۱۱۷۹۴
به گزارش تهران پرس، نشست تشریح برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی با عنوان «سردار دل‌ها» و رونمایی از پوئم سمفونی «سرباز» سه شنبه ۹ دی ماه در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

در ابتدای مراسم علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری ضمن خیرمقدم و تسلیت ایام فاطمیه گفت: «به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس‌آموز نگاه کنیم.» این جملات گهربار از مقام معظم رهبری درباره شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی است.

او در ادامه بیان کرد: برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در یک بسته برنامه مفصل آماده شده است که در سطح شهر تهران و بخشی هم طبق مذاکراتی که با ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در شهر کرمان داشته‌ایم، انشاءلله با مشارکت آن عزیزان در شهر کرمان برگزار خواهد شد. بنده امروز فقط بخشی از این برنامه‌ها را که ابعاد هنری دارد و در قالب برنامه‌های هنری ارائه خواهد شد، در چند بخش کوتاه عرض خواهم کرد.

زندوکیلی در تشریح برنامه‌های هنری گفت: در چهار بخش، برنامه هنری خواهیم داشت. در وهله اول ساخت سردیس فاخر توسط مجسمه‌سازان مطرح ما از جمله جناب آقای نجیبی است که در روز سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در فرهنگ‌سرا و بزرگراه شهید حاج قاسم سلیمانی نصب و رونمایی خواهد شد. برنامه دیگر مسابقه طراحی نشان «سرباز» است که از سال آینده به هنرمندان برگزیده‌ای که در طول سال، اندیشه‌ها، سیرت و راه و روش سردار سلیمانی را دستمایه آثار خود قرار داده‌اند، اهدا خواهد شد. اهدای نشان در تمامی رشته‌های هنری خواهد بود.

او افزود: فراخوان مسابقه طراحی نشان «سرباز» در روز سالگرد منتشر می‌شود و به طرح برگزیده جایزه نفیسی از سوی سازمان فرهنگی هنری اهدا خواهد شد. همچنین به ۲۰ اثر منتخب جوایزی اهدا می‌شود. داوری آثار در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سه تن از استادان برجسته گرافیگ؛ آقای مسعود نجابتی، آقای حسن موسی‌زاده و آقای محمدرضا دوست‌محمدی انجام خواهد شد.

همچنین نمایشگاهی از آثار برگزیدگان در سالگرد میلاد سردار سلیمانی در اسفند ماه در یکی از نگارخانه‌های درجه یک سازمان فرهنگی هنری برپا می‌شود و جوایز نیز در همان جا اهدا خواهد شد. معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در ادامه گفت: ساخت پوئم‌سمفونی «سرباز» برنامه فاخر دیگری است که مدت‌هاست جای آن در کشور خالی است. این پوئم‌سمفونی ماحصل چهار ماه برنامه‌ریزی و  قریب به ۲۰ روز ضبط فشرده در استودیوی سازمان صدا و سیماست که واقعا همه همکاری کردند و باید تشکر کنم از همه کسانی که خالصانه در این عرصه حضور داشتند. ان‌شالله در گام‌های بعدی پوئم‌سمفونی‌های دیگری را نیز تولید خواهیم کرد.

علیرضا زندوکیلی در پایان تشریح برنامه‌های هنری به جایزه هنری «سردار دل‌ها» اشاره کرد و گفت: این جایزه در چند بخش هنری برنامه‌ریزی شده است. در بخش عمومی خاطره و دلنوشته، در بخش شعر؛  شعر کلاسیک، شعر نو و ترانه، در بخش داستان؛ داستان کوتاه و داستانک و بخش نمایشنامه‌نویسی، فراخوان داده و آثاری جمع‌آوری می‌شود. وی به دبیران هنری بخش تخصصی جایزه هنری «سردار دل‌ها» اشاره کرد و گفت: دبیر بخش نمایشنامه آقای علی عطایی پیرکوه، دبیر بخش شعر آقای علی داوودی و دبیر بخش داستان خانم فرزانه فخریان هستند.

زندوکیلی در پایان گفت: جایزه هنری «سردار دل‌ها» امسال مشخصا در فضای ادبیات برگزار می‌شود و از سال آینده بخش‌های دیگری از جلوه‌های هنر را در خود جای خواهد داد. امسال چون در شرایط خاصی به سر می‌بریم و محدودیت‌ها دست و پا گیر است و یک اشتباه ممکن است یک کار خوب را تبدیل به یک مشکل و فاجعه کند به همین جهت ما سعی کردیم به بخش‌هایی بپردازیم که نیاز به حضور و اجتماع کمتری دارد. ان‌شالله بعد از رفع تهدید این بیماری در سال آتی شاهد برگزاری مفصل‌تر و در شان سردار باشیم. هر چند هر کاری انجام دهیم به زحمات و خدماتی که ایشان در طبق اخلاص گذاشتند و تقدیم ملت کردند، فرسنگ‌ها فاصله دارد و به آن دست نخواهیم یافت.

پوئم‌سمفونی سرباز به دو شکل فیزیکی و آنلاین به صورت رایگان عرضه می‌شود

امیرحسین سمیعی مدیر امور موسیقی و سرود سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به هنرمندان و اصحاب رسانه درباره روند تولید پوئم‌سمفونی سرباز بیان کرد: پیش‌تولید کار از سه ماه پیش آغاز شد و فرم پوئم‌سمفونی با توجه به اینکه سرزمین ما سرزمین شعر است، فرم مناسبی برای این کار بود. اتاق فکری با حضور آقای نراقیان مدیر دفتر موسیقی و سرود سازمان صداوسیما و آقای عرفان‌پور مدیر دفتر موسیقی حوزه هنری تشکیل شد و تصمیم بر این شد که از اشعار آقای علی‌محمد مؤدب استفاده کنیم و از حضور آقای آرمان مهربان به عنوان آهنگساز بهره ببریم.

او اضافه کرد: پوئم‌سمفونی سرباز شامل ۶ قطعه است که در ۵ موومان، به تصویرسازی یک شعر نیمایی بلند می‌پردازد و اثر شنیدنی‌ای با کمک همکاران خلق شده است و از همه آنها سپاسگزارم. ارکستر صداوسیما کمک بزرگی برای تولید این اثر کرد و در کیفیت کار تأثیر مثبتی گذاشت.

سمیعی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره نحوه عرضه اثر گفت: پوئم‌سمفونی سرباز هم نسخه فیزیکی و هم نسخه آنلاین دارد. نسخه فیزیکی در همین هفته عرضه می‌شود و نسخه آنلاین نیز همین امروز در سایت‌های عرضه آنلاین موسیقی مانند بیپ‌تونز قرار می‌گیرد. تصمیم ما این بود که با توجه به وجهه مردمی شهید سلیمانی، اثر به رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد و به گوش مخاطبان برسد. همچنین مذاکراتی برای پخش گسترده از شبکه‌های صداوسیما داشته‌ایم.

 هنر بهترین زبان برای به تصویر کشیدن شخصیت شهید سلیمانی است

در ادامه میلاد عرفان‌پور مدیر دفتر موسیقی و سرود حوزه هنری عنوان کرد: داشتم فکر می‌کردم کاش چنین کارهایی در زمان حیات سردار ساخته می‌شد، بعد دیدم ایشان الان زنده‌تر هستند و صرفاً حیات فیزیکی ندارند. دوم اینکه ایشان از چنین فعالیت‌هایی ابا داشتند و تواضعشان اجازه نمی‌داد این کارها انجام شود. وی افزود: اگر بخواهیم شاخص‌های یک قهرمان را بررسی کنیم، زنده‌ترین و برجسته‌ترین قهرمانی که در تاریخ ایران داشته‌ایم، سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی است و تفاوت ایشان با سایر قهرمان‌های ایران این است که درباره آنها اغراق و ذوق شاعرانه نیز وجود دارد. سردار متواضع و آسمانی ما کسی بود که هم در اخلاق، هم در حماسه و هم در مردم‌داری در اوج بود. یک مبارز همواره پیروز در میدان که توسط شقی‌ترین انسان‌ها به شهادت رسید.

عرفان‌پور ادامه داد: از این جهت، برای به تصویر کشیدن این شخصیت، هنر بهترین زبان است و حتی شاید بتوان گفت زبان هنر هم در این عرصه الکن است. این پوئم‌سمفونی کیفیت بالایی دارد و همه هنرمندان دخیل در خلق آن، با تمام وجود مایه گذاشته‌اند و این کار با کمترین بودجه و بیشترین توان هنری و اهتمام تولید شده است.

پوئم‌سمفونی سرباز از کارهای به‌یادماندنی خواهد بود و امیدوارم خداوند از کسانی که سهمی در خلق آن داشتند، قبول کند.

عبدالرضا صفایی مدیر ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز با بیان چالش‌های تولید اثر گفت: زمانی که کار به دست ما رسید، با چالش‌هایی مواجه بودیم که یکی از آنها، محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بود که باعث می‌شد ارکستر نتواند به صورت کامل در استودیو حضور پیدا کند و مجبور شدیم سازها را به صورت بخش بخش ضبط کنیم. اما این کار متعلق به سردار سلیمانی بود و همکارانم تلاش ویژه‌ای برای رساندن این کار به نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی داشتند. این کار دلی ساخته شده، نوازندگان ما هم دلی نواخته‌اند و امیدوارم به دل مخاطبان و دوستداران سردار دل‌ها بنشیند.

شهید سلیمانی شهید عشق و قهرمان ایران و ملت‌های منطقه است

علی‌محمد مؤدب شاعر پوئم‌سمفونی سرباز با خسته نباشید به دست‌اندرکاران تولید اثر، اظهار کرد: سردار سلیمانی یک چهره رشید و آرمانی است که نامش برای تاریخ ایران خواهد ماند. برای من توفیقی بود که برای این شهید عزیز قلم بزنم. او شهید عشق است و نه فقط برای ما، بلکه برای ملت‌های منطقه نیز یک قهرمان به حساب می‌آید. شهیدی که برای جوهر انسانیت یعنی محبت جانش را فدا کرد.

او ادامه داد: امیدوارم باز هم بتوانیم در این حوزه کار کنیم، چون نگفته‌ها درباره سردار سلیمانی هنوز بسیار است. مهربان: سعی کردم ملودی سرباز برای مخاطب عام قابل استفاده باشد آرمان مهربان آهنگساز اثر سخنران بعدی نشست بود که عنوان کرد: برای وصف شهید عزیزمان تمام تلاشمان را کردیم و همه گروه با جان و دل کار کردند. در این کار عشق و اتحاد عجیبی شکل گرفت و این عشق را در تک‌تک بچه‌ها می‌دیدم. جوهره اصلی قطعه پیکار، از یک بیت از اشعار آقای مؤدب می‌آید: «دلت را سربلندی‌ها سرت را سر به زیری‌هاست/ خوش آن معنا که بخشیده‌ست چشمانت به سرداری».

او اضافه کرد: این سربلندی و سر به زیری خیلی مرا تحت تأثیر قرار داد و در ساخت موسیقی سعی‌ام این بود که این فراز و نشیب‌ها را به زبان موسیقی در آورم. همچنین همدلی و ارتباط خوبی با آقای امینی رهبر ارکستر داشتیم و این هماهنگی میان ارکستر و آهنگساز بسیار مهم است. مهربان در پاسخ به سوالی درباره ارتباط مخاطب عام با پوئم‌سمفونی سرباز عنوان کرد: شنیدن موسیقی ارکسترال برای عامه مردم جا نیفتاده است، چون تعداد سازها و خط‌های موسیقی زیاد است و نمی‌توان انتظار داشت عامه مردم این نوع موسیقی را بشنوند. اما این کار را با این نگاه نوشتم که مردم عادی هم بتوانند از آن به اندازه کافی لذت ببرند و برای این منظور، سعی کردم ملودی‌های ساده اما زیبایی بنویسم. همچنین روی جنبه احساسی قطعات کار ویژه‌ای انجام شد تا به قلب مخاطب راه پیدا کند.

در ادامه آرش امینی رهبر ارکستر پوئم‌سمفونی سرباز بیان کرد: از همان روز اول شروع کار، متوجه شدم که با اثر ویژه‌ای روبه‌رو هستیم و در زمان ضبط، من و همکارانم احساس بسیار خوبی داشتیم. با وجود شرایط سخت کار، نوازنده‌ها مدام در پی اجرای بهتر اثر بودند و همدلی و همکاری‌ای که با بچه‌ها داشتیم، برایم فراموش‌نشدنی است. خوشحالم که توانستم یک هزارم دینی را که به این سردار عزیز داشتم، ادا کنم.

رازمیک اوهانیان رهبر کر پوئم‌سمفونی سرباز آخرین سخنران نشست بود که درباره ارتباط با مخاطب عنوان کرد: قطعات پاپ کم‌ارزش در مدت کوتاهی پرطرفدار و البته خیلی زود فراموش می‌شوند و ما نباید انتظار داشته باشیم یک اثر آکادمیک مانند سرباز به سرعت شنیده شود. این کارها باید ساخته شود و به مرور راه خود را پیدا خواهد کرد. این اثر برای گروه کر بسیار مناسب بود و ملودی‌های بسیار روان و دلنشینی با کلام زیبا همراه شده بود و در نهایت محصول فاخری تولید شد.

در پایان این نشست، از پوئم‌سمفونی سرباز رونمایی شد. پخش چند قطعه از این اثر برای اصحاب رسانه، دیگر بخش نشست بود.
کد خبر: ۳۰۷۲
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha