به گزارش تهران پرس؛ امروز تفاهمنامه همکاری میان سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی کشور  با هدف اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با حضور وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور و سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضاء شد.
۱۳۹۹۰۹۰۴۰۰۰۴۹۵_Test_PhotoN

به گزارش تهران پرس؛ امروز تفاهمنامه همکاری میان سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی کشور  با هدف اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با حضور وحید قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور و سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی امضاء شد.


قبادی‌دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با اشاره به فرارسیدن روز جهانی افراد دارای معلولیت بر توجه ویژه همه مسئولان و عموم جامعه و به رسمیت‌شناسی این اقلیت جمعیتی دنیا تاکید کرد و گفت: حقوق این افراد را باید به عنوان یک شهروند در جوامع به رسمیت بشناسیم و به آن احترام بگذاریم تا شرایط لازم را به دور از هرگونه تبعیض و نابرابری برای رشد و بروز استعداد های این افراد فراهم آوریم؛ هدف ما این است که افراد دارای معلولیت دارای یک زندگی مستقل همراه با شان و منزلت اجتماعی در بستر جامعه و درون خانواده همراه با ایجاد زمینه مشارکت موثر داشته باشند.


وی با بیان اینکه امروزه گسترش مراکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت فضیلتی برای جوامع به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: میزان حضور افراد دارای معلولیت در درون جامعه و فعالیت اجتماعی آنها نشانه وجود شرایط مناسب در جوامع است؛ بنابراین یکی از اهتمام ویژه ما در فعالیت‌ها موضوع دسترس‌پذیری و مناسب‌سازی جوامع از جمله مبلمان شهری و وسایل حمل و نقل بوده که ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با دستگاه‌های دیگر همکاری‌های موثری را داشته است.


وی اهتمام ویژه سازمان بهزیستی کشور را بر توانمندسازی افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: این افراد باید توانمندی فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشند تا بتوانند زندگی مستقلی داشته باشند؛ یکی از شاخه‌های توانمندی این افراد موضوع تحصیل آنهاست که تقریباً ۱۵۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت دانش‌آموزانی هستند که تحت پوشش خدمات حمایتی، تخصصی و توانبخشی بهزیستی قرار دارند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: بخش دیگر از حمایت‌ها، حمایت‌های مادی و معیشتی است به عنوان مثال حدود ۷۸ هزار نفر از این افراد کمک هزینه تحصیلی دریافت می‌کنند، اما مهم تر از آن موضوع توانمندسازی افراد دارای معلولیت در اجتماع است که با اقدامات توانبخشی، حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی محقق می‌شود؛ در حال حاضر بیش از  یک هزار و ۶۰۰ مجموعه غیردولتی روزانه برای این عزیزان فعال است که در سطح کشور خدمت‌رسانی می‌کنند.


وی نسبت به هزینه‌های بالای نگهداری از افراد دارای معلولیت برای خانواده ابراز نگرانی کرد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی کشور در دو حوزه خصوصاً در موضوع آموزش برای افراد دارای معلولیت فعالیت می‌کنند؛ زمینه همکاری از ادوار گذشته هم بوده است امیدواریم فعالیت‌های مشترک تقویت و گسترش پیدا کند.


قبادی‌دانا با بیان اینکه امروزه ایزوله کردن افراد دارای معلولیت مدنظر نیست، بلکه هدف تلفیق اجتماعی است، اذعان کرد: بخشی از دانش‌آموزان دارای معلولیت با شرایط خاص که امکان حضور در مدارس عادی ندارند، در مدارس استثنایی ساماندهی شدند و بخش اعظمی از آنها در مدارس پذیرا و سایر مدارس عادی حضور دارند؛ درصددیم شرایطی را فراهم کنیم تا با آموزش و توانمندسازی برای خانواده و دانش‌آموزان، همه این افراد بتوانند در مدارس عادی حضور داشته باشند.


رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به سابقه طولانی مدرسه باغچه‌بان برای کودکان ناشنوا، از تاسیس واحد فرشتگان در دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و گفت: مطلوب ما این است که تمامی افراد دارای معلولیت در کنار افراد فاقد معلولیت بهره‌مند باشند و تمام مدارس پذیرای این افراد باشند که نیاز است در سرفصل‌های آموزش دانش‌آموزان نحوه مواجهه و برخورد با افراد دارای معلولیت و خانواده آنها به طور مستمر آموزش داده شود. در حال حاضر این عزیزان به رتبه‌های علمی خوبی دست پیدا کردند.


وی با اشاره به حمایت سازمان بهزیستی کشور از دانشجویان دارای معلولیت، ادامه داد: ۱۲ هزار نفر از افراد تحت پوشش در حال تحصیل در دانشگاه‌های غیردولتی هستند که طبق قانون برای افراد دارای معلولیت متوسط، شدید و خیلی شدید شهریه به طور کامل پرداخت می‌شود علاوه بر این حدود ۲ هزار نفر از دانشجویان دارای معلولیت دانشگاه‌های دولتی از سال گذشته از کمک هزینه تشویقی _تحصیلی بهره‌مند می‌شوند؛ البته هدایت تحصیلی این افراد برای ما بسیار مهم است که آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند این زمینه را فراهم کند.


قبادی دانا ضمن قدردانی از سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تلاش در آماده‌سازی و تسهیل حمل و نقل برای افراد دارای معلولیت، در پایان یادآور شد: شیوع کرونا و آموزش از راه دور زمینه‌ای را برای افراد دارای معلولیت که حمل و نقل آنها به سختی انجام می‌شد فراهم آورده تا از آموزش‌های مجازی بهره ببرند؛ همچنین تلاش این سازمان برای مناسب‌سازی نرم‌افزار شاد برای نابینایان و ناشنوایان ستودنی است.


منبع: فارس

انتهای پیام/


کد خبر: ۲۰۰۵
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha