۱۳۹۹۰۹۱۱۰۰۰۱۹۲_Test_PhotoN
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی جزئیاتی از نشست غیرعلنی نمایندگان مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

وی گفت: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی امروز (۹ دی ماه) تصریح داشته که ما بودجه برای کل کشور و برای مردم می‌نویسیم و باید سیاست‌های مالی طوری باشد که فشاری به مردم وارد نشود.

آنچه که در ادامه می‌آید نقل قول حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی از سخنان محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه غیر علنی امروز مجلس است:

* بودجه کل کشور باید بودجه همه مردم باشد نه فقط برای دولت و کارمندان

* روند تراز عملیاتی متوسط ۸ و نیم درصد بوده است ولی در بودجه ۱۴۰۰، ۳۴ درصد شده که شاهد رشد ۴۶ درصدی هزینه‌ها هستیم.

* در قیمت‌گذاری ارز یک نظم پایدار را شاهد نیستیم، چگونه ارز چند نرخی قابل کنترل است

* در ابلاغ مقام معظم رهبری سه نکته مهم را شاهدیم، نخست سقف یک میلیون بشکه نفت را برای سهم ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی تعیین فرموده‌اند دوم اینکه دیون گذشته به صندوق توسعه ملی بازپرداخت کرده است و همچنین از صندوق برای مصارف جایی برداشت نشود، بنابراین این مسائل فی‌الواقع تأکید به انضباط مالی دولت در بودجه است.

*رویکردها بررسی و تصویب بودجه باید کاهش وابستگی به نفت، انضباط مالی و اصلاحات نهادی، کاهش رانت و ریشه‌کنی زمینه‌های فساد، مشارکت فعالانه مردم، تأمین اجتماعی عادلانه برای همه مردم، افزایش جمعیت و فرزندآوری و پیشرفت سریع مناطق محروم را به دنبال داشته باشد.

*در اهداف بودجه، افزایش قدرت خرید مردم و مقابله با افزایش تورم، عدالت اجتماعی، کاهش شکاف طبقاتی و حمایت از اقشار کم‌درآمد، رونق تولید، اشتغال و افزایش تشکیل سرمایه، افزایش ثبات و کاهش نوسانات مدنظر باشد.

*اقتصاد آشفته فعلی محصول نبود تفکر جامع منسجم و منظومه‌ای برای حل معضلات و مشکلات کشور است.

*متأسفانه در استراتژی حمایت از تولید تا الان تیر در تاریکی بوده است یعنی تصمیم، اقدام و عمل بدون هدفگذاری دقیق و رهگیری مسیر صورت گرفته.

*میلیاردها دلار ارز ترجیحی و یارانه در نهادهای تولید و کشاورزی صرف می‌شود ولی به هدف نمی‌رسد و در مسیر زنجیره توزیع، رانت و فساد ایجاد می‌شود.

*در منابع باید کاهش کسری تراز عملیاتی را داشته باشیم. کاهش وابستگی به نفت، واقع‌بینی در برآورد منابع ایجاد شود و از کم‌برآوردی و بیش‌برآوردی منابع پرهیز شود.

*مبنای محاسبه ارز در بودجه باید روشن و تک‌نرخی شدن ارز و تعادلی شدن نرخ محاسبه ارز در کل بودجه صورت گیرد.

*در شیوه استفاده از درآمدهای نفتی در بودجه باید بودجه دو سقفی بسته شود. یعنی سقف نخست تا یک میلیون صادرات در روز و سقف دوم، مازاد بر صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز.

*باید برای رفع تبعیض و کاهش شکاف طبقاتی و توجه به کاهش ضریب جینی تلاش جدی شود و افزایش حقوق به شیوه پلکانی به نفع دستمزدهای کمتر صورت گیرد.

*نظام پرداخت بر محل خدمت باید سازماندهی شود و هزینه‌های اداری غیرضروری کاهش یابد و افزایش اعتبارات عمرانی مناطق محروم و کم‌برخوردار نیز مورد توجه قرار بگیرد.

*باید در یارانه‌های نقدی یکپارچه‌سازی صورت گرفته ودر گروه‌های هدف بازنگری شود. همچنین یکپارچه‌سازی همه منابع و مصارف بودجه، اصلاح سهم شرکت ملی نفت از منابع نفتی و اصلاحات نهادی در شرکت‌های دولتی از جمله تدابیر اصلاحی در زمینه انضباط مالی بودجه است.

انتهای پیام/
کد خبر: ۳۰۳۷
۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha