fea8dbc8-4bc8-408d-a14b-d3799d732e9f_PhotoA
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تهران پرس از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی استان‌‌ها، علیرضا احمدی، رئیس شورای عالی استان‌ها در برنامه تهران ۲۰ شبکه ۵ سیما به موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و در خصوص کاهش اختیارات شوراها در زمینه وضع عوارض و قانون مالیات بر ارزش افزوده که این روزها به موضوع داغ رسانه‌‌ها تبدیل شده است، توضیح داد: در اصلاحات قانون شوراها در سال ۱۳۹۶ که شورای محترم نگهبان هم تایید کردند وضع عوارض در اختیار شوراها قرار دارد. دلیل اصلی این تصمیم هم این است که شوراهای هر شهر به فراخور نیاز شهر خود و بودجه شهرداری عوارض وضع‌‌ می‌کنند.



وی افزود: این وضع عوارض بر اساس واقعیت‌‌ها و نیازها صورت میگیرد. برای مثال در تهران به فراخور منطقه مورد نظر پروانه ساخت و عوارض تعیین‌‌ می‌شود.

احمدی در پاسخ به این سوال که وزارت کشور از در اختیار گرفتن وضع عوارض چه نفعی‌‌ می‌برد گفت: شورای نگهبان این مسئله را‌‌ می‌دانست که وظیفه شوراهای شهر و روستا نظارت است. بنابراین لزومی نداشت در لایحه مالیات بر ارزش افزوده بحث وضع عوارض مطرح شود. اما دولت در ماده ۵۳ این لایحه وضع عوارض گنجانده است. این لایحه پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و شورای نگهبان اعلام کرد که وظیفه شوراها نظارت است و وضع عوارض باید باشد.

رئیس شورای عالی استان‌‌ها ادامه داد: ما هرچه جلوتر‌‌ می‌رویم دولت باید کوچکتر شود در حالی که دولت عملا بزرگتر شده و وظایف خود را سنگین تر‌‌ می‌کند. ما به دنبال این هستیم که از وظایف دولت کاسته و در اختیار شوراهای شهر و روستا قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در قانون جدید قرار است شورای عالی استان‌‌ها و وزارت کشور با هم سرفصل‌‌های اخذ عوارض را تصویب و به شوراهای شهر و روستا ابلاغ کنند گفت: شوراهای شهر و روستا با این تصمیم مخالفند و دلیل دارند. اول اینکه دولت نمی‌تواند متحمل این حجم از کار باشد. ما ۱۳۴۸ شهر در سراسر کشور داریم. دولت چطور‌‌ می‌تواند برای هر شهر یک نوع از عوارض را تعیین کند؟

احمدی با بیان اینکه درآمد حاصل از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نزدیک به ۶۳ هزار میلیارد تومان است تصریح کرد: مبنا و اساس تصویب مالیات بر ارزش افزوده کمک به درآمد پایدار شهرداری‌‌ها تبدیل شود. در حالی که اکنون با افزایش ۱ درصدی ۴ درصد سهم شهرداری‌‌ها است.

رئیس شورای عالی استان‌‌ها بیان کرد: قرار است ۱۰ درصد از سهم شهرداری‌‌ها نیز به حساب متمرکز وزارت کشور واریز شود تا وزارت کشور این مبلغ را باز توزیع کند. ما به این اعتراض داریم که چرا دولت بار خود را سنگین‌‌ می‌کند.

وی افزود: نکته مهم اینجاست که ما نمی توانیم در توزیع این درآمد مالیاتی توازن ایجاد کنیم. ما ادعا داریم که باید تمام ۹ درصد در اختیار شهرداری‌‌ها قرار گیرد چرا که شوراهای شهر و روستا و شهرداری‌‌ها و دهیاری‌‌ها در اداره کشور سهیم هستند.

احمدی در خصوص اقدامات شورای عالی استان‌‌ها برای صیانت از حقوق مدیریت شهری و رستایی گفت: ما به دنبال صیانت از حقوق مدیریت شهری بوده و پیگیری این موضوع را رها نخواهیم کرد.

رئیس شورای عالی استان‌‌ها ادامه داد: نامه ای با موضوع تبعات اجتماعی و فرهنگی این لایحه به یکی از کمیسیون‌‌های مربوطه مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال کردیم. آنها هم پیگیر هستند که این بحث در هیئت عالی نظارت مطرح شود. از سوی دیگر آقای پیرهادی رئیس فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی مجلس هم نامه ای به شورای نگهبان برای عودت طرح به مجلس ارسال کرده است.

پایان پیام/


کد خبر: ۲۷۶۱
۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha