۱۵۷۶۴۴۵۲۹
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، اعضای شورای اسلامی شهر تهران آن روز یکشنبه دویست و پنجاه و یکمین جلسه خود را به صورت ترکیبی و با حضور ۱۳ عضو شورا در صحن و حضور ۶ عضو به صورت مجازی آغاز کردند.

در ابتدای این جلسه «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شهادت دکتر فخری زاده، گفت: شهادت ایشان فرصتی برای ایجاد انسجام و همبستگی ملی در جهت تحقق اهداف و آرمان‌های ایران اسلامی است.

او همچنین اظهار داشت: هم کسانی که در این شرایط سخت کشور به تضعیف و تمسخر نهادهای امنیتی و نظامی ایران می‌پردازند و هم گروه‌هایی که مشغول تخریب و توهین به دولت و دستگاه دیپلماسی در این فرصت هستند، در سناریو دشمنان ایران بویژه آمران، عاملان و حامیان این ترور حرکت می‌کنند.

شهرداری جربزه وصول مطالبات را ندارد

«محمد جواد حق شناس» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران برای عدم وصول مطالبات شهرداری از دولت به پیروز حناچی شهردار تهران تذکر داد و گفت: تجربه نشان داده بیش از این نمی‌توان نسبت به احقاق حقوق شهروندان مسامحه کرد.

او با اشاره به جلسه‌ای که در سال نخست شورای پنجم به صورت مشترک میان اعضای شورای شهر تهران با جناب آقای روحانی رئیس جمهور برگزار شد، عنوان کرد: مسئله تفکیک هزینه‌های اداره شهر تهران از هزینه‌های اداره پایتخت به عنوان یکی از محورهای جلسه مطرح شد و در آن زمان به نظر می‌رسید موضع دولت در خصوص کمک به شهرداری تهران و تأمین بخشی از هزینه‌های نگهداشت پایتخت، مثبت و سازنده است.

او این را هم گفت که انتظار می‌رفت شهرداری برای وصول هزینه‌های پایتخت اقدام عاجل می‌کرد، در حالی که این بی توجهی موجب انباشت بدهی‌ها و کاهش درآمدهای شهر و معطل ماندن صدها پروژه نیمه تمام شده است؟ چگونه می‌توان این خسارت را جبران نمود؟ چرا شهرداری تهران جربزۀ و توان ورود به عرصه تعیین تکلیف بار تحمیلی دولت بر نظام مالی شهرداری تهران را ندارد؟

تأخیر ۵۲۷ روزه در پایش برنامه پنج ساله

به گزارش ایرنا، «مجید فراهانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران طی تذکری خواستار ارائه نظام‌نامه پایش برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران شد و گفت: تاکنون پس از ۵۲۷ روز از پایان مهلت قانونی، شاهد اجرای تکالیف یاد شده نبودیم.

او ادامه داد: عملیاتی شدن بیش از ۴۵۰ تکلیف مقرر در احکام برنامه و تحقق بخشیدن به شاخص‌های عملکردی مورد نظر شورا در سند برنامه امری است که نیازمند اقدام به موقع و دقیق شهرداری تهران را دارد نه اینکه در تدوین و ارائه نظام نامه پایش برنامه سوم شاهد تأخیر باشیم.

بوی نامطبوع در تهران

«سید آرش حسینی میلانی» رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری انتشار بوی نامطبوع در شهر تهران را به اژدهایی چند سر تشبیه کرد که هر سال، سر جدیدی به آن اضافه می‌شود و با تذکر به شهرداری تهران گفت: یکی از معاونت‌های شهرداری به عنوان متولی اصلی پیگیری موضوع شود.

او با بیان اینکه از فاضلاب، مرکاپتان، آزادکوه و مازوت‌سوزی صنایع تاکنون سخن گفته شده ولی هنوز پهلوانان شهر موفق به هدف قرار دادن اژدها نشده‌اند، خاطرنشان کرد: با توجه به وظایف ذاتی دستگاه‌های مختلف در زمینه رفع مشکل، لازم است با هدف‌گذاری و زمان‌بندی موضوع به صورت جدی از طرف سازمان حفاظت از محیط زیست و استانداری پیگیری شود.

ضرورت دفاع مجلس از شورا

«محمدسالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران از مجلس شورای اسلامی خواست در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جایگاه مدیریت شهری دفاع کند.

او افزود: امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص سهم عوارض شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده تصمیم گیری می‌کند و پیشنهاد ارائه شده بشدت کاهشی بوده و به موجب مفاد ماده ۵۳ نیز قرار است، وزارت کشور جایگزین شوراهای شهر کشور برای عوارض گذاری و تعیین مأخذ و حداکثر نرخ عوارض شود که به نوعی بازگشت به عقب است.

سالاری افزود: مجلس شورای اسلامی امروز در معرض یک آزمون بزرگ قرار دارد تا از جایگاه مدیریت شهری در سراسر کشور دفاع کند.

ضرورت مشارکت دولت در خرید اتوبوس

«سید محمود میرلوحی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران از دولت خواست در تأمین منابع خرید ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و منابع ساخت دستگاه واگن مترو به شهرداری کمک کند.

میرلوحی گفت: با وجود انبوه تصمیمات و مصوبات طی ۱۰ سال گذشته اتوبوسی به تهران داده نشده و سالهاست که تأمین واگن مترو با موانع روبروست و مناقصات خرید واگن از خارج نیز به واسطه تحریم‌ها به نتیجه نمی‌رسد.

عضو شورای تهران ادامه داد: شهرداری تهران برای رفع تنگناهای خرید، اتوبوس ساخت داخل و ساخت قطار ملی را در دستور کار قرار داده است و ۲۵۰ اتوبوس خریداری کرده که یکصد دستگاه تحویل شده و تا پایان سال تحویل ۵۰۰ دستگاه برنامه ریزی شده‌است.

ضرورت کنترل آلایندگی پایانه‌ها

«شهربانو امانی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران گفت که لایحه ضوابط کنترل آلایندگی پایانه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌ها، با گذشت دو سال از زمان لایحه، هنوز به شورا ارائه نشده‌است.

به گفته وی، پایانه‌های اتوبوسرانی با وجود اینکه نقش بسزایی در عملکرد جریان ترافیک دارند، اما عدم مدیریت و بهره‌برداری نادرست از آن موجب ایجاد یک منبع آلودگی جدید و به خطرافتادن جان رانندگان، مسافران، کارکنان پایانه‌ها و در نهایت کاربری‌های اطراف پایانه‌ها و شهروندان می‌شود.

او خاطرنشان کرد: بخشی از سهم آلاینده ذرات معلق مربوط به پایانه‌های اتوبوسرانی است و شهرداری می‌تواند با اتخاذ تدابیری، موجب کاهش این آلاینده شود.

نامگذاری خیابان صنایع در منطقه یک به نام شهید «محسن فخری‌زاده»

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه خود، خیابان صنایع در منطقه یک تهران و جنب وزارت دفاع را به نام شهید «محسن فخری‌زاده» مزین کردند.

بعدازظهر جمعه در بلوار امام خمینی (ره) شهر آبسرد عناصر تروریست مسلح خودرو حامل دانشمند شهید «محسن فخری‌زاده» رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند و وی را به شهادت رساندند.

تعیین حسابرس منتخب شورا

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، همچنین طرح «تعیین حسابرسان منتخب شورا جهت انجام علمیات حسابرسی سال ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به آن» را تصویب کردند.

واگذاری بهره‌برداری از مقبره صور اسرافیل به انجمن روزنامه نگاران استان تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، در ادامه جلسه خود، یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به واگذاری حق بهره‌برداری از مقبره صوراسرافیل به انجمن روزنامه‌نگاران تهران و مشارکت در بازسازی آن را تصویب کردند.

میرزا جهانگیرخان شیرازی روزنامه‌نگار آزادی‌خواه و فعال سیاسی عصر مشروطیت به شمار می‌رود که مدیریت یکی از مؤثرترین نشریه‌های عصر مشروطه به نام روزنامه صوراسرافیل را بر عهده داشت. وی با انتشار این روزنامه فریاد آزادیخواهی قشر محروم و روستاییان شد و در جریان به توپ بستن مجلس شورای ملی جان خود را در این راه از دست داد.

مقبره وی در کنار بیمارستان لقمان تهران قرار دارد و از سوی سازمان زیباسازی شهرداری در حال مرمت است.
کد خبر: ۲۱۶۵
۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha