مهدی خانعلی زاده، تحلیلگر بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاسی تهران پرس، از منظر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را مورد بررسی قرار داد و گفت:  آمریکا از سال ۱۹۱۸ پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در منطقه غرب آسیا به دنبال نظم بخشی به کشورهای حاصل فروپاشی امپراتوری عثمانی بود.
Screenshot_۲۰۲۱۰۱۰۷-۱۴۰۵۴۵_Chrome

مهدی خانعلی زاده، تحلیلگر بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاسی تهران پرس، از منظر سیاست خارجی و روابط بین‌الملل ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را مورد بررسی قرار داد و گفت:  آمریکا از سال ۱۹۱۸ پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی در منطقه غرب آسیا به دنبال نظم بخشی به کشورهای حاصل فروپاشی امپراتوری عثمانی بود.


وی افزود: ابتدا انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها به دنبال طراحی یک نظم در این منطقه بودند . دو  ژنرال فرانسوی و انگلیسی نظم را در منطقه ایجاد کردند که این نظم نتوانست ماندگار باشد که در نهایت اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی انگلیس از منطقه خارج و آمریکا جایگزین آن شد.


این تحلیلگر بین الملل خاطرنشان کرد: آمریکا از بدو ورود خود به دنبال استقرار نظم آمریکایی در منطقه غرب آسیا بود؛ همانطور که وزیر وقت امور خارجه آمریکا در جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان با ارتش رژیم صهیونیست در خصوص جنایاتی که در حال وقوع بود، بیان کرد:  "این درد زایمان غرب آسیای جدید است."


خانعلی زاده با بیان اینکه هنوز آمریکا موفق نشده است که در منطقه غرب آسیا نظمی برقرار کند، گفت: اکنون آمریکا از زمینه سازی‌هایی که برای خروج او از منطقه شده و نظمی که از سوی جبهه مقاومت تعیین شود،  نگران است.  سردار سلیمانی و مجموعه مقاومت مرکز این نگرانی آمریکا بودند؛ از همین‌رو شخص رئیس‌جمهور آمریکا دستور ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌دهد و تمامی خطرات انتقادات و اعتراضات آن را به جان می‌خرد.


 شهید سلیمانی به دنبال خروج آمریکا از منطقه بود


وی با بیان اینکه سردارسلیمانی پازل طراحی منطقه به منافع آمریکا را بر هم زده بود، تصریح کرد: این شهید از طرفی پازل جبهه مقاومت را طراحی کرده بود که نه تنها زمینه برای تامین منافع آمریکا فراهم نبود، بلکه ضد آن بود و خروج نیروهای آمریکایی از منطقه مطالبه می‌کرد. که مصداق این امر در منطقه صورت گرفت تمامی قدرت های جهان به دنبال رفتن بشارالاسد از سوریه و حضور سال‌های سال زخم داعش و تروریسم در منطقه بودند که به بهانه آن ارتش و پایگاه‌های خود را در منطقه مستقر کنند.


این تحلیلگر بین‌الملل با اشاره به این که پس از ۶ سال درگیری جبهه مقاومت در نبرد با داعش پیروزی را از آن خود کرد و حتی ارتش آمریکا فرصت مداخله جدی در این امر را پیدا نکرد، بیان کرد: علت عصبانیت و ورود مستقیم آمریکا این بود که هر چقدر تلاش کرد با استفاده از نیروهای نیابتی خود در منطقه مانند عربستان، ترکیه و قطر جلوی این پیروزی را بگیرد، نتوانست و در نهایت مجبور شد که دست به ترور شخص سردارسلیمانی بزند.


خانعلی زاده با تاکید بر این که قطعاً راه شهید سلیمانی ادامه پیدا خواهد کرد،  عنوان کرد: این ترور زمینه هر چه سریع‌تر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را فراهم کرد.


وی با بیان اینکه نوابغی همچون سردار سلیمانی انگشت‌شمار هستند، گفت: ایران یک فرمانده بسیار بزرگ خود را از دست داد که با حضور آن می‌توانست تا سالیان متوالی نقشه آمریکا در منطقه را از بین ببرد. قطعاً مسیر سلیمانی با سرعت ادامه پیدا خواهد کرد اما جای خالی این سردار بزرگ حس می شود. انشالله مکتب سلیمانی در آینده سلیمانی‌های دیگری را تربیت کند.


 تزلزل نظام آمریکا پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی


این تحلیلگر بین الملل افزود: کشور آمریکا پس از ترور شهید حاج قاسم سلیمانی یک تزلزل بی سابقه را به خود دید و آنها دچار یک حس ناامنی ملی شده بودند به نحوی که رسانه های آمریکایی بیشتر از رسانه های داخلی به این ترور پرداختند. همچنین از اعتراضات گسترده‌ای در کنگره شکل گرفت و آنها معتقد بودند که امنیت ملی آمریکا به خطر افتاده است همچنین آمریکا در واکنش به حمله پایگاه عین الاسد نیز هیچ واکنشی نتوانست و هم نخواست که انجام دهد.


خانعلی زاده با اشاره به مطلبی که اخیراً در یکی از اندیشکده های تاثیر گذار سیاست گذاری آمریکا تحت عنوان "سیاست فشار حداکثری دستاورد حداقلی داشته است" منتشر شده است، گفت: در این مطلب اشاره شده است که اگر ما توانستیم با مذاکره قدرت ایران و دستاوردهای این کشور را کنترل کنیم، می‌توانستیم چنین رویکردی را در حوزه منطقه و سپاه قدس و نسبت به شخص شهید سلیمانی داشته باشیم. اما سیاست فشار حداکثری نه تنها جلوی ایران را نگرفت، بلکه باعث شد ایران دوباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گیرد و آن را افزایش دهد و در حوزه منطقه ای نیز چنین اتفاقی افتاد.


تقویت سیاست‌های ایران در منطقه پس از ترور شهید سلیمانی


وی ادامه داد: ترور سردار سلیمانی رویکرد و سیاست های ایران نسبت به منطقه را عوض نکرد، بلکه آنها را تقویت کرد. این مطلب را یک نشریه معتبر آمریکایی است که می‌گوید اتخاذ سیاست ترور شهید سلیمانی نهایتاً منجر به تقویت موضع ایران در منطقه شده است و نتیجه این سیاست این شده است که اگر قرار بود تا سال ۲۰۳۰ آمریکا از منطقه خارج شود اکنون به این خروج تسریع بخشیده شده است، حتی برخی از  تحلیلگران از سال‌های ۲۰۲۳ و یا ۲۰۲۵ برای تخلیه ارتش آمریکا از منطقه نام می‌برند.


اقدام به ترور شهید خلیل زاده سلام بر دوران بایدن است


خانعلی زاده در پاسخ به اینکه آیا  اتخاذ سیاست ترور اشخاص در روابط بین‌الملل معمول است بیان کرد: بله این ترورها در سیاست خارجه آمریکا معمول است. هر جا کاستی و کمی داشته باشند دست به ترور میزنند. اقدام به ترور شهید فخری زاده سلام بر دوران بایدن است به طور کلی می توان گفت رویکرد دولت های دموکرات این است که عدم توافق با ایران را علت حضور اسرائیل و فشارهای آن مطرح می کنند و می گویند اگر ایران امتیازاتی را به ما دهد سعی میکنیم اسرائیل را کنترل کنیم! این در حالی است که باید ن از شدت طرفداری از اسرائیل خود را یک صهیونیست می نامد.


این تحلیلگر بین الملل اظهار کرد: آغاز استفاده از سیاست های ترور، سلام به دوره بایدن است. در گذشته اگر آمریکا سعی می‌کرد این ترورها را به صورت مخفیانه و پنهانی انجام دهد اما اکنون به صورت شفاف و صریح اقدام به ترور می کند. علت اتخاذ سیاست ترور این است که آمریکا نتوانسته از مسیر دیپلماسی عادی و حتی سیاسی ایران را مهار کند بنابراین دست به همچین اقداماتی می‌زند و خواهد زد.


وی ادامه داد: برای پیشگیری از وقوع چنین ترورهایی باید یک قدرت برتر به آمریکایی‌ها نشان دهیم؛ این مدت برتر به معنای ترور یک فرد آمریکایی به عنوان مثال یک فرمانده ارتش آمریکا و یا یک دانشمند و آنها نیست بلکه باید این قدرت برتر یک هدف گذاری مشخص س دقیق و بزرگ باشد و آن جامه عمل پوشانده شود به طور مثال اخراج نظامیان آمریکا از منطقه و تحقق آن با پیگیری در حوزه‌های نظامی می‌دانید دیپلماسی و همکاری با کشورهای منطقه می‌‌تواند هم پاسخ ترورهای دانشمندان هسته ای و هم انتقام سخت باشد. همچنین این اقدام می تواند جلوی اقدامات آینده آمریکا را بگیرد.


سردار سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم بود


خانعلی زاده در پایان با اشاره به اینکه همواره ایران را به عدم همکاری با سازمان‌های بین‌المللی متهم می‌کنند، اظهار کرد: یک هنجار بین المللی تحت عنوان مبارزه با تروریسم وجود دارد که سردارسلیمانی نماد تحقق این هنجار بین‌المللی بود. سردار سلیمانی فردی بود که اقدام به مقابله با ترور میکرد و فرمانده مبارزه با تروریسم بود.


وی ادامه داد: زمانی که آمریکا چنین فرمانده‌ای را ترور می‌کند، تک تک شهروندان دنیا و اعضای شورای عمومی سازمان ملل باید خونخواه او باشند. زیرا فردی که برای تحقق یک هنجار بین المللی توسط یک دولت جنایتکار ترور شده است. تمامی آزادگان دنیا و جبهه مقاومت نیز خونخواه شهید حاج قاسم سلیمانی هستند.


انتهای پیام/
کد خبر: ۳۳۱۶
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha