۱۵۶۶۴۹۰۴۱
به گزارش خبرگزاری تهران پرس به نق از مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران روز چهارشنبه گفت: این پویش با بهره‌گیری از ظرفیت فکری و اجرایی سازمان‌های مردم نهاد و متخصصین حوزه افراد دارای معلولیت با اهداف تغییر نگاه جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت و شناساندن توانایی این افراد به جامعه اجرا می‌شود.

«محمدرضا جوادی یگانه» افزود: مطالبه‌گری اجتماعی در راستای رفع محدودیت‌ها و نیازهای افراد دارای معلولیت، آشنایی جامعه با حقوق افراد دارای معلولیت، جلب مشارکت جامعه نسبت به اجرای مسئولیت اجتماعی خود نسبت به افراد دارای معلولیت از دیگر اهداف پویش معلولیت بدون محرومیت است که تحقق این اهداف می‌تواند گامی موثر در راستای رسیدن به شعار «تهران شهری برای همه» باشد.

وی اظهارداشت: این پویش ضمن برخورداری از مشارکت و همراهی سازمان‌های مردم نهاد مرتبط توسط اداره کل سلامت به عنوان دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی ستاد مناسب‌سازی شهرداری تهران و با همکاری مرکز ارتباطات و اموربین الملل شهرداری و سازمان زیباسازی طراحی و اجرا می‌شود.

«جوادی یگانه» گفت: استفاده از نظر و تجربیات نمایندگان انجمن‌های مختلف افراد دارای معلولیت در مراحل طراحی و اجرا از ویژگی‌های پویش معلولیت بدون محرومیت است، به طوری که با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در انتخاب عنوان پویش، تولید محتوا و طرح‌های تهیه شده از نظرات تخصصی این‌ افراد استفاده شده است.

معاون شهردار تهران بیان کرد: این پویش در قالب‌های گوناگون از جمله طرح‌های گرافیکی، فیلم‌های مستند، انیمیشن و پیام‌های آموزشی تهیه و با استفاده از ظرفیت‌های اطلاع رسانی و تبلیغاتی شهرداری تهران و بهره‌گیری از فضای مجازی به صورت گسترده در سطح شهر اکران می‌شود.

وی، وبینارهای آموزشی با حضور متخصصان و نمایندگان انجمن‌های معلولان و اعضای شورای شهر، برگزاری کلاس‌های آموزشی به صورت مجازی، طرح سلامت یار(تماس با افراد دارای معلولیت، شناسایی مشکلات آنان و رفع نیازهایشان مرتبط با شرایط کرونا) و تجلیل از دبیران کانون‌های معلولین را از دیگر برنامه‌های شهرداری تهران در هفته افراد دارای معلولیت عنوان کرد که متناسب با شرایط شیوع بیماری کرونا اجرا می‌شود.

«جوادی یگانه» درباره وضعیت شهر تهران برای افراد دارای معلولیت گفت: این شهر به دلایل متعدد از جمله وضعیت جغرافیایی، نوع مدیریت‌ها، عدم مطالبه گری، برخورد سلیقه ای با نیاز افراد دارای معلولیت و ... شرایط خوبی برای حضور افراد دارای نیازهای خاص در فضاهای عمومی ندارد.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران افزود: گرچه در دوره اخیر مدیریت شهری تلاش شده به موضوع مناسب‌سازی و دسترس‌پذیری فضاهای شهری توجه ویژه‌ای شود؛ به گونه‌ای که به دستور شهردار هیچ پروژه‌ای بدون اجرای ضوابط مناسب‌سازی افتتاح نشود اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی بیان کرد: توانستیم تا حدی با اصلاح سیاست‌ها و فرایندهای موجود شرایط را برای حضور و مشارکت اجتماعی افراد دارای معلولیت بهبود بخشیم که این مهم با مشارکت تشکل‌های غیردولتی و کانون‌های معلولان شهر تهران در حال پیگیری و اجراست اما شهر تهران و نگرش جامعه نسبت به توانمندی‌ها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های افراد دارای معلولیت از یکسو و رعایت استانداردهای مناسب‌سازی از سوی دیگر نیازمند بازبینی و اصلاح جدی است.

«جوادی یگانه» اظهارداشت: ارزیابی وضعیت استانداردهای مناسب‌سازی یکهزار و ۲۸۰ فضای شهری اعم از بوستان، ساختمان‌های شهرداری، میادین میوه و تره بار، سرای محلات، مراکز شَهرِ بانو، ورزشگاه‌ها و... و بارگذاری اطلاعات آنها در سامانه مجازی اطلاعات مکانی شهرداری(رایا) با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد انجام شده است.

وی گفت: هدف از اجرای این کار ارائه اطلاعات به افراد دارای معلولیت در خصوص وضعیت مناسب‌سازی این فضاها و تلاش برای رفع نواقص موجود بوده است و امیدواریم بتوانیم این فرایند را در تمامی اماکن و فضاهای شهری اجرایی کنیم.

معاون شهردار تهران اضافه کرد: هم‌اکنون کانون معلولان در تمامی ۳۵۲ محله پایتخت ذیل خانه‌های سلامت مشغول فعالیت است و بیشتر برنامه‌های هفته ملی افراد دارای معلولیت با محوریت این کانون برگزار می‌شود.

براساس این گزارش،۱۳ آذرماه مصادف با سوم ماه دسامبر به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت و ۱۳ تا ۱۹ آذر به عنوان هفته افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است. روز افراد دارای معلولیت در سال ۱۳۹۹ با شعار «جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت با رویکرد فراگیر، دسترس‌پذیر و پایدار» نامگذاری شده است.

طبق آمارهای سازمان جهانی بهداشت حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد یک جامعه را اشخاص دارای معلولیت با طیف‌های مختلف از خفیف تا شدید شکل می‌دهند. تمام سازمان‌ها اعم از دولتی، غیردولتی و خصوصی در کنار تمام آحاد جامعه موظف به رعایت حقوق افراد دارای معلولیت هستند. یکی از مهمترین سازمان‌های حافظ حقوق افراد دارای معلولیت، شهرداری تهران است.

«پیروز حناچی» شهردار تهران، «تهران شهری برای همه» را به عنوان شعار محوری خود مطرح کرد و پیام اصلی این شعار بدین معنی است که شهری را باهم برای همه بسازیم تا تمام افراد جامعه با هر مقدار توانایی، توان استفاده از آن را دارا باشند و امکانات شهری برای تمام آحاد جامعه دسترس‌پذیر باشد.

همچنین مفهوم عدالت اجتماعی یکی از دیگر نکات اصلی این شعار است و به همین منظور توجه به تمام گروه‌های جامعه به خصوص افراد با نیازهای خاص و افراد دارای معلولیت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کد خبر: ۲۲۸۴
۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha