۱۹۶۴۹۶۹
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه)‌ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه در یک سالی که گذشت علی رغم اینکه در مناطق بسیاری از جهان شاهد توسعه این ویروس بودیم و مشکلات فراوانی را در برخی کشورها مشاهده کردیم، گفت: با همراهی خوب مردم و رعایت پروتکل‌ها به حمدالله روند بیماری در کشور کاهشی بوده است. در مجموع آماری که امروز داده شد، نشان می‌دهد که تلاش آذر ماه شرایط مناسب تری را به وجود آورد و ۸۰ درصد بستری ها و ۷۰ درصد فوتی ها کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید براینکه هنوز به نقطه مطلوب در مهار کرونا نرسیده ایم، اما باید تلاش های خود را ادامه دهیم تا به نتیجه برسیم، عنوان کرد: همکاری مردم در عین حال باعث شد امروز یک وضعیت جدید به مصوبات ما اضافه شود. به وضعیت قرمز، نارنجی و زرد، وضعیت آبی برای مناطق زردی که تعداد بیمارهای کرونایی مثبت آن ۲ در صد هزار خواهد بود و سیر نزولی دارد، اضافه شد. در مناطق آبی تقریبا همه کسب و کارها فعالیت خود را انجام می دهند. البته در مناطق زرد هم با مراعات پروتکل ها کسب و کارها ادامه پیدا می کند.

روحانی بیان کرد: پایدارسازی شرایطی که امروز به آن رسیدیم، مساله مهمی است تا باعث نشود مجددا به شرایط سخت گذشته بر گردیم. انجام اقدامات پیشگیرانه برای اینکه تا پایان سال وارد موج چهارم نشویم و مشکلی نداشته باشیم از جمله ضروریات مورد تاکید همه ماست. یعنی باز هم در وسایل حمل و نقل عمومی، دورهمی ها و اجتماعات و ترددهای غیر ضرور بسیار این مسأله دارای اهمیت است. در جلسه گلایه هایی نسبت به برخی از اجتماعاتی که نمی‌بایست به آن صورت برگزار شود، انجام گرفت. همه تلاش ما این است که با زحمات کشیده شده تاکنون، خدای ناکرده با خطر مواجه نشویم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: برای اینکه در مبارزه با این ویروس موفق شویم، مجموعه کارهایی باید انجام دهیم که هر یک از این مجموعه‌ها آسیب ببیند ما را با خطر مواجه می‌کند. یعنی همان‌قدر که ماسک زدن ضروری است، فاصله‌گذاری هم به همان نسبت لازم است و دور همی به همان نسبت نباید باشد و اجتماعی تشکیل نشود.

وی ادامه داد: هرکدام از این‌ها، حلقه‌هایی را تشکیل می‌دهند که مانع گسترش این ویروس شوند و هر یک از این حلقه‌ها اگر ضعیف شود کل مدیریت را از بین می‌برد. گاهی مثالی در مسأله امنیتی در ذهنم دارم که اگر ما مراعات نکنیم هر عددی پیدا شود ضرب در صفر می‌شود، در مسائل بهداشتی هم عدد وقتی در صفر ضرب می‌شود نتیجه صفر خواهد شد بنابراین همه آثار و نتایج را از بین می‌برد.

روحانی خطاب به مردم تاکید کرد: محدودیت‌های شدیدی که ناچار می‌شویم گاهی به وجود بیاوریم، مشکلات فراوانی را در اقتصاد، زندگی و فرهنگ جامعه و مردم ایجاد می‌کند اما به هر حال چاره‌ای نیست و ما باید کاری کنیم که زمان محدودیت‌های شدید را با همکاری هم به حداقل ممکن کاهش دهیم.

وی در ادامه با اشاره به مساله واکسن، افزود: امروز یکی از مطالبات مردم این است که ما واکسن را سریعتر در اختیار مردم قرار دهیم. حالا واکسنی که مورد اطمینان است و مرجع آن سازمان بهداشت و درمان است. اگر در داخل بتوانیم هرچه سریعتر به نتیجه برسانیم یا در خارج هم واکسن مطمئنی را بخریم و وارد کشور کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: بیش از یک ماه و چهل روز گرفتار نقل و انتقال پول بودیم، یعنی یکی از مثال‌های روشن جنایتی که آمریکا علیه ملت ایران انجام داد، تهیه واکسن کرونا بود. آنقدر مشکلات ایجاد کردند تا پولی که ما داریم را به حساب یک شرکت دیگر جابجا کنیم تا در واکسن کواکس سهیم باشیم و زمانی که نوبت ما می‌شود واکسن را وارد کشور کنیم.

روحانی با تاکید براینکه دولت تمام اقدامات لازم برای تهیه و خرید واکسن را انجام داده است، خاطرنشان کرد: چه آنجایی که می‌خواهیم واکسن مشترک بسازیم، چه واکسن بخریم و چه در داخل قصد تولید داشته باشیم، هر جا ارز و ریال نیاز بوده است دولت علیرغم سختی‌ها بدون هیچ مضایقه‌ای با دست باز وارد شده است. تاکید می‌کنم برای ساخت و خرید واکسن هر ارز و ریالی نیاز باشد بلافاصله تامین خواهیم کرد.

وی افزود: اما زمانی که واکسن در اختیار ما قرار می‌گیرد و می‌خواهیم از آن استفاده کنیم نیاز به یک سند و مقررات داریم. در سندی که امروز در جلسه مورد بحث قرار گرفت و نکاتی هم مورد نظر اعضای جلسه بود، چهار فاز را در این سند مدنظر قرار دادیم. وقتی واکسن در اختیار ما قرار گیرد در فاز اول، اجرای این واکسیاسیون برای حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت خواهد بود.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: فاز اول شامل کادر درمان که در خط مقدم هستند و سپس افرادی که شرایط پرخطر دارند مانند کسانی که جزو سالمندان، معلولین، جانبازان و افراد پر ریسک هستند، می‌شود. اینها جزو فاز و گروه اول خواهند بود. در فاز دوم جمعیت بالاتری یعنی حدود ۱۲ میلیون نفر جمعیت وجود دارد که اولویت‌های خاص خود را دارند. مثلا دارای سن بالا یا بیماری زمینه‌ای هستند.

روحانی اضافه کرد: در فاز سوم و چهارم هم جمعیت حدود ۱۹ میلیون نفر هستند. تلاش ما این است که این فازها کوتاه شود و در حداکثر زمانی که می توانیم آن را اجرا کرده و زمان را کوتاه کنیم. ان شاءالله در سالی که در آن هستیم و در سال آینده بتوانیم این چهار فاز را انجام دهیم. البته مردم می‌دانند اگر واکسن هم در اختیار ما باشد اجرای آن به این نیست که در یک روز بخواهد انجام شود. ما اگر به ۶۰ میلیون نفر بخواهیم در دو نوبت واکسن بزنیم، ۱۲۰ میلیون بار باید واکسن تزریق شود. در مکان های مختلف، با شیوه هایی که داریم این امر زمان‌بر است و اگر روزی ۵۰۰ هزار نفر را انجام دهیم ۶۰ میلیونش حدود ۲ تا سه ماه زمان می‌برد و دو برابر شدنش باز زمان بیشتری خواهد برد. به هر حال خود واکسن و اجرای آن زمانی می‌برد که همه در سند امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی تصریح کرد: نکته دیگر اینکه، واکسن هایی در اختیار ما بود که می‌توانستیم زودتر به کشور وارد کنیم منتهی واکسنی بود که می‌خواستند روی مردم ما آزمایش کنند. شرکت‌هایی بودند که به ما پیشنهاد دادند و وزارت بهداشت ما به حق نپذیرفت و قبول نکرد و بعضی از شرکت‌ها هم قبول کردند و کاری به آنها نداریم.

به گزارش مهر،رئیس جمهور تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که آنها وسیله آزمایش برای شرکت‌های سازنده واکسن قرار نخواهند گرفت. در خصوص شایعاتی هم که در مورد واکسن مطرح می‌شود، صدا و سیما و رسانه‌ها همه باید تلاش کنند تا با این شایعات مقابله شود که مثلا فلان جا واکسن دارند فلان جا وارد شده و قیمتش فلان است. خواهش ما این است که مردم به متخصصین وزارت بهداشت و درمان و قرارگاه و ستاد گوش دهند و گول افرادی که قصد سوء استفاده در این شرایط را دارند، نخورند.

روحانی با بیان اینکه حتما خرید و تهیه واکسن جزء اولویت‌های ماست و ان شاءالله با زمان و شرایطی که اعلام می شود، در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی گفت: مردم عزیز بدانند اگر واکسن آمد و تزریق واکسن هم شروع شد معنایش این نیست که پروتکل‌ها را کنار بگذاریم. خود پروتکل‌ها باید ماه ها ادامه پیدا کند. خود واکسن اگر فرصت اثر ۱۰۰ درصد داشته باشد چندین هفته زمان می‌برد که تاثیرگذار باشد، بعد دوز بعدی باید تزریق شود.

رئیس‌جمهور در پایان ادامه داد: تقریبا در همه دنیا، حتی آنهایی که به سرعت از واکسن استفاده می‌کنند، توصیه می‌کنند که همه باید پروتکل‌های بهداشتی را در یک زمان پنج یا شش ماهه رعایت کنند تا شرایط، شرایط مناسبی برای سلامت مردم باشد. باز هم از مردم عزیز و کادر درمان برای تلاش هایی که انجام دادند تشکر می‌کنم.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۳۳۴۰
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha