۱۰۰۱۲۸۷
ابوذر گوهری مقدم کارشناس مسائل آمریکا در گفت و گو با خبرنگار تهران پرس درباره آخرین تحولات انتخاباتی آمریکا گفت: پیروزی دو نامزد سنای دمکرات‌ها در ایالت جورجیا باعث برابر شدن تعداد سناتورهای جمهوری‌خواه و دمکرات این مجلس شده (۵۰-۵۰) و در شرایط برابر به دلیل آنکه معاون رئیس‌جمهور رئیس سناست عملاً دمکرات‌ها اکثریت این مجلس را نیز در کنار مجلس نمایندگان به دست خواهند گرفت.

وی ادامه داد: جمهوری‌خواهان از دست دادن کاخ سفید، مجلس نمایندگان و سنا را به دلیل فاکتور شخصی ترامپ می‌دانند و وی را عامل تفرقه حزبی تلقی می‌کنند بدین ترتیب آنها راه درازی جهت بازسازی نظام درون حزبی خود دارند.

این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: از سوی دیگر مهم‌ترین آثار تسلط دمکرات‌ها بر دو مجلس کنگره آمریکا عبارت است از تقویت برنامه‌های بایدن دمکرات به دلیل در اختیار داشتن اکثریت حزبی در کنگره و حمایت قانونی از اقدامات و برنامه‌های رئیس‌جمهور، تدوین دستور کارها و اولویت بررسی لوایح در کنگره توسط دمکرات‌ها به دلیل تسلط بر آن، تأیید وزرا و نامزدهای مناصب اجرایی بایدن توسط دمکرات‌ها در سنا، تأیید قضات پیشنهادی بایدن جهت تصدی دادگاه‌های فدرال توسط سنای دمکرات و ...

گوهر مقدم با اشاره به اینکه ترامپ به امنیت امریکا هم رحم نکرده است، افزود: هرچند پیروزی دمکرات‌ها در دو مجلس قاطع نیست و در موارد حساس و نیازمند به دوسوم آرا دچار مشکل خواهند بود اما در اختیار گرفتن رویه‌های اجرایی، زمانی و دستور کار کنگره قدرت قابل‌توجهی حداقل در دو سال اول ریاست جمهوری بایدن، به دمکرات‌ها خواهد داد و به معنای تقویت کاخ سفید است.

بر اساس این گزارش؛ دموکرات‌ها با پیروزی در ایالت جورجیا و تصاحب ۲ کرسی باقی مانده سنا، اکثریت را در این مجلس هم از آن خود ساختند و دموکرات‌ها توانستند، تعداد خود در سنا را به ۵۰ نفر افزایش دهند. با این پیروزی، تعداد آرای ۲ حزب آمریکا در سنا مساوی خواهد شد که رای کامالا هریس معاون اول رئیس جمهوری آتی که رئیس سنا هم خواهد بود، تعیین کننده خواهد شد.

 

انتهای پیام/
کد خبر: ۳۳۱۰
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha