۱۳۱۷۰۵۷۶_۸۰۲
به گزارش تهران پرس حتی اگر گذرتان به آنجا هم نیافتاده باشد، حداقل آوازه آن را بارها در گوشه و کنار شهر شنیدید. البته انصافا این مکان برای هر فرد پیر و جوانی می‌تواند جذابیت داشته باشد. زیرا برای سلیقه هر شخصی تدارکات ویژه دارند و دست خالی از آنجا بیرون نمی‌آیید.

آری صحبت ما از بازارچه‌ای بزرگ و صمیمی به نام پروانه است که اجناس آن رنگ و لعاب وصف نشدنی دارند، گفتنی است که این بازارچه در سال ۷۵ برای ساماندهی دستفروشان افتتاح شد.

البته گردشگران خارجی زیادی به این جمعه بازار سر می‌زدند و تقریبا در آنجا حدود هزار  نفر مشغول به کار بودند و بیشتر اقلام و کالای فرهنگی عرضه می‌کردند که طبق آمار اخیر ۸۰ درصد آن‌ها کارآفرین و تولید کنندگان محصولات خود بودند و معاش خود را از این راه تامین می‌کردند.

حال و هوای کرونایی جمعه بازار پروانه/ جمعه بازار پروانه؛ تعطیلی یا بلاتکلیفی؟

اما حالا حدود یک سال است که زندگی این هزار  انسان در محدودیت قرار گرفته و به نوعی از هم پاشیده شده‌است. علت این اتفاق هم تشخیص پر خطر بودن ساختمان بازارچه و ضرورت بازسازی آن بود. همچنین بیش از ۵۰ درصد اشخاصی که در آنجا حضور داشتند، دختران تحصیل کرده، دانشجو یا زنان سرپرست خانوار بودند که در حال حاضر در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برند.

چندماه پیش بود که علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد که از دستفروشان علاقه‌مند به انتقال به پارک شهر برای ادامه فعالیت ثبت نام به عمل آمد و بیش از ۵۰۰ نفر از آن‌ها جهت انتقال ثبت نام کردند و آن‌هایی که ثبت نام نکردند باید منتطر بمانند تا وضعیت ادامه فعالیت آن‌ها پس از ایمن سازی بررسی شود.

وی تاکید کرد متاسفانه عده‌ای صحنه گردان حواشی پارکینگ پروانه هستند و نمی‌خواهند که این پارکینگ ایمن سازی شود.

حال و هوای کرونایی جمعه بازار پروانه/ جمعه بازار پروانه؛ تعطیلی یا بلاتکلیفی؟

سوال اینجاست، حالا که اکثر جوان‌ها از درد بیکاری رنج می‌برند و گله همیشگی آن‌ها اشتغال است چرا نباید تامین مکانی امن در دستور کار شهرداری قرار بگیرد و اگر هم برنامه‌ای دارند، آن را به طور جدی دنبال کنند؟ در این راستا ۶ آبان امسال پیروز حناچی شهردار تهران برای بلاتکلیفی دستفروشان بازارچه پروانه تذکر گرفت و اما حدودا پس از یک ماه مجددا احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از بی‌توجهی شهرداری تهران به دستفروشان جمعه بازار پروانه گلایه کرد.

وی تاکید کرد: لازم است که شهرداری در مورد جانمایی جمعه بازار جدی تر باشد چراکه زندگی این افراد در معرض تهدید است، هرچند که قول داده بودند شش ماهه یعنی تا خردادماه، فضایی را آماده کنند. اما حالا که به واسطه کرونا نمی توان نمایشگاهی برگزار کرد، حداقل مکانش را مشخص و جایی برای این فعالیت پیش بینی کند، تا خیال این افراد راحت شود.

به نظر می‌رسد باید شهرداری بیش از پیش به ساماندهی فروشندگان بازارچه پروانه توجه داشته باشد و حداقل در فراهم کردن محلی برای کسب در آمد پایتخت نشینان تلاش خود را دریغ نکند زیرا با رونق بازار این افراد در روزهای کرونایی، تامین معاش را برای آنها راحت‌تر می‌کند.

حال و هوای کرونایی جمعه بازار پروانه/ جمعه بازار پروانه؛ تعطیلی یا بلاتکلیفی؟

بلاتکلیفی دستفروشان این بازارچه معضل اجتماعی بسیار بزرگی است که لازم است مورد پیگیری قرار بگیرد، زیرا این معضل به همراه خود آسیب‌های اجتماعی فراوانی همچون بیکاری افراد متعدد به همراه دارد. طبیعتا برای شهرداری در حمایت و راه اندازی دوباره این فعالیت ها، راه کار‌هایی وجود دارد. کار این افراد از جنس مزاحمت برای تردد و سد معبر در شهر نبود، اما با این حال زندگی و کار هزار  انسان که کار هرکدام از آن‌ها به کارگاه‌های ۴ الی ۵ نفره ربط دارد در معرض تهدید قرار گرفته است.

بسیاری از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که در خرداد ماه قرار بود این بنا آماده شود و زمان آن به پایان رسیده اما با وجود کرونا لازم است حداقل این اطمینان حاصل شود که بعد از کرونا، این اشخاص که کالاهای خانگی خود را عرضه می‌کردند و کالاهایشان بسیار هم مورد استقبال بوده می می توانند  وضعیت تثبیت شده ای پیدا کنند و جمعه بازار پروانه و فعالانش در آن جا  از بلاتکلیفی خارج و به سامان برسند.

 

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران بیان کرد: مجموعه پارکینگ پروانه متعلق به شهرداری تهران است و شهرداری به عنوان فضای پارکینگ عمومی آنجا را می شناسد و استفاده می کند.

وی بر این باور است که مطابق با قوانین وظیفه بنیاد مستضعفان این است که عملیات مقاوم سازی پارکینگ را انجام دهد و کار اجرایی صورت گیرد، البته سلامت مردم اولویت ما است و در جمعه بازاری که ۳۰هزار نفر تردد دارند باید سلامت شهروندان و ایمنی پارکینگ حفظ شود.

سعادتی تصریح کرد : سلامت مردم و برنامه ریزی برای حفظ پارکینگ پروانه اولویت ما است و سعی می‌کنیم آن را در دستور کار خود قرار دهیم تا با لطف خداوند بتوانیم مجدداً پارکینگ‌پروانه را به صورت پرنشاط در شهر تهران داشته باشیم.

همچنین علی مفاخریان مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اواسط آذر ماه در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تعطیلی فعالیت دست فروشان در پارکینگ پروانه چهارراه استامبول، گفته بود: فضای جایگزینی در اراضی عباس آباد برای دست فروشان پارکینگ پروانه فراهم شده است، که از این هفته کار خود آغاز می‌کند.

مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران تصریح کرد: از مدت‌ها قبل فعالیت دستفروشان به خاطر مشکلاتی که در پارکینگ پروانه ایجاد می‌کردند، تعطیل شده بود.

وی افزود: خوشبختانه فضای جدید در اراضی عباس آباد فراهم شده که دست فروشان می‌توانند اجناس مرتبط با صنایع دستی و هنری را در این محدوده در معرض فروش گذارند.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم استراتژی شهرداری و شورای شهر تهران برای ساماندهی مشاغل این افراد به چه صورت است. امیدواریم این مطالبه هر چه سریعتر مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۳۱۱۸
۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha