مهدی-سعادتی
مهدی سعادتی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تهران پرس ضمن عرض تسلیت شهادت محسن فخری زاده دانشمند هسته ای و دفاعی کشورمان به ملت شریف ایران و خانواده محترم ایشان، درباره طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها گفت: مجلس یازدهم که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، مجلسی قوی و انقلابی است پس از شهادت این دانشمند هسته ای برای وفا به عهد خود با خدا، امام ،شهدا و ملت ایران، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها را در دستور کار مجلس قرار داد.

وی با اشاره به حساسیت های این طرح افزود: دراین طرح چند موضوع مد نظر است، موضوع اول آنکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در باب تحریم ها،مذاکره و مسئله برجامِ نافرجام، این طرح برای رعایت حقوق ملت ایران در دستور کار قرار گرفته است.

سعادتی بیان کرد: کشور ما برای انجام داوطلبانه پروتکل های الحاقی اقدامات زیادی انجام داد اما آمریکایی ها یکطرفه از برجام خارج شدند و ظالمانه ترین تحریم ها را علیه ملت ایران اعمال کردند که در هیچ مقطع تاریخی و هیچ دولتی در دنیا این اقدام انجام نشده بود اما ملت ایران در برابر آن ایستادگی، مقاومت و پایداری کرد.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه برغم توصیه های مقام معظم رهبری و خواست ملت ایران همچنان بعضی ها در آرزوی وصال، برقراری ارتباط و ادامه برجام هستند تصریح کرد: ما باز هم به اینها فرصت دادیم و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری اعلام کردیم که شرایطی را که قول داده بودند فراهم و در همان چارچوب تحریم ها را لغو و سایر مفاد قرار داد را اجرایی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس یازدهم تاکید کرد: در این شرایط کشور، لازم دیدیم که این طرح به تصویب برسد، این طرح ابتدا در کمیسیون امنیت ملی مجلس با مفاد نه گانه تصویب شد که باید در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان محترم برسد. در این طرح دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد را جهت استفاده در عرصه های صلح آمیز علمی، آموزشی، صنعتی و... تامین کند، عملیات نصب و تزریق گاز، غنی سازی شده برای سانتریفیوژ ها را در دستور کار قرار دهد، مسئله بعدی اجرای داوطلبانه پروتکل های الحاقی است که در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران و در اعمالِ حقوق جمهوری اسلامی ایران مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، چون طرف دیگر به عهد و پیمان خود وفا دار نبود این همکاری را متوقف می کنیم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی طبق توافق بین ایران و ۱+۴ اگر تحریم های نظامی، هسته ای و حقوق بشری علیه ما را لغو نکنند قطعا اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران را خواهند دید، مجلس شورای اسلامی برای صیانت از منافع ملت ایران و برای پایبندی به خون شهید سلیمانی، شهید فخری زاده ها و شهریاری ها این الزامات را برای دولت و سازمان انرژی هسته ای ایجاد می کند.

سعادتی با اشاره به این مسئله که این طرح تاثیری بر مسئله اقتصادی ندارد تاکید کرد: هدف اصلی مجلس یازدهم حل مسائل معیشتی مردم است و در طرح هایی که ارائه می شود حفظ جایگاه ملت و دفاع از حق و حقوق آنان مهم است، این طرح نیز نه تنها تاثیری بر بازار ندارد بلکه سبب نشاط آوری و امید بیشتر جامعه می شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها تذکر داده اند که در این مذاکرات نباید حق ملت ایران ضایع شود، کشور هایی مانند آمریکا، فرانسه، اسرائیل، انگلیس و حتی هند و پاکستان به بمب اتمی مسلح هستند، اما ما بنا به حکم ولی امر این کار را غیر شرعی می دانیم که هدف از غنی سازی اورانیوم ساخت بمب اتم نیست و این غنی سازی جهت استفاده در مباحث صلح آمیز است اما چون زبان دشمن زور است در برابر ما مخالفت می کنند ولی ملت ایران در مقابل این زورگویی ها ایستادگی و مقاومت می کند.

سعادتی در پایان گفت: مجلس یازدهم مسئله اقتصادی را با جدیت و حساسیت دنبال می کند و مصرهستیم که دولتی ها بیایند با سی هزار میلیارد بودجه که شورای نگهبان بازگردانده بود و ما در بیست و چهار ساعت تعیین منبع کردیم به مسئله معیشتی مردم برسند. مطمئن باشید مسئله معیشت مردم برای مجلس یازدهم حائز اهمیت است.
کد خبر: ۲۲۰۹
۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha