به گزارش خبرگزاری تهران پرس؛ پیرحسین کولیوند در نشست خبری که ظهر روز جاری، ۱۷ آذر ماه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در این گام به همت وزارت بهداشت و بسیج و همکاری سایر دستگاه‌ها بحث بیماریابی، جداسازی و آموزش مبتلایان به کرونا را در پیش گرفته ایم که در واقع هدف ما کاهش شیوع، کاهش بیماران و کاهش تلفات ناشی از از ابتلاء به کووید۱۹ است.
thumbs_b_c_5c0dda5c54e48dfb8662dedda07d9ac5

به گزارش خبرگزاری تهران پرس؛ پیرحسین کولیوند در نشست خبری که ظهر روز جاری، ۱۷ آذر ماه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در این گام به همت وزارت بهداشت و بسیج و همکاری سایر دستگاه‌ها بحث بیماریابی، جداسازی و آموزش مبتلایان به کرونا را در پیش گرفته ایم که در واقع هدف ما کاهش شیوع، کاهش بیماران و کاهش تلفات ناشی از از ابتلاء به کووید۱۹ است.




وی ادامه داد: در این طرح قرار است که به صورت محله محور و اینکه هر خانه یک پایگاه سلامت باشد اقدامات را انجام دهیم. این اقدامات در سراسر کشور آغاز شده است.

رییس قرارگاه پشتیبانی طرح آموزش، بیماریابی و جداسازی مدیریت، گفت: در این مرحله برای افرادی که به کرونا مبتلا شدند و امکان جداسازی آنها از سایر اعضای خانواده در خانه خودشان وجود ندارد امکاناتی را برای جداسازی آنها در نظر گرفتهایم، در فاز اول برای جداسازی از هتل‌ها وسایر مراکز اقامتی استفاده خواهیم کرد و ظرفیت قابل توجهی از سوی همه دستگاه ها به ما اختصاص داده شده است. این افراد در مراکر مراقبت و سلامت ما تحت کنترل و پایش قرار می گیرند.

وی گفت: طیف دیگر افرادی هستند که با افراد مبتلا مواجه شدند و امکان جداسازی به لحاظ فضای فیزیکی را ندارند، این افراد نیز همانند گروه اول در جامعه گروه هدف ما قرار دارند و از آن ها نیز در نقاهتگاه ها و مراکز خود مراقبت خواهیم کرد.

کولیوند اظهار کرد: گروه دیگر بیمارانی هستند که به ویروس کرونا مبتلا و درمان شده اند و حالا نیازی به بستری ندارند اما همچنان حامل این بیماری هستند که این افراد هم جزو جامعه هدف ما هستند. این عزیزان هم اگر در منزل امکان جدا سازی نداشته باشند اقدامات لازم را برای آن ها انجام خواهیم داد.

وی گفت: در مراکز مراقبتی و سلامتی تا به امروز ۹۸ هزار تخت را در اختیار قرار داده ایم و روسای دانشگاه های علوم پزشکی نیز پیگیر و مجری اصلی این کار هستند تا از این افراد مراقبت کنند. تیم های بهداشتی و درمانی در محل حضور دارند و این عزیزان مرتب کنترل و مراقبت می شوند و اگر مشکلی داشته باشند به سرعت به بیمارستان ها منتقل می شوند.

وی ادامه داد: برای بحث مراکز اقامتی سلامت چند فاز داریم، فاز اول هتل ها و مهمان سراهای دولتی است که تا به الان در اختیار گرفته ایم. فاز دوم هتلها و مهمان سراهای گردشگری، فاز سوم هتل ها و مهمان سراهای خصوصی و پس از آن خوابگاه ها و بعد مساجد، زائرسراها و سالن های ورزشی را در نظر گرفته ایم.

رییس اورژانس کشور تصریح کرد: تا جایی که امکان داشته باشد ما افراد را به هتل ها و مهمان سراها منتقل می کنیم و برای اینکه بخواهیم فردی را از روستاها به بیمارستان ها منتقل کنیم به محض تماس گرفتن این افراد، آمبولانس های مخصوص بیماران کرونایی به سمت آن ها اعزام می شود.

کولیوند افزود: این طرح در سراسر کشور به همت بسیج در حال انجام شدن است اما در برخی از شهرها که دچار سیل شده اند کمی کار سخت شده است، البته طرح تعطیل نمی شود فقط بار کاری اضافه تر می شود.

وی در پاسخ به یک سوال درباره امکان ابتلاء بیماری های واگیر دار و گوارشی در مناطقی که سیل در آن ها رخ داده است، گفت: در سال ۹۸ که سیل گسترده داشتیم آنقدر سیستم بهداشت و درمان خوب عمل کرد که ما بیماری گوارشی و واگیردار نداشتیم و الان هم همین طور است در کنار فعالیت های مربوط به کرونا به دیگر بیماری ها هم می پردازیم، البته در حال حاضر پیشگیری از برخی از بیماری های گوارشی که شاید بر اثر وارد شدن فاضلاب به خانه ها ایجاد شود را در برنامه داریم.

کولیوند در پاسخ به یک سوال دیگر درخصوص هزینه این طرح گفت: اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای برای مردم ندارد و هزینه آن از سوی دولت پرداخت می‌شود، ۹۸ هزار تخت قرنطینه در هتل‌ها و خوابگاه‌ها برای مبتلایان در نظر گرفته شده است و ۴۰ هزار تخت دیگر نیز برای این کار در نظر گرفته خواهد شد. این کار محله محور است و با شعار هر خانه یک پایگاه سلامت در حال انجام است.

رییس قرارگاه پشتیبانی طرح شهید قاسم سلیمانی با اشاره به اینکه چند نیرو در این طرح به کار گرفته شده است، گفت: یک بسیج ملی برای انجام این طرح پای کار آمده است و نمی شود آمار دقیق داد اما تیم های ما ۱۵ نفره است که مسئولیت هر تیم با یک پزشک است و سایر افراد تیم متشکل از ۴ نفر نیروی متخصص بهداشت و مدیریت بیماری های واگیردار و ۱۰ پرستار هستند.

وی در پایان گفت: تا به امروز ۸ نفر از پرسنل اورژانس بر اثر ابتلا به بیماری کرونا شهید شده اند و بالغ بر ۴۰۰۰ نفر هم به ویروس کرونا مبتلا شدند که بهبود پیدا کرده اند.

کد خبر: ۲۴۵۵
۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha