به گزارش تهران پرس؛ سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح امروز نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین که  به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: در روز جهانی معلولین بزرگ ترین مجموعه برای معلولان جسمی حرکتی کلنگ زنی شد و تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی منعقد شد که ۵ بند بسیار مهم دارد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی


 به گزارش تهران پرس؛ سید جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی صبح امروز نشست خبری معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی معلولین که  به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: در روز جهانی معلولین بزرگ ترین مجموعه برای معلولان جسمی حرکتی کلنگ زنی شد و تفاهم نامه‌ای با سازمان بهزیستی منعقد شد که ۵ بند بسیار مهم دارد.






وی  افزود: برپایی عدالت مظهر یک جامعه اسلامی است. عدالت با مستقر شدن نظام یاد دهی و یادگیری برقرار خواهد شد پس عدالت آموزشی مهمترین جلوه عدالت در جامعه است. لذا در جاهایی عدالت ترجیحی در برخی جاها برقرار باید شود مثلاً در سیستان و بلوچستان باید عدالت ترجیحی برقرار شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه نیز همین موضوع برقرار است، عنوان کرد: نظام آموزش و پرورش تنها نباید متکی به آموزش و پرورش به معنای عام باشد. در شرایط کرونا نیز اهمیت آموزش ها برای دانش آموزان با نیازهای ویژه بیشتر می شود. نابرخورداری این بچه ها بیشتر از دانش آموزان عادی است. اگر ۳۰ درصد دانش آموزان عادی عدم دسترسی به ابزار هوشمند ندارند، این رقم در حوزه دانش آموزان استثنایی به ۴۰ درصد می رسد.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گزارشی از برنامه های این سازمان ارائه داد و بیان کرد: ما کار را از برنامه ریزی شروع کردیم و برنامه های ۱۳۹۹ را به صورت کمی و کیفی توسعه دادیم و برای ۱۴۰۰ هم باید همین اتفاق بی افتد. ما از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت رشد داشتیم و از بعد کیفی نیز در سال های پیشین برنامه های ما سه زیرنظام سند تحول را پوشش می داد اما امروز هر ۶ زیر نظام را پوشش می دهد. بیش از ۶۰ درصد برنامه های ما نوآورانه است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: ما سه بسته تحولی را به برنامه اضافه کردیم که سنجش پذیر و نوآورانه و مشارکتی و مدرسه محورانه و زودبازده است.

وی در توضیح بیشتر این بسته های تحولی گفت: یکی از این بسته ها مدرسه انطباقی است. بعد فضا و تجهیزات و محتوا و معلم را این بسته در بر می گیرد. ما در این سال ها ۱۶۰۰ مدرسه ویژه برای دانش آموزان استثنایی ساخته ایم و برای برخی گروه ها نیز به صورت ویژه مدرسه ساخته شده مثل ۳۴ مدرسه شبانه روزی و ۶۲ مدرسه مخصوص اوتیسم است و ۲۳ مدرسه مخصوص نابینایان است، ۲۶ مدرسه مخصوص جسمی حرکتی و ۱۰۰ مدرسه مخصوص ناشنوایان است. ما ۲۶ هزار مدرسه پذیرا هم داریم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: ۸۵۰ مدرسه پشتیبان داریم. در برنامه امسال ۶۴ مدرسه را گفتیم باید به شکل الگویی مناسب سازی شوند که در هر استان دو مدرسه است که یکی برای دانش آموزان اوتیسم و یکی پذیرا مناسب سازی می شود که ۱۷ مدرسه کارهایش انجام شده است. در سطح کشور هم ۳۱ سالن ورزشی مناسب بچه ها با نیازهای ویژه داریم. همچنین ۵۷۱ مدرسه تا اخر سال مناسب سازی می شوند و در مجموع شمار مدارس مناسب سازی شده تا پایان سال به ۱۲۹۶ مدرسه می رسد.

وی افزود: طی ۱۰ ماه گذشته طرح خشت و بهشت آغاز شده و ۱۲۰ مدرسه تا کنون در قالب این طرح کلنگ سازی شده است. همچنین ۴۷ مرکز مشاوره داریم که ۱۰ مورد در سال ۹۸ و ۱۹ مورد در شرایط کرونا افتتاح شده است. ۷۵۲ مرکز ویژه اختلالات یادگیری داریم که ۲۷۷ مورد در یک‌سال اخیر و ۸۲ مورد در شرایط کرونا ساخته شده است.

حسینی گفت: ۴۷ مرکز مشاوره و راهنمایی امروز داریم که ۱۹ مرکز در شرایط کرونا افتتاح شده است و با مراکز مشاوره آموزش و پرورش عادی فرق دارد و بحث توانبخشی را هم دارد. ۲۷۷ مرکز اختلال یادگیری در این سال های اخیر ساخته شده است و ۸۲ مرکز در شرایط کرونا راه اندازی شده است. راه اندازی پارک حرکت و جهت یابی و تحرک راه اندازی شده و تا آخر سال ۲۰ تا باید راه اندازی شود. افتتاح ۵ اردوگاه ویژه دانش آموزان استثنایی نیز در حال انجام است. روز گذشته نیز پروژه های متعددی را افتتاح یا کلنگ زنی کردیم. در مجموع ۶۱۸۱۰ متر مساخت پروژه های مربوطه بود. ۲۱۵ میلیارد تومان ارزش ریالی این پروژه ها بود که به قیمت امروز رقمش بسیار بیشتر است و ما در این پروژه ها زمین را محاسبه نمی کنیم.

وی بیان کرد: یک بخش از مناسب سازی های ما در حوزه منابع انسانی و محتواها انجام می دهیم. در بحث منابع انسانی نهضت زبان اشاره و خط بریل داشتیم که ۵ هزار معلم و مدیر و ولی دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم چون معتقدیم حرکت و ارتباط دو عنصر بسیار مهم برای پیوستن به جامعه است. زبان اشاره و خط بریل ارتباط را تسهیل می کند. تا کنون سه هزار نفر این آموزش ها را دیده اند. برای دوره کرونا به صورت ویژه باید این مناسب سازی ها را جدی تر پیگیری می کردیم پس ۳۹ دوره آموزشی ضمن خدمت برگزار کردیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۷۲ درصد دانش آموزان ما از شبکه شاد استفاده می کنند. ۵.۹ درصد از ظرفیت خانواده و حدود ۳ درصد از آموزش های تلویزیونی بهره می برند و باقی از بسته های یادگیری ما بهره می برند. ۱۱ درصد دانش آموزان ما تلفن هوشمند شخصی دارند.

حسینی افزود: هزار کتاب مناسب سازی شده و ۷۶ کیت تولید و ۳۲ استودیوی تولید محتوا راه اندازی شده است تا کنون ۱۵۰۰ محتوا تولید شده است. تا آخر ماه اپلیکیشن جامع اطلاع رسانی دانش آموزان استثنایی نهایی می‌شود. در شبکه شاد هنوز برای نابینایان امکان نرم افزار گویاساز فراهم نشده اما در این اپلیکیشن لحاظ شده است.

وی در خصوص مناسب سازی تجهیزات نیز گفت: طرح ملی نهضت توان افزایی در همین راستاست که ۱۰ درصد دانش آموزان در سال ۹۹ از این نهضت بهره ببرند که الان بیش از این عدد است چون تبلت و موبایل ضروری بود و در این تجهیزات عمدتاً این ابزار بود و مشارکت خوبی صورت گرفت. البته یک هفته‌ای است که وزیر این مسئولیت را به بنده داده که برای تمام دانش آموزان کشور نیز این وسایل را فراهم کنیم.

حسینی گفت: یک بسته دیگر هم داریم که بسیار مهم است. بسته مداخلات به هنگام طلایی که شناسایی بچه های با نیاز ویژه و پوشش کامل و پوشش استاندارد و پوشش به هنگام آنها هدف گذاری این بسته است. برای تحقق این امر باید همه وارد کار شوند. وضعیت موجود را ابتدا بررسی کردیم و وضعیت مطلوب را طراحی کردیم. بر این ۳۲ اتاق طراحی کردیم تا بتوانیم این طرح را راه اندازی کنیم. اساس نقشه جامع مداخلات به هنگام را طراحی کردیم. تفاهم نامه‌ای با بهزیستی و وزارت بهداشت و درمان منعقد کردیم تا مداخلات به هنگام انجام دهیم.

وی ادامه داد: اعتراف می‌کنیم که مشکلاتی در این بخش داریم. باید بپذیریم که کار آموزش زمان کرونا کار سختی است ولی در حال رفع مشکلات هستیم.

حسینی درباره نیروی انسانی مورد نیاز سازمان گفت: ما طی آمایشی که انجام دادیم ۱۲ هزار نفر کمبود نیرو داریم که مجوز آن را گرفتیم. بعد از قانون خدمات کشوری مزایایی که به معلمان استثنایی تعلق می‌گرفت قطع شد. ما باید این مزایا را احیا کنیم. همچنین سنجش صلاحیت معلمی مقدمه‌ای بر اجرای درست قانون رتبه بندی معلمان خواهد بود که امتیاز معلمان استثنایی در آن مشخص است. در بخش آموزش‌های مهارتی هم در حد توانمان سعی کردیم دانش‌آموزان مهارتی را بیاموزند که در طرح آموزش همراه با تولید آن را پیگیری کردیم.

وی درباره بودجه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰ گفت: بودجه امسال ۳۳ درصد رشد را نسبت به سال ۹۹ نشان می‌دهد که امیدواریم با تلاش بتوانیم این را به ۵۰ درصد برسانیم. رشد بودجه ما در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ پنجاه درصد بوده که تلاش می‌کنیم با وجود تنگناهای بودجه امسال هم بتوانیم این درصد افزایش را حاصل کنیم.

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بیان کرد: ما ۶۵۰ معلم ناشنوا و بیش از ۳۲۰ معلم با آسیب بینایی داریم. نابینایان و ناشنوایان از طریق ماده ۲۸ می‌توانند وارد شوند اما طبق آیین نامه دانشگاه فرهنگیان ورود آنها برای دوره ۴ ساله میسر نبود که وزیر آموزش و پرورش طی دستوری که اخیراً به ما داد و قرار شد این مشکل رفع شود تا زمینه برای حضور آنها در دانشگاه فرهنگیان فراهم شود. البته توصیه ما این است که معلولان وارد سیستم آموزش و پرورش عادی شوند.


کد خبر: ۲۵۳۲
۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha