۱۶۵۴۵۴۰
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، آقای سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به کرونا به صورت برخط برگزار شد، با اعلام تسلیت شهادت دکتر محسن فخری زاده که شهید هسته‌ای و دفاعی بود افزود: نام این شهید همیشه جاویدان خواهد ماند و اسوه‌ای برای فرزندان این سرزمین خواهد بود، زیرا خون بر شمشیر پیروز است.

وی ادامه داد: به احترام مراسم تشییع شهید فخری زاده جلسه سخنگویی را با یک روز تاخیر برگزار کردیم. همچنین روز گذشته، روز مجلس بود که این روز را به نمایندگان مجلس تبریک می‌گویم و برایشان آرزوی موفقیت دارم.

اقای خطیب زاده با اشاره به گاه شمار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به سفر هفته گذشته خود به افغانستان اشاره کرد و افزود: با مقامات سیاسی و فرهنگی دیدار داشتیم؛ هیچ رابطه راهبردی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه مسائل فرهنگی هم دیده شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین به گفتگوی وزیر خارجه با همتای سوری اشاره کرد و گفت: سخنرانی آقای ظریف در اجلاس ۲۰۲۰ هم صورت گرفت؛ تبادل سه زندانی ایرانی با یکی از زندانیان استرالیایی صورت گرفت. گفتگوی وزیران خارجه ایران و آذربایجان هم در باره مسائل دوجانبه برگزار شد و ۸ آذر بعد از شهادت شهید فخری زاده تعداد زیادی از کشور‌ها این اقدام را محکوم کردند.

آقای خطیب زاده در ادامه نام مقامات سیاسی را که با وزیر خارجه کشورمان برای محکومیت و تسلیت بابت ترور شهید فخری زاده تماس گرفتند برشمرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره ترور یکی از فرماندهان سپاه در سوریه گفت: خبر شهادت یکی از سرداران سپاه در سوریه بیشتر خبرسازی به نظر می‌آید و ما خبر موثقی دراین باره نشنیده ایم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره ترور شهید فخری زاده اظهار داشت: در منطقه خلیج فارس همه این ترور را محکوم کردند؛ برخی با شدت این را محکوم کردند؛ حتی آن‌ها که متحد ایران نبودند. اما از برخی کشور‌هایی که داعیه حقوق بشر دارند، انتطار می‌رفت که جدی‌تر آن را محکوم کنند و طبیعی است که یک سر این داستان به سیاست‌های آن‌ها بر می‌گردد. البته موج محکومیت ادامه دارد و انگشت اتهام این محکومیت به سمت رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیگیری حقوقی ترور شهید فخری زاده به مطالب وزیر خارجه در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: آقای ظریف گفت که مسئولیت این ترور بر عهده اسرائیل است. سپس در نیویورک نامه ما به سازمان ملل ارائه شد و در بسیاری از کشور‌ها سفرای ما جزئیات را به مقامات کشور‌ها رساندند.


صدا و سیما
کد خبر: ۲۲۱۰
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha