۱۵۷۷۵۹۶۷۹
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، «یدالله صادقی» با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور و استان تهران مبنی بر اینکه صمت و جهادکشاورزی در قبال نهاده‌هایی که به مرغداران تحویل می‌دهند باید بر چرخه تحویل نهاده و تحویل مرغ استحصالی نظارت داشته باشند، گفت: در ستاد تنظیم بازار استان، ساز و کار هماهنگ برای نظارت بر قیمت مرغ مشخص شده بود و جهادکشاورزی در مهرماه امسال اسامی ۵۲ واحد مرغداری تهران را به سازمان صمت اعلام کرد.

وی ادامه داد: در تاریخ دوازدهم مهرماه امسال لیست اعلامی از طرف وزارت جهادکشاورزی به سازمان میادین میوه و تره بار استان تهران ارسال و به این نهاد گفته شد که هماهنگی بین کشتارگاه و مرغداران را به عمل آورد.

صادقی گفت: بر اساس این هماهنگی قرار شد سازمان میادین میوه و تره بار استان تهران مرغ را پس از کشتار از طریق میدان بهمن بین غرف خود در سطح شهر تقسیم کند.

رئیس سازمان صمت با بیان اینکه سازمان میادین میوه و تره بار استان تهران پس از برقراری تماس با مرغداران نتوانست مرغ را از آنان تحویل بگیرد، اظهار داشت: هر کدام از مرغداران به بهانه‌های مختلف از تحویل مرغ خودداری کردند؛ دلیل اول که مرغداران گفتند این بود که «وقتی قیمت ‌مرغ پایین آمد و ما ضرر می‌کردیم دولت هیچ حمایتی از ما نمی‌کرد الان که قیمت مرغ بالا رفته چرا باید مرغ خود را به دولت تحویل دهیم؟ » دلیل دیگر عدم تحویل مرغ از سوی مرغداران این بود که «جهاد کشاورزی نهاده‌ها را به صورت صد درصد در اختیار آنان قرار نداده است».

صادقی افزود: پس از مکاتبه با جهاد کشاورزی، این نهاد اعلام کرد با واحدهایی که مرغ خود را به سازمان میادین میوه و تره بار تحویل نمی‌دهند طبق قانون برخورد شود.

رییس سازمان صمت استان تهران گفت: از ۵۲ واحد مرغداری استان در تاریخ ١۴ و ٢٨ آبان ماه سال جاری دعوت شد که علت تحویل ندادن مرغ را توضیح دهند.

وی با بیان اینکه در این جلسه حتی به مرغداران پیشنهادی مبنی بر اینکه اگر مرغ را در بازار آزاد به شخص فروخته‌اید و از شما ارزان خریده که گران وارد بازار کند را معرفی کنید که شما را جریمه نکنیم داده شد، بیان کرد: هفت مورد از ۵۲ واحد تولیدکننده دلایل قابل قبولی برای تحویل ندادن مرغ خود داشتند اما مابقی این واحدها طبق قانون ٢۴ میلیارد تومان جریمه شدند.

تامین نشدن نهاده‌های دامی دلیل اصلی گرانی مرغ بود

یدالله صادقی در ادامه افزود: مرغدار موظف است که مرغ خود را به قیمت ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان به کشتارگاه تحویل دهد و پس از آن مرغ آماده طبخ باید با قیمت مصوب ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به دست مشتری برسد.

به گزارش ایران، وی بیان کرد: بخشی از دلایل گران شدن مرغ در بازار اجرا نکردن تعهدات مرغدار و بخش دیگر به دلیل اخلال در تخصیص ارز دولتی و ترخیص نهاده‌ها از گمرک پیش آمده بود که باعث شد تولید مرغ در کل کشور با مشکل مواجه شود.

رییس سازمان صمت تهران با بیان اینکه بحث اصلی گرانی مرغ به تخصیص ارز دولتی و نرسیدن نهاده‌های دامی به مرغداران در سراسر کشور باز می‌گردد، گفت: اگر مرغداری به دلیل نرسیدن نهاده‌های دامی موفق به «جوجه‌ریزی» نشده باشد توسط هیچ ارگان و سازمانی جریمه نمی‌شود اما مرغدارانی که در این شرایط سخت تحریم‌ها نهاده‌های دامی را دریافت کرده و اقدام به فروش مرغ خود نکردند جریمه شدند.

وی افزود: شبکه تحویل مرغ به بازار، کشتارگاه‌ها هستند؛ روال کشتار مرغ در تهران در سنوات گذشته به این صورت بوده که مرغدار یا به صورت مستقیم مرغ خود را به کشتارگاه تحویل یا به افرادی که به اصطلاح به آن‌ها «کشتارکن» می‌گویند می‌داده و پس از کشتار مرغ را به بازار عرضه می‌کرد؛ در این دوره تعدادی از مرغداران در استان بهانه‌شان برای تحویل ندادن مرغ این بوده که سازمان میادین میوه و تره بار تهران هیچگونه تضمینی برای برگشت پول مرغشان از کشتارگاه به آنان نداده است در صورتی که این عمل هیچگاه در گذشته نیز انجام نمی‌شد.

صادقی بیان کرد: کسانی که در میدان بهمن غرفه دارند در واقع کشتارگاه‌هایی هستند که با سازمان میادین میوه و تره بار استان تهران قرارداد دارند و یک‌سری از افرادی که در میدان بهمن مشغول به کار هستند در واقع زنجیره‌ تولید هستند، یعنی شرکت‌هایی که چند عمل مانند تامین خوراک، پرورش، کشتار و بسته‌بندی مرغ را انجام می‌دهند که در اصطلاح به آن‌ها زنجیره «اینتگریتور» گفته می‌شود.

وی افزود: تمام این افراد از سازمان میادین میوه و تره‌بار و همچنین وزارت جهادکشاورزی مجوز کار دارند.

رییس اداره صمت تهران با بیان اینکه لیستی که به عنوان کشتارگاه یا کشتارکن در اختیار مرغداران استان تهران قرار گرفته است توسط سازمان میادین میوه و تره بار به آنان داده شده، بیان کرد: سازمان صمت استان تهران در چیدمان افرادی که در میدان بهمن به عنوان کشتارگاه مستقر هستند هیچ گونه دخالتی ندارد.

وی گفت: در تهران ۱۷ کشتارگاه فعال مرغ وجود دارد.

٨درصد از مرغ مورد نیاز در استان تولید می‌شود

یدالله صادقی گفت: سازمان صمت استان تهران شبکه توزیع مرغ را به میادین میوه و تره بار واگذار کرد زیرا مرغ تولیدی استان تهران تقریباً هشت درصد از نیاز مردم این استان را تامین می‌کند و ٩٢ درصد باقیمانده باید از استان‌های دیگر کشور به تهران بیاید.

وی گفت: اگر سازمان صمت این هشت درصد را در کل شبکه صنفی سازمان میادین توزیع می‌کرد مقدار مرغ تولیدی استان ضایع می‌شد، بنابراین شبکه سازمان میادین استان به مرغداران جهت کشتار و تحویل مرغ معرفی شد.

هدایت مرغدار و کشتار مرغ تا مرحله توزیع عمده به عهده وزارت جهاد است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران همچنین بیان کرد: وزارت صمت مسئولیت تهیه محصولات کشاورزی و دامی در مرحله توزیع و خرده فروشی را برعهده دارد و توزیع کالا به صورت عمده به عهده جهادکشاورزی است.

وی ادامه داد: پاسخگویی به مرغداران و تحویل مرغ آن‌ها توسط سازمان میادین صورت می‌گیرد، زیرا در سنوات گذشته نیز مسئولیت این کار با سازمان صمت نبوده و نیست.

صادقی بیان کرد: در تاریخی که گزارشگر صدا و سیما برای تهیه گزارش به عنوان یک مرغدار صوری به سازمان صمت استان تهران رفته بود، طبق دستوری که توسط معاون رئیس جمهوری به وزرای صمت و جهادکشاورزی مبنی بر همکاری برای توزیع مرغ داده شده بود توزیع مرغ تا مرحله عمده فروشی بر عهده وزارت جهادکشاورزی و خرده فروشی نیز به عهده سازمان صمت است؛ پس در آن تاریخ سازمان صمت برای پاسخگویی به مرغداران هیچگونه مسئولیتی نداشته است.

۶٠٠ تن مرغ جواب‌گویی نیاز مردم تهران نیست

رییس سازمان صمت استان تهران گفت: برای پوشش بازار تهران و رفع نیاز شهروندان تهرانی روزانه به یک هزار و ٢٠٠ تن مرغ گرم نیاز است که از این مقدار تنها ۶٠٠ تن به تهران وارد می‌شود.

صادقی افزود: از ۶٠٠ تن، سازمان میادین میوه و تره بار استان تهران بین ٢۵٠ تا ٣٠٠ تن مرغ دریافت می‌کند و مابقی را به صنف می‌رسد که این مقدار مرغ را بین ٣٠٠ نفر از مرغ فروشان توزیع می‌شود در حالی که باید بین ٢ هزار نفر این مقدار مرغ توزیع شود.

رئیس سازمان صمت استان تهران بیان کرد: وزارت جهادکشاورزی در برهه‌ای از زمان نمی‌توانست نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران را تامین کند، بنابراین مرغدارای که نهاده دامی را تحویل گرفته بود اگر بیشتر از قراردادی که با وزارت جهادکشاورزی داشت مرغ تولید می‌کرد می‌توانست آن مقدار مازاد را در بازار آزاد با قیمت بالاتر از مصوبه به فروش برساند.

وی ادامه داد: اخلال در بازار مرغ به دو دلیل صورت گرفت، اول اینکه که یک وقفه ده روزه در تامین نهاده‌های مورد نیاز مرغداران به وجود آمد که باعث شد در نیمه دوم مهرماه سال جاری «جوجه‌ریزی» به موقع انجام نشود یعنی اگر قرار بود که ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شود ٨۵ میلیون قطعه انجام شد که همین خلأ بین عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت مرغ در بازار شد.

صادقی افزود: دلیل دوم بحث ناهماهنگی فرآیندی و مقرراتی است و دلیل سوم افزایش هزینه‌های تولید است.

وی گفت: ٢۵٠ نقطه از بازار سازمان میادین میوه و تره بار استان که هر کدام دو غرفه توزیع مرغ دارند، یعنی در ۵٠٠ نقطه از شهر تهران مرغ از طریق سازمان میادین میوه و تره بار با قیمت ٢٠هزار و ۴٠٠ تومان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه حداقل ٧٠ درصدی تهرانی به مرغ با قیمت مصوب دسترسی دارند، اظهار داشت: علاوه بر این روزانه ۴٠٠ تا ۴۵٠ تن مرغ منجمد در سطح استان توزیع می‌شود.

وی افزود: طبق هماهنگی و برنامه‌ریزی در تاریخ یکم آذر ماه سال جاری که توسط وزرای صمت و جهادکشاورزی صورت گرفته بود، قرار بر این شد که وزارت جهادکشاورزی مرغ مورد نیاز شهروندان تهرانی را از دیگر استان‌های ایران تامین و به این استان وارد کند.

٧٩ واحد عرضه کننده متخلف مرغ در تهران پلمب شد

رئیس سازمان صمت استان تهران همچنین افزود: در ١٠ روزه گذشته ٧٩ واحد عرضه کننده مرغ در تهران که مرغ را بیشتر از قیمت مصوب به فروش می‌رساندند توسط مأموران و بازرسان سازمان صمت تهران پلمب شد.

وی ادامه داد: شهروندان می‌توانند با شماره «١٢۴» واحدهایی که اقدام به گران‌فروشی می‌کنند را گزارش دهند؛ مامور و بازرسان سازمان صمت با همکاری تعزیرات حکومتی واحدهای متخلف را پلمب و از آن‌ها برای سیر مراحل قانونی عکس و فیلم تهیه می‌کنند.

صادقی گفت: واحدهایی که مرغ را به قیمت دولتی تحویل گرفته‌اند و آن را به صورت «بی‌استخوان» و با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند تحت نظارت مأموران سازمان صمت و تعزیرات حکومتی هستند و ما با گشت‌های ویژه و دوربین خبرنگاران و عکاسان به سراغشان‌ می‌رویم.

وی افزود: «مرغ بشقابی» مرغی که در فروشگاه‌ها در داخل یک بسته پلاستیکی به دست مشتری می‌رسد گفته می‌شود؛ هنوز وزارت جهادکشاورزی این مرغ را از منبع قیمت مصوب تامین نکرده است، این نوع مرغ نیز اگر تامین شود شهروندان شاهد کاهش بیشتر بهای مرغ خواهند بود.
کد خبر: ۲۵۵۰
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha