۱۵۷۷۳۳۲۶۱
به گزارش خبرگزاری تهران پرس، اگر مسیرتان به سمت غرب تهران بیافتد و بزرگراه حکیم را طی کنید، بعد از چهارراه تعاون و نبش اندیشه، خانه‌هایی را می‌بینید که در حال ساخت به نظر می‌رسد.

دیوارهای این ساختمان کشیده شده و داربست‌ها هم نصب است اما ساختمان هنوز پنجره‌ای ندارد؛ هرچه نگاه می‌کنید، کارگران در حال کار را نمی‌بینید، گویا ساختمان‌ها به حال خود رها شده است.

اولین سوالی که به ذهنمان می‌رسد، نام مالک یا مالکان ساختمان است؛ به راستی این خانه‌ها متعلق به کیست؟ چرا بعد از گذشت سال‌ها تکمیل نمی‌شود؟ چه کسانی قرار است در آن ساکن شوند؟

اولین پاسخی که از اهالی و افرادی که در آن محدوده تردد دارند، دریافت می‌کنید، این است که ساختمان به شهرداری تهران تعلق دارد اما شهرداری می‌گوید که ساختمان متعلق به تعاونی مسکن شهرداری است نه خود شهرداری.

تاریخچه پروژه حکیم

پروژه «حکیم» نام یک مجموعه انبوه‌سازی مسکن است که سازمان خدمات موتوری شهرداری تهران در سال ۱۳۸۶ عملیات اجرایی آن را آغاز کرد و پس از آن، قرار واگذاری چندین هزار واحد آپارتمانی به کارکنان شهرداری و شرکت‌های تحت پوشش آن و همین طور به پیمانکاران سازنده آن صادر شد.

اما پس از انصراف و تاخیر در پرداخت بدهی برخی از اعضا و مالکان، بسیاری از واحدها به افراد خارج از مجموعه شهرداری فروخته شد.

اکنون با گذشت قریب به ۱۳ سال از زمان آغاز پروژه، هزاران نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم متاثر از اختلاف پیش آماده، از حقوق خود باز مانده‌اند.

بسیاری از آنان با مشکلات عدیده مربوط به مسکن از جمله تورم فرسایشی قیمت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان منتظر هستند تا یک مسوول قضایی برای رفع مشکلات و تکمیل این پروژه پا پیش بگذارد.

‌مالکان چه می‌گویند؟

یکی از سهام‌داران این پروژه به خبرنگار ایرنا می‌گوید: من از کارکنان شهرداری هستم و سال‌ها قبل سهام یک واحد آپارتمانی در پروژه حکیم را خریده‌ام اما هنوز واحدی دریافت نکرده‌ام.

به گفته او سازنده در مراحل مختلف اجرای پروژه با محدودیت ارتفاع در منطقه مواجه شد و در نتیجه تعداد متقاضیان و مالکان از تعداد واحدها پیشی گرفت.

وی که نمی‌خواهد نامش ذکر شود، معتقد است باید مدیران ارشد شهرداری و نهادهای مختلف از جمله قوه قضاییه به این موضوع ورود کنند و تکلیف مردم را تعیین کنند.

یکی از کارکنان وزارت نفت که پیش از این سهام یکی از کارکنان شهرداری تهران را خریداری کرده نیز می‌گوید: سهامداران یکی پس از دیگری در حال انتقال سهم خود هستند و این موضوع در صورت ادامه داشتن، پروژه را با بحران روبرو می‌کند.

وی می‌گوید: در ابتدا قرار بر ساخت سه هزار واحد بود اما کم‌کم هیأت مدیره اعلام کرد که تعداد واحدها کاهش یافته است.

به گفته وی برخی از سهام‌داران، سهام خود را به صورت مشارکتی به چند نفر فروخته‌اند به طوری که او اطلاع داشت، برخی سهام‌ها به سه تا پنج نفر به طور مشارکتی فروخته شده است.

آقای «فرهمند»، سهام‌دار دیگری می‌گوید که در این شرایط اقتصادی مستاجر است و اگر مسوولان ذیربط وارد نشوند، سرمایه بسیاری به هدر خواهد رفت و ضمن حال، خریداران این واحدها بیش از پیش متضرر خواهند شد.

آقای «عظیمی» فرد دیگری است که در این پروژه سهام دارد و می‌گوید: در این پروژه که طی آن قرار بود ۲ هزار و ۷۳۶ واحد مسکونی به بهره‌برداری برسد، علاوه بر کارمندان سازمان خدمات موتوری، کارمندان دو سازمان دیگر شهرداری تهران شامل سازمان پسماند و سازمان میادین شهرداری تهران نیز سهم دارند.

وی افزود: طبق متن قراردادی که بین متقاضیان و تعاونی به امضا رسیده، تعاونی تعهد داده بود که تا سال ۱۳۹۵، واحدها را به اعضا تحویل دهد اما با گذشت چهار سال از زمان تحویل حتی یک واحد به متقاضیان تحویل داده نشده است.

پیگیر موضوع هستیم

«عباسعلی مدیحی» مدیرکل تعاون و رفاه شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره مشکل افراد متقاضی مسکن در پروژه حکیم، اظهار داشت: تعاونی‌های مسکن مستقل و دارای هیات مدیره هستند اما با این حال این اداره‌کل نسبت به مشکل شهروندان و ذینفعان این تعاونی بی‌تفاوت نیست.

وی افزود: در این پروژه مسکن قرار است بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن ساخته شود که بیش از ۲۲۰۰ متعلق به اعضا و ۵۰۰ واحد هم متعلق به کارفرما و سازنده است.

وی گفت: شهروندان در این پروژه مشکلات عدیده‌ای داشتند و پیش از این مکاتبه‌هایی را ما با تعاونی انجام داده‌ایم اما پاسخی که تعاونی ارائه کرده این است که اعضا مابقی پول را نداده‌اند و همین عدم واریزی اعضا موجب شده است که پروژه عقب بماند.

مدیحی ادامه داد: در حال حاضر آن طور که اعلام کرده‌اند دو بلوک از ساختمان‌ها آماده تحویل است ولی تخلف داشته‌اند و همکف را مسکونی کرده و مشاعات را رعایت نشده است.

به گفته وی با مکاتباتی که با منطقه ۵ شهرداری تهران انجام شده است، قرار شد که تخلف ها احصا شود و شهرداری منطقه پاسخ را ارائه دهد.

مدیرکل تعاون و رفاه شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این تعاونی مستقل است اما نسبت به مشکل پیش آمده بی‌تفاوت نیست، اظهار داشت: نامه‌ای به تعاونی ارسال کرده‌ایم اما هنوز پاسخ آن نیامده است و ما منتظر پاسخ تعاونی هستیم.

به گفته وی اعضای تعاونی که خودشان هیات مدیره را انتخاب می‌کنند، باید نسبت به مشکل پیش آمده اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا ذینفعان پروژه مسکن حکیم تاکنون نامه‌های بسیاری را به مراجع مختلف از جمله قوه قضاییه ارسال کرده‌اند و در این میان امید دارند تا با تدبیر مسئولان بتوانند بعد از ۱۳ سال به حقوق خود دست یابند.

انتهای پیام/
کد خبر: ۲۱۱۳
۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۸
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha