۷۸۳۲۷۶_۱۸۶
ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار تهران پرس با انتقاد از رویکرد منفعلانه برخی از دولتمردان دربرابر تحریم‌های کنونی، گفت: گاهی اوقات عنوان می‌شود که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور وضع شده است، اصلا تحریم مگر ظالمانه و عادلانه دارد همه تحریم‌ها ظالمانه و ابزاری در دست مستکبران و استثمارگران برای به زانو درآوردن ملت‌های مستقل است به همین دلیل است که آن‌ها لغو تحریم‌ها را به جدایی دین از سیاست در ایران، از بین بردن توان موشکی و دفاعی کشور و دست برداشتن ما از کمک به مردم منطقه منوط می‌کنند.

این کارشناس سیاسی با بیان شاخصه‌های کارآمدی در یک جامعه افزود: تمام کشور‌ها و مکاتب سیاسی به دنبال حکمرانی و حکمرانان خوب و کارآمد هستند از مارکسیست گرفته تا سوسیالیست و لیبرالیست و غیره، همه به دنبال این هستند جامعه‌ای با امنیت پایدار، بهداشت پایدار و فراگیر، درآمد پایدار، مسکن پایدار و به طور کلی آینده‌ای روشن و مطمئن برای مردم فراهم کنند که اعضای آن جامعه احساس آرامش بیشتری کنند. اما این که چقدر در این مسیر موفق بوده اند بحث دیگری است.

وی تصریح کرد: بطور مثال آمریکای امروز با آمریکای دهه ۶۰ میلادی بسیار متفاوت است به طوری که امروزه شاهد شکاف گسترده طبقاتی و گسست اجتماعی در این کشور هستیم؛ این بدان مفهوم است که آمریکا نتوانسته رویایی آمریکایی را که به مردم داده و آن‌ها را حول آن جمع کرده بود محقق کند.

ظهره وند با اشاره به اینکه برای سنجش موفقیت جامعه امروز ایران باید بررسی کنیم که چه مدیریتی داریم و چه حکمرانانی بر مسند قدرت هستند؛ افزود: همین دولت فعلی روزی عنوان می‌کرد، کاری می‌کند که مردم نیازی به ۴۵ هزار تومان یارانه که برابر با ۴۵ دلار می‌شد نداشته باشند، اما امروز اذعان دارد که بین ۴۰ میلیون تا ۵۰ میلیون نفر نیازمند دریافت ۱۰۰ هزار تومان کمک فوری هستند که با قیمت امروز دلار ۲۵ هزار تومانی ۴ دلار می‌شود.

این استاد دانشگاه با طرح این پرسش که آیا این کاهش ارزش پول ملی و نیاز افراد جامعه به کمک‌های دولت مربوط به تحریم‌ها هست یا خیر؛ افزود: اگر موضوعات اینچنینی را صفر و یک ببینیم دچار خطای استراتژیک شده ایم چرا که قطعا در بروز این مسائل هم عوامل بیرونی و هم درونی دخیل بوده اند به همین علت وقتی در خصوص حکمرانی خوب صحبت می‌کنیم باید با واکاوی مدیریت کلان یک جامعه ببینیم چند درصد مشکلات مربوط به عوامل بیرونی و چند درصد مربوط به عوامل درونی و مدیریت داخلی است.

ظهره وند گفت: در خصوص مشکلات اقتصادی موجود در کشور اگر چه دولت فعلی همه مشکلات را به تحریم‌ها پیوند می‌زند، اما باید ببینیم که چقدر از این مشکلات مربوط به اروپاییان، چقدر مربوط به آمریکا، چقدر مربوط به تحریم‌های ثانویه و یا تحریم‌های اولیه، چقدر مربوط به قطعنامه‌های سازمان ملل و چقدر مربوط به نقشه راه و توسعه داخلی و تخصیص منابع ما است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه باید بررسی کنیم که چقدر از ساز و کار‌های دولت برای کاهش تبعات تحریم موثر بوده و توانسته تهدید را برای کشور به فرصت تبدیل کند تصریح کرد: سئوالات بسیاری وجود دارد که به هیچکدام پاسخ درستی داده نمی‌شود مثل اینکه چقدر واردات بی رویه در اثر بخشی تحریم‌ها نقش داشته است، چرا کنجاله و شکر وارد می‌شود در حالی که در داخل کشور ظرفیت تولید آن وجود دارد چقدر خام فروشی و خاک فروشی در موثر بودن تحریم‌ها دخیل بوده اند و آیا ایران خودرو و هپکو محصول تحریم هستند یا سوء مدیریت‌های داخلی. این سئوالات و هزاران سئوال دیگر سئوالاتی هستند که اگر جواب داده شوند تازه مشخص می‌شود که کدام عوامل داخلی و یا خارجی موجب پدیدار شدن مشکلات کنونی کشور هستند.

ظهره وند با انتقاد از فرافکنی رییس جمهوری در انداختن همه تقصیر‌های کشور به گردن تحریم‌ها تاکید کرد: رییس جمهوری تا به امروز حتی یکبار نگفته و حاضر نشده که قبول کند دولت وی اشتباه کرده است و، چون پاسخگو نیست همه توپ‌ها را به زمین ترامپ می‌اندازد و می‌گوید دولت وی بهترین دولت بوده است، اما همین دولت حاضر نیست در خصوص اعتراضات آبان سال گذشته و افزایش ناگهانی قیمت بنزین و سایر مشکلات کشور پاسخی بدهد.

وی افزود: وقتی که همه تقصیر‌ها را به گردن تحریم‌ها می‌اندازیم در واقع این ذهنیت را در جامعه ایجاد می‌کنیم که همه گرفتاری ما به خاطر اندیشه و تفکر انقلاب اسلامی است و متهم اصلی پدیدار شدن این مشکلات شهدا و انقلابیون و افرادی مثل حاج قاسم سلیمانی و شهید فخری زاد و تهرانی مقدم‌ها هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه آمریکا و نظام سلطه هیچگاه از تحریم ما دست بر نمی‌دارند و حتی بایدن هم اگر تحریمی را بردارد تحریم دیگری را اعمال خواهد کرد، افزود: معضل ما به خاطر اندیشه اسلامی است که تهدید پارادایمی برای غرب است تهدیدی که هویت سکولاریزم و لیبرالیسم را تهدید می‌کند برای همین وقتی ما از غرب بخواهیم که تحریم‌ها را بردارند زمانی این محقق می‌شود که ما از اندیشه خود دست برداریم و سبک زندگی و رویای دولت‌های غربی و هنجار‌های آن‌ها را بپذیریم.

ظهره وند با بیان اینکه دولت کنونی متاسفانه وضعیت فعلی کشور را به نقطه سر به سر رسانده و طبقه متوسط در حال نابودی و به سمت فقر رفتن است به طوریکه در آینده بیش از ۷۰ میلیون نفر به یارانه نیازمند خواهند شد، گفت: در حال حاضر دورنمای جوانان چیست و به آن‌ها چه نشان داده ایم غیر از اینکه به آن‌ها فهمانده ایم که اگر دنیا و آسایش و رفاه می‌خواهید به سمت آمریکا بروید و اگر آخرت می‌خواهید باید سختی بکشید و بدین طریق دین را در مقابل دنیای جوانان قرار داده ایم.

وی افزود: وقتی دولت دست لیبرال‌ها باشد رفاه و آسایش فقط در دست اندکی از جامعه قرار دارد و بار کشور را باید مستضعفین و مظلومان و امثال مدافعان حرم بکشند.

ظهره وند، نزول خواری بانک ها، خودروی بی کیفیت پراید و تخصیص ارز دولتی به رانت خواران را حاصل تفکر لیبرالیسم و تاسیسات هسته ای، موشک‌های بالستیک و فضا پیما و مدافعان حرم را حاصل تفکر انقلابی دانست و گفت: تفکر لیبرالی را می‌توان به راحتی در زندگی و ماشین‌های دولتمردان و تفکر انقلابی را می‌توان در کمک‌های جهادی و همراهی با مردم مشاهده کرد.

این کارشناس سیاسی در پایان برجام را عامل بر باد رفتن زحمات شهدایی مثل احمدی روشن و شهریاری دانست و تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم عده‌ای به جای توجه به ظرفیت‌های داخلی و ارائه طرح‌های اقتصادی و معیشتی برای برون رفت از مشکلات کنونی کشور، حرف از مذاکره با بایدن می‌زنند در حالی که بیشترین جنایات امریکا در جهان در زمان دمکرات‌ها صورت گرفته و دیدیم که در زمان اوباما برای ویران کردن سوریه و افغانستان و عراق و قتل عام مردم منطقه آمریکا چند صد میلیارد هزینه کرد و اکنون این سئوال پیش می‌آید چطور به بایدن که به مراتب شرور‌تر از ترامپ است به عنوان پرچمدار و حافظ ساختار آمریکا می‌توان اعتماد کرد.
کد خبر: ۲۳۹۲
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha