به گزارش تهران پرس، حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با تشریح آخرین وضعیت لایحه جدید شوراهای حل اختلاف گفت: این لایحه در هیأت دولت تایید شده است و به زودی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و در نهایت، در صحن چمجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.
استخدام

به گزارش تهران پرس، حجت‌الاسلام هادی صادقی، رئیس مرکز توسعه حل اختلاف با تشریح آخرین وضعیت لایحه جدید شوراهای حل اختلاف گفت: این لایحه در هیأت دولت تایید شده است و به زودی در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و در نهایت، در صحن چمجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود.


وی در خصوص تغییرات صورت گرفته در لایحه جدید شوراهای حل اختلاف نسبت به لایحه قبل از آن، اظهار کرد: یکی از تغییرات انجام شده، در حوزه صلاحیت های شوراها و نحوه‌ی رسیدگی به آن است که شوراها راساً به امور حقوقی مهم و امورکیفری که قابل گذشت است، رسیدگی می‌کنند و در بعضی از امور آراء صادر شده از سوی شوراها، مورد قبول واقع شده و قابلیت اجرایی دارد و در بعضی موارد، مصالحه باید انجام شود.


این مقام قضایی با اشاره به تفاوت اصلی در این لایحه با لایحه قبل گفت: در این لایحه قاضی وجود ندارد و شوراها تصمیم‌گیری می‌کنند و تصمیم گیری شوراها در بعضی مواقع قطعی و قابل اجرا است و در بعضی موارد هم، قابلیت اعتراض خواهد داشت و در مواردی که گزارش اصلاحی، صادرشده باشد، قابلیت تقاضای ابطال گزارش اصلاحی نیز وجود دارد و تقدیم آن به دادگاه هم میسر خواهد بود.


حجت الاسلام صادقی ادامه داد: اعضای شوراهای حل اختلاف همانند گذشته به‌صورت افتخاری همکاری می‌کنند ولی کارمندان شورا به استخدام مرکز توسعه حل اختلاف در می‌آیند و در سراسر کشور به کار گرفته می‌شوند.


رئیس مرکز توسعه حل اختلاف خاطرنشان کرد: اعضای شوراها، کارکنان اداری در داخل شعب، در صف، در ستاد و یا در اجرای احکام همگی می‌توانند در آزمون‌های استخدامی مربوطه شرکت کنند و پس از احراز شرایط و صلاحیت‌های لازم و کسب نمرات قبولی در آزمون، از اولویت استخدام و جذب برخوردار شوند.


وی افزود: یکی دیگر از امتیازات مهمی که در لایحه جدید مورد توجه و مورد تصویب قوه قضاییه و دولت قرار گرفته است، احتساب سوابق کاری همکاران و کارکنان در شوراهای حل اختلاف است.


حجت الاسلام صادقی ضمن امیدواری به تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم که مجلس شورای اسلامی با قدرت و سرعت هرچه بیشتر، این لایحه را تصویب کند تا در بهمن ماه سال جاری، قانون جدید را اجرایی کنیم و زمینه جذب همکاران و احتساب سوابق آنها فراهم شود.


وی در ادامه به یکی از امتیازات دیگر این لایحه مبنی بر خروج از حالت موقتی و بلاتکلیفی کارکنان به یک کار تثبیت شده که هم جنبه حاکمیتی و هم جنبه فردی آن روشن و واضح است اشاره کرد و گفت: شوراهای حل اختلاف یک نهاد مردمی است که اعضا به شکل افتخاری در آن مشارکت و همکاری دارند و این اعضا از معتمدین و ریش سفیدان و افراد قابل اعتمادی هستند که می‌توان در این راستا از ظرفیت بازنشستگان دستگاه‌های مختلف اجرایی و قضایی استفاده کرد و در کنار آن، نهاد حاکمیتی شوراهای حل اختلاف است که کارمندان، کار حاکمیتی اعم از تنظیم توافقنامه، صورتجلسه‌های سازش و اجراء آراء صادرشده را برعهده دارند که همگی این اعضا، می‌توانند در آزمون استخدامی شرکت کرده و به فعالیت خود با احتساب سوابقشان، ادامه دهند.


انتهای پیام/


کد خبر: ۲۰۰۳
۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
save
email
اشتراک گذاری :
ارسال نظر
captcha