۱۹۰۳۱۳۰_۲۲۱
به گزارش خبرگزاری تهران پرس علی محمدی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، به بیان نکاتی درباره برنامه‌ها و اقدامات این معاونت در ایام کرونا و همچنین طرح «دوشنبه‌های قرآنی» پرداخت و اظهار کرد: با شروع کرونا و تعطیلی دانشگاهیان و دانشجویان در محیط دانشگاه، دغدغه بزرگ دانشگاه فرهنگیان این بود که تربیت معلم یا رسالت تربیت‌محوری دانشگاه چگونه محقق می‌شود. شاید کلاس‌های آموزشی و درسی را بتوان به طرقی پوشش داد، اما رسالت مهم دانشگاه فرهنگیان، مسئله تربیت‌محوری و فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و دینی است. با این دغدغه سعی کردیم با مشورت و تشکیل گروه‌های نخبگان و کارشناسان، در خصوص چگونگی استفاده از فضای مجازی برای تحقق رسالت مسئله تربیت‌محوری دانشگاه تصمیماتی را اتخاذ کنیم.

گسترش فعالیت‌های قرآنی پس از شیوع کرونا


وی ادامه داد: به لطف خدا این گروه تشکیل شد و دستاوردهای خوبی داشت؛ برای مثال قبل از ورود به سال ۱۳۹۹ و در اوایل اسفندماه حدود ۸۵۰ گروه و کانال برای دانشجومعلمان در فضای مجازی با محوریت برنامه‌های فرهنگی، قرآنی، اجتماعی و تربیتی داشتیم که این گروه‌ها از سوی ادارات کل معاونت فرهنگی در ستاد رصد می‌شد و کارشناسان فرهنگی پردیس‌ها به صورت مستقیم بر تولید محتوا و بازنشر آن در فضای مجازی نظارت می‌کردند.

محمدی یادآور شد: طبق آمارهای مستندی که داشتیم برای حدود ۱۱۰ هزار دانشجومعلم، محتوای فراوانی در فضای مجازی تشکیل شد؛ چراکه ممکن است یک دانشجو در ده کانال عضو باشد. در واقع در این شرایط به نحو احسن فرهنگی پوشش داشتیم، به گونه‌ای که کیفیت کار بسیاری از برنامه‌های ما بهتر از شرایط قبل از شیوع کرونا بود؛ لذا کرونا فرصتی برای دانشگاه فرهنگیان فراهم کرد تا در زمینه تنوع فعالیت‌های فرهنگی و تکثر و میزان پوشش‌دهی، اقدامات خوبی انجام دهد.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: همزمان با تشکیل این گروه‌ها و کانال‌ها در فضای مجازی که در حدود سی عنوان فعالیت را می‌توان از این کانال‌ها و گروه‌ها استخراج کرد به فکر این افتادیم که این گروه‌ها را به گونه‌ای سازماندهی کنیم که مشارکت دانشجو و اساتید کم نشود؛ لذا بسترسازی کردیم و در جلساتی که در کمیته‌ای در معاونت فرهنگی با عنوان برنامه‌ریزی جهت فعالیت در فضای مجازی برگزار شد، تمام این فعالیت‌ها را به شبکه‌های اجتماعی داخلی همانند بله و ایتا آوردیم و اکنون این معاونت رسماً کانالی با حدود ۴ هزار عضو از دانشجومعلمان در ایتا دارد. همچنین دانشجومعلمان نیز در برخی از شبکه‌هایی که خودشان ایجاد کرده‌اند فعالیت دارند.

تولید محتوای قرآنی برای انتشار در فضای مجازی


وی افزود: تشکیل دانشگاه فضای مجازی اربعین از ابتکارات خوبی بود که امسال دانشگاه فرهنگیان داشت و حدود ۱۳ هزار دانشجو معلم، استاد و کارمند را تحت پوشش چهار فعالیت قرار داد که شامل کمک‌های مؤمنانه، تشکیل هیئت‌های مذهبی، آموزش‌های تاریخ اسلام برنامه‌های معنوی مرتبط با اربعین بود. در این راستا با حضور اساتید مجرب همانند استاد رجبی‌دوانی، آیت‌الله میرباقری و حجت‌الاسلام سرلک که همگی از شخصیت‌های بنام بودند اقدام به تولید محتوا و بارگذاری در فضای مجازی و سایت دانشگاه کردیم و حدود ۱۴ هزار دانشجو از تولیدات ما بهره بردند.

محمدی ادامه داد: بسیاری از دانشگاه‌های دیگر نیز از تولیدات ما استفاده کردند و خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان در این زمینه پیش‌قراول بود. نکته دیگر اینکه دانشگاه فعالیت‌های خود را در ایام کرونا در حوزه فرهنگی و اجتماعی اصلاً تعطیل نکرد؛ به گونه‌ای که در همین ایام شیوع کرونا، سی‌امین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه در سی و هشت رشته و شش بخش به صورت کاملاً مجازی با مشارکت ۱۲ هزار و پانصد و نود و پنج دانشجو در سطوح استانی، شهرستانی و ملی برگزار شد. مرحله کشوری این دوره را از ۲۴ آبان ماه تا ۲ آذرماه به میزبانی استان خراسان رضوی و مشهد مقدس به صورت آنلاین اجرا کردیم و مدل موفقی از برگزاری جشنواره به صورت مجازی بود که سعی کردیم اشکالات و ایرادهای کمتری داشته باشد.

جزئیات طرح دوشنبه‌های قرآنی


معاون دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد: در کنار این فعالیت‌های عادی، برخی از طرح‌های ابتکاری در حوزه قرآن و عترت را نیز در معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان داشتیم که یکی از آنها طرح دوشنبه‌های قرآنی است. اگرچه در سال‌های گذشته نیز دوشنبه‌های قرآنی را به صورت حضوری داشتیم که یک روز در هفته و در ساعت مشخصی، کلیه فعالیت‌های دانشگاه تعطیل می‌شد و به موضوع قرآن و عترت، از جمله در زمینه تلاوت، تفسیر و محافل انس با قرآن می‌پرداختیم اما امسال که دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند سعی کردیم به صورت مجازی این طرح را با مشارکت دانشجویان و استان‌ها برنامه‌ریزی و اجرا کنیم و به لطف خدای متعال از استقبال خوبی برخوردار شد. لذا هر دوشنبه دو استان به صورت مشترک میزبان محفل انس با قرآن دانشجو-معلمان ما در سراسر کشورند که در این برنامه‌ها تلاوت، تفسیر، محفل انس با قرآن و آموزش قرآن توسط اساتید وجود دارد و با استقبال هم مواجه شده است.

محمدی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان، فعالیت‌های فرهنگی خود را با محوریت قرآن و عترت پیش می‌برد و این طرح دوشنبه‌های قرآنی با استقبال خوبی که اساتید، مدیران و دانشجویان از آن داشتند این امکان را فراهم کرد که ما نسبت به حالت عادی، دانشجومعلمان و اساتید و کارکنان بیشتری را تحت پوشش برنامه‌های قرآنی قرار دهیم. افتخار این دانشگاه این است که با وجود اینکه در بخش زیرساخت‌ها و جدیدالتأسیس بودن، در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی مشکلات زیادی دارد، اما به لطف خدا و با توجه به سابقه یک‌صد ساله تربیت معلم در کشور، این دانشگاه ظرفیتی عظیم در زمینه قرآن و عترت دارد و همیشه در جشنواره‌های ملی کشور حائز رتبه‌های قابل توجهی می‌شود.

وی گفت: همّ و غم ما در دانشگاه فرهنگیان این است که در زمینه تربیت معلم با کیفیت، تحقق سند تحول، اساسنامه دانشگاه و فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره این دانشگاه، در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی موفق عمل کنیم. تغییرات شرایط اجتماعی نیز مانع فعالیت‌های این معاونت نشده است؛ لذا به لطف خدا و تلاش همکاران، این فعالیت‌ها، در سطح وسیع‌تر و متنوع‌تر و با پوشش‌دهی بیشتر در حال انجام است و ان‌شاء‌الله خداوند توفیق دهد تا رسالت مهمی را که بر عهده داریم به خوبی انجام دهیم.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اجرای طرح دوشنبه‌های قرآنی و همچنین برنامه‌های این معاونت برای مشارکت بیشتر دانشجویان در طرح‌های قرآنی اظهار کرد: دوشنبه‌های قرآنی طرحی است که با مشارکت کانون‌های قرآن و عترت دانشجویی ما در مراکز پردیس‌های سراسر کشور طراحی و اجرا می‌شود. شکل اجرای آن نیز این گونه است که در هر هفته دو استان میزبان برنامه‌های قرآن و عترت دانشگاه فرهنگیان در روز دوشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ هستند.

تقویت ۱۶ مهارت دانشجویان


محمدی ادامه داد: قبل از اجرای این برنامه، لینک این جلسات از طریق سایت دانشگاه و کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی به اطلاع همه اساتید، دانشجویان و کارکنان می‌رسد و علاقه‌مندان می‌توانند در آن ساعت خاص وارد این شبکه مجازی شوند و از آموزش‌ها و تلاوت‌های قرآنی که اساتید برجسته قرآنی آنها را مدیریت می‌کنند بهره‌مند شوند. البته ورود به شبکه برای همه علاقه‌مندان آزاد است و همگی می‌توانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا امتیازات خاصی برای شرکت‌کنندگان در طرح دوشنبه‌های قرآنی در نظر گرفته می‌شود؟ اظهار کرد: در گام اول، برای دانشجویان جزء دوره‌هایی است که باید بگذرانند. در راستای سند تحول بنیادین، ۱۶ مهارت را برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم که باید در چهار سال به آنها دست پیدا کنند. یکی از این مهارت‌ها، روخوانی و روانخوانی قرآن کریم است؛ لذا کسانی که در این دوره‌ها حضور پیدا می‌کنند و بعداً در آزمون‌هایی که از آنها می‌گیریم حد نصاب نمره را کسب می‌کنند این مورد در پوشه فرهنگی آنها ثبت و به عنوان امتیازی برای آنها محسوب می‌شود.

انتهای پیام

ایکنا
کد خبر: ۲۲۳۱
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha