۳۴۴۰۸۴۶
به گزارش تهران پرس؛ سید پژمان آقازاده در ویدیو کنفرانس خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به بحث اپیدمی کرونا در کشور، آموزش‌های پیشگیری و مقابله با کرونا در اولویت اصلی آموزش‌های ما در اورژانس قرار دارد. متأسفانه کرونا بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های قلبی، فشارخون، سکته مغزی و … را تحت‌الشعاع قرار داده است.

وی ادامه داد: برخی از افراد هم که بیماری‌های حاد برایشان ایجاد می‌شود مانند سکته مغزی و قلبی و.. پیگیر مراحل درمانی خود هستند، اما عده دیگری که به بیماری‌های مزمن مانند فشارخون و … مبتلا هستند، به دلیل نگرانی از ابتلا به کرونا، مراحل درمانی خود را پیگیری نمی‌کنند؛ در نتیجه وضعیت بیماری‌شان وخیم‌تر می‌شود.

آقازاده اظهار کرد: به جز بیماری کرونا که در اولویت آموزشی قرار دارد، آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی در رابطه با بیماری‌های مزمن نیز در اولویت آگاهی‌ها قرار داده شده که افراد بدانند چگونه حتی با مراجعه نکردن به مراکز درمانی، می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند.

وی در پاسخ به یک سؤال درباره اینکه آیا آموزش پرسنل اورژانس در رابطه با بیماری کرونا در دستور کار قرار گرفته است یا خیر؟ گفت: از سال گذشته که تقریباً این بیماری آغاز شد، ما هم مانند تمام دنیا با این بیماری آشنایی زیادی نداشتیم، اما منطق و اصول پزشکی موجب می‌شد که اصول برخورد با بیماران تنفسی را در مواجهه با بیماران کرونایی رعایت کنیم. بر همین اساس همزمان با افزایش دانش در رابطه با بیماری کرونا، سعی کردیم آموزش‌های خودمراقبتی را به صورت آنلاین برای ۱۷ هزار پرسنل عملیاتی اورژانس برگزار کنیم. آموزش‌ها به صورت مستمر از ابتدای ورود کرونا به کشور شروع شد و تا امروز ادامه دارد.

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: علاوه بر آموزش‌های خودمراقبتی، آموزش‌های فراتر از رعایت فردی برای پرسنل را هم ارائه دادیم چرا که بسیاری از مردم، از پرسنل ما سؤالاتی را در رابطه با این بیماری داشتند که پرسنل اورژانس باید اطلاعات و آگاهی بیشتری در این زمینه داشته باشند.

آقازاده اظهار کرد: آمبولانس‌های حمل و نقل و جابجایی بیماران کرونایی را از دیگر بیماران جدا کرده‌ایم تا آمبولانس‌ها خود عاملی برای انتقال بیماری کرونا نباشند.

وی گفت: در طرح شهید سلیمانی با بیماران کرونایی حاد سروکار نداریم چرا که این طرح برای افرادی اجرا می‌شود که بیماری در آن‌ها نهفته است یا به نوع خفیف این بیماری مبتلا شده‌اند. این افراد اگر امکان قرنطینه در خانه را داشته باشند در همان محل قرنطینه می‌شوند و در غیر این صورت، به مراکز مراقب سلامت انتقال داده می‌شوند تا دوران قرنطینه را طی کنند.

آقازاده درباره طرح آموزش همیاران اورژانس اظهار کرد: طرح همیاران اورژانس همچنان ادامه دارد و از سوی اورژانس تهران فعال است. افراد می‌توانند فرم‌ها را تکمیل کنند تا از سوی اورژانس با آن‌ها تماس گرفته شود. گواهینامه به افراد فعال در این طرح اعطا می‌شود.

به گفته وی، از همیار اورژانس در طرح شهید سلیمانی استفاده نشده بلکه از ظرفیت داوطلبان استفاده می‌شود. متأسفانه طرح «همیاران اورژانس» با اپیدمی کرونا مقارن شد و آموزش‌های ما تحت‌الشعاع این بیماری قرار گرفت، اما باز هم ما به صورت مجازی آموزش‌ها را برگزار کردیم و حتی در مجموعه اورژانس تهران هم نفرات برتر اعلام و در برخی از اقدامات به کار گرفته شدند.

وی در این زمینه ادامه داد که به طور مثال، اورژانس تهران روزانه تا ۴۴ هزار تلفن را پاسخ می‌داد که کاری سخت و وقت‌گیر بود. ما از همیاران اورژانس و افرادی که در این زمینه اطلاعات داشتند یا افرادی که در رشته‌های مرتبط با این بیماری تحصیل کرده بودند، در دیسپچ اورژانس استفاده کردیم که بتوانند به پرسنل اصلی ما کمک کنند یا افرادی که امکان رانندگی داشتند را به عنوان راننده به کار گرفتیم البته بسیاری از خیران هم پای کار آمدند که اصرار داشتند نامی از آن‌ها و نوع خدمت‌رسانی‌شان برده نشود.

معاون آموزش همگانی، مهارتی و اعتباربخشی سازمان اورژانس کشور در خاتمه این را هم گفت: به‌جز تماس‌های درمانی با اورژانس، برخی از افراد سؤالاتی درباره بیماری کرونا داشتند که در این زمینه ما مرکز پاسخگویی «مشاوره کرونا» را در اورژانس راه‌اندازی کردیم تا بتوانیم افرادی که بیماری خاصی ندارند و در رابطه با کرونا سؤال دارند، راهنمایی کنیم.

انتهای پیام/
کد خبر: ۲۷۵۵
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha