۱۵۷۷۵۰۵۲۱
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، حتی طی هفته‌های اخیر و با وجود تعطیلی رستوران‌ها و دیگر مراکز رفاهی و خدماتی، «خلوت» به لواسان، اوشان، فشم، میگون و شمشک، دربندسر که از شهرهای شمیرانات هستند، راه نیافت.

این شهرها با آب و هوای مطلوب و طبیعتی چشم‌نواز در چند کیلومتری پایتخت قرار دارد و اتفاقاً همین فاصله کوتاه عاملی است تا مقصد خوبی برای گردشگران، ورزشکاران و تمام کسانی باشد که برای چند ساعت دور شدن از شلوغی تهران به دنبال آرامش در دل طبیعت هستند.

البته علاوه بر این مسافران چندساعته، عده دیگری موقعیت این مناطق را فرصتی مغتنم می‌دانند و برای گذران اوقات فراغت خود به فکر ویلاسازی می‌افتدند که تجاوز به اراضی ملی و کشاورزی و افزایش ساخت‌وسازهای غیرمجاز، سرانجام رشد همین تفکر خوش‌نشینی است!

این مساله که از بزرگترین تهدیدها و معضلات شمیرانات به شمار می‌آید، خود جای بحث دارد اما نکته قابل توجه امروز این است که خوش‌نشین‌ها با شیوع بیماری کرونا به استراحتگاه‌های خود پناه آوردند و اکنون تعطیلات کرونایی یا آخر هفته را در این مناطق سپری می‌کنند.

نکته جالب توجه اینکه با وجود قرمز بودن سطح هشدار شمیرانات و تعطیلی هشت هزار و ۵۰۰ واحد صنفی از مجموع ۱۲ هزار صنف این شهرستان، هم جمعیت و هم تردد در این مناطق افزایش دارد و آن را می‌توان در گزارش‌های خدمات شهری مورد بررسی قرار داد.

در خصوص تاثیر محدودیت‌های کرونایی نظر "آفرنگ به آفرین" دانش‌ آموز ۱۸ ساله لواسان را جویا شدیم که از برداشت خود چنین گفت: متاسفانه برخی از مردم شرایط بحرانی کرونا را جدی نمی‌گرفتند اما با اجرای طرح تعطیلی اخیر این دسته دیگر حق انتخاب و اختیار نداشته باشند که در خانه بمانند و به سلامت خود و دیگران اهمیت بدهند یا هر کجا خواستند بروند و چشم بر شرایط ببندند!

وی که از نوجوانان فعال و دغدغه‌مند این منطقه به شمار می‌رود، اعمال طرح محدودیت‌ها را مثبت تلقی کرد و افزود: این مساله تاثیر خوبی در کاهش آمارهای کرونایی وزارت بهداشت و همچنین نتیجه ملموس در سطح جامعه دارد. ما شاهدیم افرادی علیرغم میل خود مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شدند و حتی اگر باز هم بی‌توجه هستند و در تعطیلات به سمت این منطقه می‌آیند مجبور هستند به دلیل منع ترددها زودتر از منطقه خارج شوند و برخی هم به همین دلایل از سفر منصرف می‌شوند.

به آفرین افزود: اصناف نیز به خوبی این پروتکل‌ها را رعایت کردند و حتی رستوران‌هایی که برای بیرون‌بر باز بودند، برای تحویل سفارش اجازه ورود مشتری را به سالن نمی‌دادند؛ به نظر من اجرای چنین طرح‌های می‌تواند در مقابله با کرونا موثر باشد.

"امیرحسین امینی فشمی" از کسبه فشم دیگر شهروندی است که در این خصوص با او گفتگو داشتیم؛ او نیز همانند مسئولان منطقه می‌گوید تغییری در ترددها مشاهده نکرده است و مشکل اصلی مسافرانی هستند که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این شهر سفر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مردم تهران به دلیل منع تردد نمی‌توانند مسافرت‌های دورتر بروند و همین امر باعث شده به این ۲ بخش سرازیر شوند و جاده‌ها را شلوغ‌تر کنند و از این رو ترافیک منطقه بسیار سنگین شده است و فقط ما ساکنان این منطقه که خانواده‌هایمان در قرنطینه هستند و ما برای کار مجبور به حضور در شهر هستیم، آسیب و ضرر می‌بینیم.

«رضا طاهرخانی» بخشدار لواسانات نیز در مورد ترددها گفت: ترددها در منطقه تفاوتی با قبل از اول آذر نداشته است؛ به طور مثال ترافیکی که در تعطیلات آخر هفته شاهد بودیم در این ۲ هفته نیز تکرار شد.

شهردار اوشان، فشم و میگون نیز بیان کرد: با اینکه طی ۲ هفته نخست آذرماه مراکز خدماتی رفاهی منطقه تعطیل بود، همچنان شاهد حضور گردشگران بودیم و تفاوتی با شرایط عادی لمس نکردیم؛ آمار حضور مسافران در تعطیلات به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد که با توجه به آغاز فصل اسکی، شاهد افزایش این تعداد هستیم.

«رضا ریاحی» با اشاره به سکونت خوش‌نشین‌ها اظهار داشت: خدمات شهری به خوبی می‌تواند وضعیت شلوغی و خلوتی شهر را تشخیص دهد و بنا بر گزارش این واحد از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد رشد چند برابری جمعیت این منطقه هستیم.

به گزارش ایرنا، رئیس شورای شهر شمشک، دربندسر بیان کرد: با اینکه پیست‌های اسکی و مراکز تفریحی منطقه تعطیل هستند اما باز هم شاهد حضور جمعیت بی‌شماری در منطقه هستیم که منجر به نگرانی و نارضایتی شدید اهالی شده است.

"جواد شمشکی" افزود: شورا و شهرداری ضابطی نیستند که بتوانند تذکر دهند یا برخورد کنند اما از ضابطان امر تقاضا داریم نسبت به این منطقه توجه بیشتری داشته باشند و در صورت امکان از موانعی برای جلوگیری از ترددهای اینچنینی استفاده شود؛ زمانی که چنین جمعیتی به بالای کوه می‌رفتند، امکان بازگشت‌ آنها تا ساعت ۲۱ وجود نداشت!

«رضا حاجتی»، رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمیرانات هم به تردد و تجمع مسافران در منطقه با وجود شرایط کرونایی اشاره دارد و گفت: همچنان و با وجود برخی محدودیت‌ها، تردد و تجمع بی‌مورد برخی از مسافران که به منظور تفریح و برف‌بازی در جاده‌ها به ویژه مسیرهای روستایی توقف می‌کنند، در بسیاری از موارد عامل اختلال عملیات راهداری به شمار می‌رود.

فرماندار شمیرانات نیز به همکاری خوب ساکنان و اصناف منطقه اشاره کرد و افزود: در طول اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی تنها ۱۶ واحد صنفی متخلف در سطح شمیرانات پلمب شد که به نسبت هشت هزار و ۵۰۰ واحد فعال شهرستان، می‌تواند سندی بر مسئولیت‌پذیری و همراهی کسبه این منطقه باشد.

بنا بر اعلام "سید مهدی ساداتی" در حال حاضر شمیرانات با وضعیت نارنجی از طرح ۲ هفته‌ای محدودیت‌های کرونایی عبور کرد؛ از امروز گروه‌های شغلی یک و ۲ در این شهرستان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و گروه‌های شغلی سه و چهار به مدت یک‌ هفته تعطیل هستند.

همچنین اداراتی که ارائه خدمات آنها برای شهروندان ضروری است با ۷۰ درصد و غیر ضروری‌ها با ۵۰ درصد کارمندان ادامه‌ می‌دهند.
کد خبر: ۲۳۶۴
۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha