جهانگیری
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، جلسه شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران پیش از ظهر امروز(دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه ساماندهی تهران را یک ضرورت دانست و گفت: مسائل حمل و نقل، محدودیت منابع آب، آلودگی هوا، حاشیه نشینی و وجود واحدهای صنعتی در داخل شهر از جمله مسائل و مشکلات تهران هستند که فارع از بحث انتقال یا عدم انتقال پایتخت، باید به این مسائل به طور جدی رسیدگی شود.

وی با اشاره به برخی پیشنهادات مبنی بر انتقال مرکز سیاسی و اداری کشور و تمرکز زدایی از تهران خاطر نشان کرد: موضوع انتقال پایتخت موضوع جدیدی نیست و در دولت های گذشته نیز این موضوع مطرح بوده است.

وی افزود: وقتی موضوع انتقال پایتخت مطرح می‌شود، باید به صورت جامع مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نباید این موضوع محدود به انتقال مرکز سیاسی از تهران باشد چرا که مسائل تهران و جمعیت ساکن در این کلانشهر را نمی توان نادیده گرفت.

جهانگیری با اشاره به تدوین پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران تصریح کرد: کارگروه تخصصی شورای ساماندهی مرکز سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز زدایی از تهران جلسات متعددی را با دستگاه های مربوطه برگزار کرده که حاصل این جلسات تدوین این پیش نویس است که جمع بندی آن به سه پیشنهاد منتج شده است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به نظرات و دیدگاه‌های موافق و مخالف در جلسه درخصوص این پیش نویس، از اعضای شورا خواست تا برگزاری جلسه آتی که در اواخر سال انجام خواهد شد، پیشنهادات مطرح شده را مورد بررسی و مطالعه دقیق تر قرار دهند و الزامات، نحوه اجرا و برنامه زمانبندی هر پیشنهاد را به صورت روشن و شفاف تدوین کنند تا در جلسه آتی در خصوص آن تصمیم گیری شود.

در این جلسه که وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، شهردار تهران، رییس شورای اسلامی شهر تهران و نمایندگان مجلس عضو این شورا نیز حضور داشتند، گزارشی از پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران ارائه شد.

در این گزارش تراکم و تمرکز شدید جمعیتی و اقتصادی، مخاطرات طبیعی، آلودگی زیست محیطی، نارسایی‌های شبکه‌های حمل و نقل و زیرساختی و خدماتی، ناکارایی اقتصادی و افت رقابت پذیری از جمله ابر مسئله‌های تهران برشمرده شد و پیامدهای هر یک از این مسائل نیز مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش و با توجه به تجارب انتقال پایتخت در کشورهای مختلف، انتقال پایتخت تنها در ایجاد کشورهای جدید فاقد تمدنی و یا کشورهای دارای نظام فدرال موفقیت آمیز بوده است.

گفتنی است در پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران، رویکردهای متداول در مواجهه با مسائل کلانشهرها و پایتخت‌ها مورد بررسی قرار گرفته و مطالعاتی در خصوص عوامل و روندهای شکل‌گیری وضعیت موجود، طرح‌های مطالعاتی پیشین و تجارب جهانی انتقال پایتخت و مرکز سیاسی، اداری نیز انجام شده است.

در پیش نویس سند سیاست گذاری ساماندهی و تمرکز زدایی تهران سه پیشنهاد نهایی مطرح شده که عبارتند از: استقرار فوری نظام مدیریت منطقه پایتختی کشور در محدوده کلانشهری تهران، تهیه طرح ساماندهی و تمرکز زدایی منطقه کلانشهری تهران با همیاری تمام سازمانهای ذیربط و ایجاد مرکز اداری ـ سیاسی جدید.
کد خبر: ۳۲۳۴
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha