Screenshot_۲۰۲۱۰۱۰۵-۱۰۱۶۳۳_Google
به گزارش خبرنگار اجتماعی تهران پرس محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اسلامی تهران در نطق پیش از دستور اظهار کرد: در هفته های اخیر شاهد بودیم که رویکرد مخرب طرح تفصیلی و تراکم فروشی در دستور کار دولت مستقر هم قرار گرفته است.

وی افزود: پس از اعتراض و هشدارهاى بیش از نیمی از اعضای شورای شهر درباره قانون شکنی های آشکار دولت در خصوص ملک جماران، دولت تدبیر و قانون بجای توجه به دغدغه قانونی شورای شهر و رعایت طرح جامع و مقررات و مصلحت شهر ، در یک گرو کشی و زورگویی آشکار و عجیب با همکاری برخى اعضاء شوراى عالى شهرسازى اقدام به تصویب مجوز بلند مرتبه سازی در محله جماران نموده است. نتیجه بدیهی و تبعی این اقدام تسری این مجوز به ۳۶ محله و محدوده دیگر تهران است که شرایط مشابه جماران را دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اسلامی تهران عنوان کرد: جای تاسف دارد که مراجع نظارتى و قضایى به عنوان مدعى العموم نیز در برابراین اقدام عجیب سکوت اختیار کرده است و صدا و سیما نیز ترجیح داده است تا چندان ورود جدی در این موضوع نداشته باشند .

حق‌شناس تصریح کرد: تصمیماتی که منجر به تغییر شکل فضای شهری بر پایه ثروت و نفوذ صاحبان قدرت باشد خلاف عقل و منطق ، احکام شرع و قانون اساسی و در تضاد با عدالت و بسیار زیان بار است و منافع عمومی را تهدید می کند. رقابت در خرید قانون شهر، تمام تمهیدات طراحان شهری را بیهوده می کند و نظریه شهرسازی وحشی را عینیت می بخشد و حقوق شهروندی شهروندان قانون پذیر در نتیجه اقدامات تبعیض آمیز تراکم فروشی تضییع می شود .

وی گفت: صرف برخورداری از ساختمان‌ها و اتوبان‌های بزرگ، منجر به توسعه یافتگی نیست؛ شهرسازی و عمران شهری به عنوان یکی از حوزه های مأموریتیِ چندگانه ی شهرداری، مقوله ای گسسته از سایر حوزه های آن از قبیل محیط زیست، خدمات، اقتصاد و فرهنگ و اجتماع شهری نیست و چنانچه شهرداری، رابطه ای دو سویه و متقابل میان این حوزه های مأموریتی قائل نشود، عمرانِ شهری نمی تواند در راستای رسالت اصلی مدیریت شهری یعنی تأمین و ارتقای معیارهای کیفیت زندگی شهروندان و رضایت ایشان به درستی عمل کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اسلامی تهران ادامه داد: شهرداری تهران در دوره های فعالیتی خود بر چه اساسی به طراحی و اجرای پروژهای عمرانیِ بزرگ مقیاس اقدام کرده است؟ شهرداری تهران بر چه اساسی اقدام بارگزاری های انبوه و به فروش تغییر کاربری ها در مناطق شهرى کرده است؟

وی با بیان این پرسش که آیا شهرداری پیش از اجرای پروژه هایی مانند بزرگراه طبقاتی صدر، بزرگراه امام علی، تونل نیایش و تونل توحید، مطالعه ای در مورد اینکه افزایش متراژِ بزرگراه های درون شهری تهران چه اثری بر کیفیتِ زیست محیطی این شهر و جان شهروندان می گذارد،؟ انجام داده است، گفت: آیا آثار و تبعات اجتماعی و فرهنگی ، محیط زیستی و اقتصادی این شهر فروشی ها و ساخت و سازها مطالعه و پیش بینی شده است ؟ اگر شده است پس چرا تا این حد مسائل و مشکلات پیچیده و غامض گریبان و راه تنفس و زندگی مردم را گرفته است؟

حق شناس گفت: باید این سوال را از خود بپرسیم که چطور می شود در یک دوره شهرداری، از دل ساختمان های ۳ یا ۴ طبقه، یک مرتبه صدها برج ۱۰ طبقه و بیشتر سر بلند می کند و در دوره مدیریتی دیگر به گونه ای کاملا متفاوت عمل می شود؟ آیا مدیریت شهری تهران مجاز است یک هدف صحیح را از راهی ناصحیح محقق کند؟ آیا اجازه داریم گسترش حمل و نقل عمومی را از طریق تأمین مالی ناپایدار و به قیمت فروش عمودی و افقی شهر و تغییر کاربری اراضی شهری بدست آوریم؟

وی افزود: دوره پنجم از مدیریت شهری تهران مفتخر است که سهم منابع درآمدی ناپایدار و واگذاری دارایی های سرمایه ای شهر را به گواه آمار، از ۴۹ درصد از کل منابع بودجه شهرداری در سال ۹۵، به ۳۹ درصد در سال ۹۹ کاهش داده است. این مهم، بی شک یکى از دستآورد هاى ستایش برانگیز مدیریت شهری پایتخت در دوره پنجم است که اقرار می کنم به درستی برای شهروندان تبیین نشده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اسلامی تهران بیان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر تهران توانسته اند در طول ۳ سال و نیم گذشته، سهم منابع حاصل از تراکم فروشی و تغییر کاربری اراضی که مهمترین اقلام درآمدی ناپایدار شهری هستند را از حدود ده درصد کاهش دهند که حرکتى ارزشمند و ضرورى بوده اما بسنده و کافى نیست.

وی تاکید کرد: امیدواریم شهردارى تهران با جدیت و اولویت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ و با ادامه روند مثبت کنونی، سهم این دو قلم درآمدی را به زیر ٢٠درصد از کل منابع بودجه کاهش دهد تا بتوانیم بر عهدی که با مردم بسته ایم استوار بمانیم و هر آنچه در توان داریم ، برای «توسعه زیست محور» به کار بگیریم. به امید آن که سکاندارن تهران در مدیریت شهری، بر ریلِ اصلاح شده‌ و رو به اصلاح توسعه پایتخت بر اساس شاخص هاى پایدارى فرهنگى و اجتماعی و محیط زیستی استوار بماند.

حق شناس بیان کرد: علی‌رغم تذکر اعضای شورای شهر تهران عدم حذف محدودیت ارتفاعی محله جماران شنیده شده است مدیران شهرداری تهران با مدیران شورای عالی شهرسازی و معماری و مسئولان نهاد ریاست جمهوری جلساتی را با رویکرد مغایر نظرات شورای شهر و مفاد طرح تفصیلی مبتنی بر صیانت از بافت قدیمی و سنتی جماران برگزار کرده‌اند که لازم می‌دانم تذکر شدید خود را به این رویه انفعالی اعلام و پیگیری حقوق مردم و حقوق شهر را از ایشان مطالبه کنیم.

وی گفت: شهر فروشى آثار فاجعه باری دارد. افزایش شدید جمعیت پذیری شهر برخلاف طرح جامع ، رشد سرسام آور بهای زمین و مسکن در تهران و اطراف آن و فاصله گرفتن بخش ضعیف و نیازمند مسکن با آرزوی داشتن مسکن برخلاف عدالت اجتماعی، تخریب باغات برخلاف محیط زیست ، تغییر غیرقانونی کاربری های اراضی، رشد تصاعدی آلودگی هوا و آب، تشدید ترافیک های سنگین، بهم ریختن بافت های اجتماعی و فرهنگی محلات ، گسترش بزه کاری و تخریب و آسیب های متنوع اجتماعی ، تخریب های برگشت ناپذیر محیط زیست و البته انفجار فساد در این حوزه از جمله دستاوردهای این تراکم فروشی بود.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر اسلامی تهران درپایان خاطرنشان کرد: در یک نگاه راهبردی اقداماتی از این دست در دراز مدت جامعه را چنان دچار تناقض ها، بی عدالتی ها و بی ثباتی ها می کند که چیزی از ارزش ها، منابع فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی باقی نمی‌گذارد. چه بسا پیامدهای این رویکرد خطرناک در آینده ای نه چندان دور به بحرانهای سیاسی و امنیتی برای شهرمان و کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/
کد خبر: ۳۲۴۲
۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha