۳۶۴۰۷۰۵
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس، هم‌زمان با ادعای برخی از کشورها مبنی بر اینکه توانستند واکسن کرونا را بسازند و آغاز فاز سوم تست انسانی آن، هشتک واکسن بخریم در فضای مجازی مطرح شد. برخی از مردم نیز مخالف خرید واکسن از خارج از کشور بودند و با هشتک واکسن بسازیم نظرات خود را مطرح می‌کردند.

همچنان پس از گذشت چند هفته نظرات متعددی در خصوص واردات واکسن کرونا ساخت آمریکا و اروپا در کشور وجود دارد؛ عده‌ای بدون در نظر گرفتن تأثیرگذاری واقعی واکسن‌ها خواهان خرید واکسن از آمریکا و اروپا هستند.

واکسن‌های کرونای انگلیسی، این ویروس را تقویت کرد؟

به گزارش وزارت بهداشت انگلیس، در ۲۴ ساعت ۶۸ هزار و ۵۳ نفر به کرونا مبتلا شده و از این تعداد یک هزار و ۳۲۵ نفر به کام مرگ رفته‌اند و سخنگوی سازمان بهداشت عمومی انگلیس اعلام کرد انتظار می‌رود که آمار مرگ‌ومیر در روزهای آینده افزایش پیدا کند!

شیوع گونه جهش‌یافته و مسری‌تر ویروس کرونا که اولین بار در منطقه کنت واقع در جنوب شرق انگلیس شناسایی شد و شهردار لندن گفته است مهار ویروس کرونا از کنترل خارج‌شده است و اوضاع به مرحله بحرانی رسیده است

به گفته شهردار لندن بیان داشت که در حال حاضر ۷ هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های شهر بستری هستند. این میزان ۳۵ درصد بیشتر از موج نخست همه‌گیری کرونا است.


آژانس تنظیم مقررات محصولات دارویی و بهداشتی انگلیس مجوز استفاده از واکسن آمریکایی مُدرنا در این کشور را تائید کرد. این سومین واکسن کووید-۱۹ است که با ۹۴ درصد اثربخشی، پس از واکسن‌های فایزر بیونتک و آکسفورد مجوز استفاده در انگلیس را دریافت کرده است. بااین‌حال است که اولین محموله این واکسن تا بهار آینده قابل‌دسترسی باشد.

جولان کرونا در آمریکا، کشوری که مدعی ساخت واکسن است

تحلیل خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد نزدیک به ۱۴۲ هزار نفر از مردم آمریکا براثر ابتلا به کووید -۱۹ جان‌باخته‌اند. شمار مرگ‌ومیر مبتلایان در آمریکا در ماه آوریل به اوج خود رسید زیرا این کشور در هرروز به‌طور متوسط مرگ ۲ هزار قربانی را ثبت کرد. به‌رغم کاهش نرخ مرگ‌ومیر در ماه‌های اخیر، با بازگشایی کسب‌وکارها و ازسرگیری فعالیت‌های در بسیاری از ایالات آمریکا نرخ مرگ‌ومیر بار دیگر در ۲۱ ایالت این کشور ازجمله آریزونا، فلوریدا و تگزاس روندی صعودی را تجربه می‌کند.

واکسن فایزر بیونتک آمریکایی

واکسن فایزر بیونتک توسط شرکت آمریکایی داروسازی فایزر با همکاری شرکت داروسازی آلمانی بیونتک ساخته‌شده است و هم‌اکنون در آمریکا و برخی از نقاط جهان تزریق می‌شود.

در همان ابتدای کار و پس از آزمایش‌های بالینی حداقلی در آمریکا، مسئولان شرکت‌های داروسازی فایزر و بیونتک مدعی شدند که کار آیی واکسن ساخته‌شده بیش از ۹۰ درصد است اما هنوز هیچ قطعیتی دراین‌باره وجود ندارد و باید آزمایش‌های وسیع‌تری صورت گیرد؛ این واکسن هنوز تائیدِ سازمان جهانی بهداشت را کسب نکرده است.

عوارض واکسن فایزر بیوتیک

طبق داده‌های اولیه و گفته مقامات شرکت فایزر، عوارض جانبی واکسن کووید ۱۹ شباهت زیادی به عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا دارد اما شدت آن‌ها بیشتر است؛ از قبیل دردهای عضلانی، درد در محل تزریق، تب شدید و همچنین بروز عوارض آلرژیک. همچنین در فاز سوم آزمایش‌های بالینی در آمریکا، چهار نفر از داوطلبان دچار فلج موقت صورت شدند.

ابتلا به کرونا پس از دریافت واکسن فایزر

برخی از گزارش‌ها حکایت از ابتلای دریافت‌کنندگان دوز نخست واکسن دارد؛ دریکی از گزارش‌هایی بیان‌شده که یکی از پرستاران بخش اورژانس آمریکا، ۸ روز پس از دریافت واکسن شرکت فایزر به کرونا مبتلا شده است.

همچنین برخی از پایگاه‌های خبری اعلام کردند که در فلسطین اشغالی ۲۴۰ اسرائیلی بلافاصله پس از دریافت واکسن، کرونا مثبت تشخیص داده‌شده و ناقل ویروس هستند. این معضل نیز در ایتالیا و مکزیک مشاهده‌شده و برخی از افراد پس از دریافت دوز نخست واکسن به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

مرگ پس از دریافت واکسن فایزر

یک پیامد نگران‌کننده‌ای که در هفته اخیر رخ‌داده است، مرگ احتمالی ۳ نفر بر اثر دریافت واکسن فایزر است! بروز عوارض جانبی شدید، ابتلای دریافت‌کنندگان واکسن به کرونا و مرگ ناگهانی ۳ نفر پس از تزریق باعث شده تا کارآیی قطعی این واکسن ساخته‌شده موردتردید قرار گیرد.

عملیات تزریق واکسن کرونا از سه‌شنبه ۱۸ آذر در سراسر انگلیس آغاز شد و تاکنون بالغ‌بر یک‌میلیون و پانصد هزار نفر این واکسن را دریافت کرده‌اند.

آمریکا و انگلیس دو کشور پیشتاز در ساخت واکسن کرونا بودند که در فاز سوم آزمایش‌های واکسن به دنبال واکسینیون کردن مردم کشور خود بودند و متأسفانه هردوی این کشورها روزهای بحرانی را پشت سر می‌گذراند و روزانه چند هزار نفر در این دو کشور به کام مرگ کشیده می‌شوند.


به گفته علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا در گفتگو با خبرنگار تهران پرس می‌گوید که بسیاری از کشورهای منطقه نیز واکسن‌های فاز سوم بالینی هستند مورداستفاده قرارگرفته است و این به معنای واکسیناسیون قطعی نیست.

وی معتقد است هم‌زمان با ساخت واکسن کرونای ایرانی به دست همکارانش، برای گروه‌های حساس و گروه‌های ارائه‌دهنده‌های خدمات که جدول آن تهیه‌شده است لازم است از واکسن‌های وارداتی و از منابع اصیل و معتبر اقدام صورت گیرد.

در همین راستا محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر گفته است که بر اساس برنامه‌ریزی قرار است یک‌میلیون واکسن کرونا از یکی از کشورهای شرق (احتمالاً روسیه، چین یا هند) در اختیار جمعیت هلال‌احمر قرار گیرد که در این زمینه جمعیت هلال‌احمر بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت در امر توزیع عمل خواهد کرد.

پروفسور علی کرمی؛ متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌العاده مهندسی ژنتیک معتقد است این واکسن‌ها ساختار ژنتیکی دارد و تابه‌حال این واکسن‌ها در جمعیت‌های گسترده استفاده‌نشده و برای اولین بار در جهان است که واکسن‌های ژنی فایزر و مدرنا و غیره استفاده می‌شود و مدت ساخت این واکسن‌ها از تحقیق تا توسعه و کار آزمایی بالینی کمتر از یک سال بوده و ارزیابی بالینی آن بسیار کوتاه بوده که متأسفانه عده‌ای هم در فضای مجازی که تخصص و دانش ندارند تا اسم امریکا و انگلیس را می‌شنوند اطمینان می‌کنند.

این متخصص بیوتکنولوژی پزشکی گفت: ایران واکسن کشته را ترجیح می‌دهد و کشورهایی هستند که این واکسن را ساختند و در جمعیت‌های بالا تست‌شده، سیتوفاکس چین یکی از این واکسن‌هاست که اگر نیاز باشد به‌دوراز سیاسی کردن این موضوع ایران می‌تواند تا بهار که واکسن تولیدی کشور توزیع شود از این واکسن تهیه کند.

انتهای پیام/

 
کد خبر: ۳۳۵۱
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha