۳۴۵۷۸۴۸
به گزارش تهران پرس-محدثه حسینی، «تهران برای گروه‌های حساس آلوده است» جمله‌ای که کم‌وبیش با فرارسیدن پاییز زیاد به گوش می‌رسد؛ اما امسال، ویروس کرونا استرس و نگرانی شهروندان تهرانی را از شنیدن این جمله چند برابر کرده است؛ زیرا مواجهه طولانی‌مدت با آلاینده‌های هوا منجر به التهاب مزمن ریه می‌شود که ممکن است باعث افزایش شدت علائم ناشی از ابتلا به ویروس کرونا شود.

بر اساس مقالات علمی منتشرشده، افزایش یک میکروگرم بر مترمکعب در ذرات pm ۲.۵ با افزایش ۷ درصدی مرگ ناشی از کرونا همراه است. از طرفی در مناطقی که آلودگی ازلحاظ ذرات معلق بیشتر بوده، تعداد مرگ و بستری ناشی از کووید ۱۹ نیز افزایش داشته است.


وسایل حمل‌ونقل، منبع تولید آلودگی هوای پایتخت

بزرگ‌ترین منبع تولید آلودگی هوای پایتخت، وسایل حمل‌ونقل است و بیش از ۶۰ درصد ذرات معلق هوای تهران را وسایل حمل‌ونقل تولید می‌کند. یکی از شاخص‌های اصلی رسیدن به توسعه پایدار، کارآمدتر کردن حمل‌ونقل عمومی در شهرها اعلام شده است. زیرا حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهرها رابطه مستقیمی با دیگر چالش‌های شهری ازجمله ترافیک و آلودگی هوا دارد.

کمبود بودجه شهرداری

تهران ۱ هزار و ۵۰۷ دستگاه قطار دارد که روزانه (فارغ از ایام کرونا) بیش از ۲ میلیون سفر درون‌شهری را مدیریت می‌کند. این در حالی است که نیاز امروز شهر ۳ هزار دستگاه قطار مترو است و چنانچه خطوط ۶ و ۷ مترو نیز به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه قطار برای مدیریت سفر شهرنشینان موردنیاز است.

توسعه نهایی خطوط مترو که بر اساس برنامه جامع حمل‌ونقل ریلی نوشته شده است ۲۵۰ کیلومتر مترو دیگر باید به خطوط مترو فعلی اضافه شود این در حالی است که ساخت هر کیلومتر مترو نیازمند ۱ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

تهران دارای ۶ هزار دستگاه اتوبوس داشته که بیش از ۳۷۰۰ دستگاه آن فرسوده است این در حالی است که نیاز امروز پایتخت ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است و نوسازی این ناوگان نیز ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

حمل‌ونقل، با جان تمامی شهروندان تهرانی سروکار دارد

به گفته شهربانو امانی، رئیس کمیته ایمن‌سازی در حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران، کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی یکی از اقدامات ضروری در این شرایط است. از دولت انتظار داریم به این موضوع مهم که با جان تمامی شهروندان تهرانی سروکار دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشد و نسبت به انجام وظایف خود در این خصوص اقدام کند.

رئیس کمیته ایمن‌سازی در حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که عدم مدیریت و بهره‌برداری نادرست از پایانه‌های اتوبوس‌رانی موجب به خطر افتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانه‌ها و درنهایت کاربری‌های اطراف پایانه‌ها و شهروندان می‌شود. به همین دلیل یکی از مکان‌های مهم جهت سنجش آلودگی هوا محسوب می‌شوند. بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانه‌های اتوبوس‌رانی است و شهرداری می‌تواند با اتخاذ تدابیری، موجب کاهش این آلاینده شود.

تعلل شهرداری در ارائه لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوس‌رانی و ترمینال‌ها

امانی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران موظف است در راستای کاهش و کنترل انتشار آلاینده‌های محیطی هوا ناشی از ایستگاه‌های اتوبوس‌رانی درون‌شهری و پایانه‌های اتوبوس‌رانی برون‌شهری مستقر در محدوده شهر تهران، لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوس‌رانی و ترمینال‌ها را طی ۶ ماهه اول برنامه جهت تصویب به شورا ارائه کند. اما متأسفانه باگذشت حدود دو سال، تاکنون این لایحه به شورا ارسال نشده است.

حمل‌ونقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست

علاوه بر تعلل شهرداری، دولت حساسیت لازم در این خصوص را ندارد و به راحتی از کنار معضل آلودگی هوای تهران می‌گذرد در همین راستا سید مناف هاشمی، معاون حمل‌ونقل، ترافیک شهرداری تهران نیز می‌گوید که موضوع حمل‌ونقل عمومی دغدغه دولتمردان نیست. حل دو مسئله ترافیک و آلودگی هوا کار ساده‌ای نیست و نیازمند حمایت دولتمردان، شهرداری، مردم و ایده پردازان است. تحقق یک حمل‌ونقل ایدئال و پاک نیازمند منابع مالی در بودجه سالانه کشور است.

ارتباط مستقیم بودجه ناکافی در افزایش و تولید آلودگی هوا

حسین شهیدزاده، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: ریشه بسیاری از مشکلات به مسائل اقتصادی برمی‌گردد، وقتی ما پول به‌اندازه کافی نداشته باشیم که کاتالیست خودروی خود را که بعد از مسافت مشخصی کارایی خود را از دست می‌دهد عوض کنیم، عملاً هرچقدر آلودگی که در موتور خودرو تولید می‌شود، بلافاصله از اگزوز آن بیرون می‌آید، چون هیچ فیلتری آن وسط نیست که این آلودگی را جذب یا تبدیل به گاز غیر آلاینده کند.


وی می‌افزاید که وقتی اقتصاد ضعیف است، بودجه کافی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل همگانی و جایگزینی اتوبوس‌های دیزلی با اتوبوس گازسوز یا برقی اختصاص داده نمی‌شود، برنامه‌های توسعه‌ای مترو با مشکل مواجه می‌شود و تاکسی‌های فرسوده به‌کندی جایگزین می‌شوند که همه این عوامل، دست‌به‌دست هم داده و در تولید آلودگی بیشتر، تأثیر می‌گذارند.

دولت فکری به حال جان شهروندان تهرانی کند

با توجه به اظهارات مسئولان می‌توان دریافت که آلودگی تهران به دست یکی یا دو نهاد حل نمی‌شود و این امر نیازمند توجه دولتمردان و اختصاص بودجه است. با تأمین بودجه موردنیاز و همکاری نهادهای دولتی می‌توان در تهران به هوای سالم دست‌یافت.

انتهای پیام/
کد خبر: ۲۲۵۲
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha