال هیچ‌گاه به خطای انجام داده اعتراف نکرد!

شاید داستان خون‌های آلوده تکرار شود!

از ابتدای شیوع ویروس همه‌گیر و جهانی کرونا، این ویروس مرگبار جان بسیاری از شهروندان کشورها و به‌ویژه هم‌وطنان ما در ایران را گرفته است، به‌طوری‌که برخی کشورهای مدعی در عرصه پزشکی به فکر ساخت واکسن کرونا افتادند و پس از انجام تحقیقات در پژوهشگاه‌ها و مؤسسات خود توانستند چندین نسخه از واکسن‌های کرونایی را ساخته و با طی کردن مرحله تست حیوانی، با آزمایش بر روی بیماران، آن‌ها را از طرق قراردادهای بلندمدت روانه بازار کشورهای جهان‌سومی کنند.

واکسن‌های فایزر و مدرنا ساخت کشورهای غربی، اروپایی تاکنون وارد بازار شده و مدعی درمان بیماران مبتلا به کرونا هستند اما به رغم تلاش کشورهای غربی برای صحه گذاشتن بر کارآمدی واکسن هایشان، شاهد ابتلای پرستاران و کادر درمان آمریکایی و اروپایی هستیم که روزانه از واکسنهای غربی استفاده می کنند.

آمارهای روز گذشته این کشورها نشان از افزایش تعداد فوتی های کرونایی به رغم تزریق واکسن ضد کرونا در این کشورها می دهد، تا جایی که روز گذشته، آمریکا ۴ هزار و ۱۳۴ نفر کشته، انگلیس ۱ هزار و ۱۶۲ نفر و آلمان، ۱ هزار و ۵۲ نفر را در آمارهای جهانی فوتی های کرونا به ثبت رسانده اند.

این در حالی است که ایران با تولید واکسن ایرانی کرونا، توانسته پس از طی کردن مراحل تست حیوانی، بر روی چهار تن از داوطلبان، واکسن را تست و تاکنون بدون هیچ عارضه ای آماده برای تزریق به عموم جامعه شود.

به نظر باید مسئولان دولتی به دور از تحقیر توانایی های داخلی به کشورهایی که روزی در ماجرای واردات خون های آلوده، متهم ردیف اول ابتلا به ایدز بیماران هموفیلی در کشور بودند اعتماد نکرده و از واردات واکسن های کرونایی از این کشور خودداری کنند.

اعتراف حامیان واردات واکسن آمریکایی به مداخله ژنتیکی این واکسن!

مصطفی معین رییس شورایعالی نظام‌پزشکی است؛ او در یادداشتی در صفحه مجازی درباره لزوم خرید واکسن کرونا از کشورها نوشت: موثرترین و قاطعانه ترین راه ایجاد ایمنی جمعی و پایان کشتار مردم بی پناه، انجام واکسیناسیون به موقع است که باید نسبت به خریداری هر چه سریع تر واکسن کرونا اقدام شود.

اما آقای معین، چندی بعد همین اظهارات خود را رد و در اعترافی صریح به موضوع مداخله واکسن‌های غربی در زنجیره ژنتیکی انسان‌ها اعتراف می کند و می نویسد: «واکسن جدید کرونا از نوع واکسن RNA است! با تزریق واکسن، بخش کوچکی از کُد ژنتیکی ویروس وارد بدن می‌شود و سیستم ایمنی آن را بعنوان یک عامل خارجی شناسایی می‌کند!»

اظهار نظر رییس شورای عالی نظام پزشکی، در کنار کمپین ضد انقلاب باهدف فشار به دولت ایران برای خرید واکسن خارجی از اروپا نگرانی ها از پیشبرد پروژه های ایجاد اختلالات ژنتیکی غرب و جنگ بیولوژیک با کشورهای غیر همسو را بیشتر کرده است.

نکته قابل تامل و توجه آنجاست که کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس که سال هاست به بهانه تحریم ها، مانع واردات داروهای خاص و ضدسرطان به ایران هستند چگونه یک محصول استراتژیک را در ایامی که همه دنیا نیازمند واکسن هستند را راهی ایران کنند.

چندی پیش نیز تعدادی از کارشناسان پزشکی بین المللی پیش بینی کرده بودند که احتمال تست گسترده این واکسن ها در قالب پروژه اهدای واکسن به دیگر کشورها را مطرح کرده بودند.

حال باید دید واکسنی که نتیجه بخشی آن حتی در خاک ایالات متحده آمریکا نیز مورد تردید قرار گرفته، چه تاثیری در دیگر نقاط جهان خواهد گذاشت؟

انتهای پیام/ا
کد خبر: ۳۳۳۸
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha