WhatsApp Image 2020-11-27 at 1.40.47 PM
حمید خوش‌آیند کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی که در اختیار پایگاه خبری تهران‌پرس قرار گرفته است، نوشت: یکی از اقدامات دشمن در سال‌های اخیر و‌ همزمان با تقویت کمی و کیفی قدرت دفاعی و توان بازدارندگی و همچنین توسعه خارق‌العاده صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، انجام اقدامات خرابکارانه و مورد هدف قرار دادن دانشمندان و متخصصان صنایع دفاعی و برنامه‌ هسته‌ای است. نیروهای متخاصم بین‌المللی و منطقه‌ای به ویژه آمریکا، اسرائیل و برخی رژیم‌های عربی و مشخصاً سعودی از این طریق هدف مشخص و کلی را دنبال می‌کنند و آن عبارت است از تضعیف اقتدار دفاعی و قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران که نقش به سزایی در دفع تهدیدات بیرونی داشته است. ترور دانشمندان هسته‌ای یکی از طراحی‌های مهم برای نیل به این هدف نهایی است. البته در کنار این، اهداف متعدد دیگری نیز قابل شناسایی است که بررسی آن را به فرصت و نوشتار دیگری موکول می‌نماییم.

در همین راستا ظهر روز گذشته (جمعه ۷ آبان) شهید محسن فخری زاده از دانشمندان برجسته هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران که در طول سه دهه اخیر نقش مؤثری در پیشرفت صنایع صلح‌آمیز هسته‌ای و توان دفاعی کشور داشت، توسط عوامل موساد و دقیقاً در سالگرد شهادت شهید شهریاری ترور و به شهادت رسید. انجام این ترور به فاصله چند روز از سفر مخفیانه نتانیاهو به عربستان و برگزاری نشست سرّی سه‌جانبه با حضور بن‌سلمان ولیعهد سعودی، پمپئو وزیر خارجه آمریکا و نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به خوبی پرده از عوامل پشت پرده این ترور ناجوانمردانه برمی‌دارد، ضمن اینکه نتانیاهو نیز همزمان با انجام این عملیات تروریستی گفت «نمی‌خواهم شما را از همه کارهایی که انجام داده‌ایم مطلع کنم! می‌خواهم لیست کارهایی را که این هفته انجام داده‌ام را به اشتراک بگذارم، البته لیست کوچکی است. ولی می‌خواهم به شما بگویم که یک چیزی در خاورمیانه به راه افتاده و دوره پر تنشی در پیش خواهیم داشت؛ شنبه خوبی داشته باشید».

در اینکه رژیم صهیونیستی یکی از طراحان و مجریان اصلی عملیات ترور شهید فخری زاده است شکی نیست، اما زمان انتخاب این ترور به قدری حائز اهمیت است که نمی‌توان به سادگی آن را نادیده گرفت، چرا که نکات قابل تأملی را به ذهن متبادر می‌سازد.

این ترور درست در زمانی انجام شده است که اولاً کارزار فشار حداکثری به اهداف خود نرسیده و شکست خورده است، لذا از این منظر می‌تواند یک انتقام کینه‌جویانه ناشی از شکست فشار حداکثری باشد. ثانیاً مقامات صهیونیستی و به ویژه شخص نتانیاهو در مواجهه با مشکلات داخلی و خارجی دچار تنش‌های شدید شده‌اند، لذا می‌تواند با پیگیری سلسله اهدافی به انحراف از مشکلات بخصوص داخلی بینجامد. ثالثاً این ترور زمانی انجام شده که پیروزی بایدن و ارسال پالس‌های مذاکراتی از جانب دولت ایران در جهت انجام گفتگوهای سیاسی با هدف احیای برجام، در کانون توجه محافل رسانه‌ای و سیاسی منطقه و بین‌الملل قرار گرفته است، به طوری که رئیس جمهور ایران نیز صریحاً اعلام داشته است اجازه هیچ‌گونه فرصت‌سوزی از شرایط ایجاد شده ناشی از انتخابات آمریکا را به هیچ کس نخواهد داد! از این منظرگاه نیز رژیم صهیونیستی در انجام این عملیات تروریستی که قطعاً با واکنش جدی ایران مواجه خواهد شد، به ارزیابی دقیق مواضع اظهارات مذاکراتی ایران به بایدن پرداخته و از آن‌ها به عنوان یک مبنای محاسباتی استفاده کرده است. یعنی با این احساس که به خاطر نیازی که دولت ایران به مذاکره با آمریکا و‌ برداشته شدن تحریم‌ها دارد، واکنش سختی در مقابل این ترور، از خود نشان نخواهد داد، دست به عملیات تروریستی زده است. کما اینکه از منظری خاص از انجام این عملیات دنبال تحریک ایران نیز بوده است. در واقع به ترور شهید فخری زاده به عنوان یک «بازی دو‌سر بُرد» نگاه نموده که هم خویشتن‌داری ایران و هم واکنش تهران برایش بُرد سیاسی خلق می‌کند!

در هر صورت باید توجه نمود که شرکای منطقه‌ای تروریست آمریکا به ویژه اسرائیل و سعودی، از هر فرصتی اعم از میدانی و روانی برای ضربه به اقتصاد و امنیت کشور استفاده کرده و خواهند برد. ترور شهید محسن فخری زاده یکی از اقدامات میدانی ضدامنیتی در این زمینه است. خیال‌شان هم به زعم خودشان تا حدودی راحت است؛ بر این باورند که دولت ایران در دو ماه باقی‌مانده از دولت ترامپ سیاست پرهیز از هرگونه اقدامات و واکنش‌های محرک را اتخاذ کرده است! اینکه سیاست مذکور اصلاً واقعیت دارد یا نه، اما نگارنده بر این باور است، در مقابل هرگونه ماجراجویی آنهم کنش‌های میدانیِ ضدامنیتی باید بدون هرگونه ملاحظات سیاسی و غیره «مقابله به مثل» نمود و «واکنش درخور» نشان داد.

اگر یک دانشمند طراز اول هسته‌ای آمریکا یا اسرائیل یا سعودی در روز روشن در خیابان‌های واشنگتن یا ریاض یا تل‌آویو ترور می‌شد، چگونه پاسخ می‌دادند؟! پاسخ ایران هم باید به آن شکل شدید و پشیمان‌کننده باشد.

در مسائل مربوط به امنیت ملی که از نان شب اولی‌تر است، نباید مسامحه نمود و با این توجیه که اینها دنبال تحریک ایران‌اند و نباید بهانه دست دشمن داد و نباید گذاشت این روزنه‌های امید ناشی از انتخاب بایدن دموکراتِ خواهان بازگشت به برجام بسته شود و...، این دست و آن دست کرد.

اگر اسرائیل پاسخ ترور دیروزش در تهران را به زودی در تل‌آویو دریافت نکند، گستاخ‌تر و جری‌تر خواهد شد. این پاسخ‌ها نه تنها به قول بعضی «خویشتن‌داران» برای ایران دردسر نمی‌شود، بلکه «متضمن» امنیت و منافع ملی ایران هم می‌شود. سایه هرگونه تنش‌زایی با ایران را هم از کشور دور می‌کند.

/انتهای پیام/
کد خبر: ۲۰۸۱
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha